2018. szeptemberétől Kecskeméten a GAMF Műszaki és Informatikai Kar és a Gazdaságtudományi Kar stratégiai együttműködésének keretében újjászerveződik a műszaki menedzser képzés. Dr. Kovács Lórántot, a GAMF dékánját kérdezték a megújuló műszaki menedzser képzésről.
A GAMF több mint ötvenéves múltra tekint vissza, az elmúlt években ráadásul dinamikus fejlődés jellemzi a kart. Kecskemét 2012 óta „Kiemelt Járműipari Központ”, ezzel egyidőben a GAMF is magasabb fordulatszámra váltott. Nagyszabású fejlesztési tevékenységbe kezdtek, megteremtették a járműipari tudományterület infrastrukturális hátterét, 2012-ben beindították a járműmérnök-képzést, és úttörő szerepük van a német modell szerint meghonosodott duális képzésben is. Milyen képzési alapelveket követnek a karon?
Elkötelezettek vagyunk a gyakorlat-orientált képzés iránt, széleskörű együttműködést tartunk fent a gazdaság szereplőivel, és úttörő szerepet töltünk be a duális képzés hazai kialakításában is. Az is fontos számunkra, hogy motiváló, a tehetségeket inspiráló, a lemaradókat segítő környezetet biztosítsunk a hallgatók számára. A világ változásait folyamatosan követni kell, ez fokozottan igaz a műszaki tudományokra. Világszerte kormányzati szintre emelkedett az az elképzelés, hogy a vállalati termelés hatékonyságát a digitális eszközök összekapcsolásával lehet növelni, az információs technológiának sokkal jobban át kell szőnie a vállalati termelést, mint korábban. Ezt a folyamatot nevezik Európában ipar 4.0-nak, e technológia megismertetése, az alapelvek átadása és az ehhez kapcsolódó gyakorlat megjelenítése is a tantervünk fontos része.
A műszaki menedzser képzés – már az elnevezéséből is erre következtethetünk, egyfajta „kettő az egyben” szakma. Jól gondoljuk? Hogyan képzeljük el ezt, mire helyezik a hangsúlyt a képzés során?
Ez a szak ideális ötvözetét adja a műszaki képzésnek és a menedzsmentismereteknek. A GTK létrejöttével kétfajta intézmény jó gyakorlatát tudjuk összekapcsolni: a célunk kiegyensúlyozott helyzetbe hozni a műszaki és gazdasági képzési tartalmat, olyan határterületi képzést előállítani, ami a mai innovatív környezetben alkalmassá teszi a végzett hallgatóinkat arra, hogy egy cég vezetőjeként, műszaki menedzsereként helyt tudjanak állni mind kis-, mind nagyvállalati környezetben.
Kinek ajánlható ez a szak? Milyen hallgatókat várnak a műszaki menedzser képzésre?
Azoknak ajánljuk a műszaki menedzser szakot, akik szeretnének sokoldalú, korszerű és gyakorlatias gazdasági, szervezési és vezetési ismereteket elsajátítani, és egyúttal szeretnék a modern ipari csúcstechnológiák alapjait is megismerni, szilárd műszaki tudásra szert tenni. Azoknak javasoljuk ezt a szakot, akik nem különböző képzésekben, külön-külön, hanem egyszerre akarnak színvonalas és a gyakorlati életben is alkalmazható műszaki és gazdasági menedzsmentismereteket szerezni.
Dr. Kovács Lóránt PhD, főiskolai tanár, a GAMF Műszaki és Informatikai Kar dékánja. A középiskolát Kecskeméten végezte, a Katona József Gimnáziumban és a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában gordonka szakon. A BME-n szerzett villamosmérnök diplomát, a BME Híradástechnikai Tanszékén kezdett tanítani, és ott is doktorált 2008-ban. Szakterülete a digitális jelfeldolgozás, adaptív algoritmusok, irányítástechnika, LabVIEW programozás . 2003-tól dolgozik a GAMF Karon dolgozom, jelenleg az Informatika Tanszék főiskolai tanára. 2009-2015 között a GAMF Kar tudományos dékánhelyettese volt, 2015-től a kar dékánja. Szabadidejében legszívesebben zenével és borászattal foglalkozik.
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.