A felnőttképzés az évtizedes múltja ellenére még ma is gyerekcipőben jár Magyarországon. Ennek a feltörekvő iparnak az egyik legmarkánsabb kecskeméti képviselőjét Füredi Andrást kérdeztük:
Röviden elmesélné a Füredi Autósiskola történetét?
Én 1980 óta vagyok a szakmában, elmondhatjuk, hogy régi motoros (autós) vagyok. A Füredi Autósiskola 2000 július 1-jétől működik, idén 14 éves. Egy autóval kezdtem, garázs irodában, mára 15 gyakorlati, 3 elméleti és 2 baleset megelőzési és vezetéstechnikai oktatóval és gépjárműveikkel, 3 teherautóval, 2 autóbusszal, 12 motorral, 7 különböző szimulátorral, irodai dolgozókkal, 4 irodával működünk, ebből három Kecskeméten, egy Kiskunfélegyházán.
Terveznek-e új irodát nyitni, terjeszkedni?
A következő város, ahová terjeszkedünk, Baja lesz, már
zajlanak a megbeszélések, nézzük az alkalmas helyeket és bízunk abban, hogy a
bajaiak is partnerek lesznek majd ebben.
Egyre több rendezvényen vannak jelen, és egyre többet tartanak saját rendezvényt is, mint például a Baleset-megelőzési nyílt napok iskolák számára. Fontosnak érzik, hogy már ilyen korán megismerkedjenek a KRESZ-el a gyerekek?
Azt gondolom, hogy az elmúlt évek munkája tükröződik és visszaigazolódik abban, hogy többnyire minket hívnak az iskolák, mi működünk és dolgozunk együtt a rendőrséggel is évek óta. Szerintem a titok az elhivatottságban rejlik és abban, hogy tényleg szívügyem ez a szakma. A gyerekekkel nem csak a KRESZ-t ismertetjük meg, sőt a baleset-megelőzési napokon nem is ez a fő szempont, hanem, hogy megtanítsuk kulturáltan közlekedni és felismerni a veszélyhelyzetet és megfelelően reagálni arra. Ütközés-szimulátorunk az egyik kedvenc az ilyen rendezvényeken, hiszen a gyerekek kipróbálják, hogy egy egészen kis sebességnél is mekkorát csattanhat egy autó és ezért milyen fontos becsatolni a biztonsági övet.
Sokkal nagyobb a forgalom, több a gépjármű, mint néhány évvel vagy évtizeddel ezelőtt ezért egészen másféle veszélyeknek vannak kitéve, akik kilépnek az utcára, vagy bekerülnek a forgalomba. Ezeket igyekszünk feltérképezni és a megfelelő módon összeállítani a baleset-megelőzési programokat.
Még mindig az Autósiskolával azonosítják a Füredi nevet, vagy már eljutott az emberekhez az is, hogy felnőttképzéssel is foglalkozik a Füredi Oktatási Központ?
Természetesen legtöbben az autósiskola miatt jönnek be hozzánk még mindig, de egyre több emberhez, tanulóhoz jut el a felnőttképzés híre is. Szeretnénk ebben is legalább olyan profi színvonalat és sokrétűséget hozni, mint a gépjárművezető képzésben.
Milyen hatással van az Autósiskolákra és az oktatókra az új NKH rendelet?
Az a véleményem, hogy így gyakorlottabb, magasabb minőségű és hatékonyabb képzést tudnak nyújtani az oktatóink, ugyanakkor sajnos ez azzal jár, hogy sok esetben hosszabb a képzési idő. Van, aki ezt sérelmezi, siettetné, de az az egyik alapelvünk, hogy nem csak az a fontos, hogy valaki megtanulja kezelni az autót, hanem tényleg teljes biztonsággal tudja vezetni és közlekedni onnantól, hogy levizsgázott, egyedül is. Persze mivel városonként más a forgalom sűrűsége és kevesebbet használják a rutinpályát, mivel a rutinfeladatok elsajátítását a vizsgán a forgalomban kell bizonyítani, ezért ez minden városban más és más. Alapvetően a szakmabeliek száma kevés is és ez a hiány néha tükröződik a szakmán.
A városba látogató építési és közlekedési miniszter többek között útépítésekről, illetve több, a helybelieknek fontos magasépítési beruházásról is jelentett be jó híreket.
Mátranovákon jelentős fejlesztéssorozat részeként épül új logisztikai csarnok.