Vaszary látképéért fizettek a legtöbbet a Virág Judit Galéria aukcióján - Vaszary János egyik utolsó itáliai látképe, a San Remo című festmény kelt el a legmagasabb áron, 48 millió forintért a Virág Judit Galéria őszi aukcióján, amelyen 19. és 20. századi magyar festők alkotásait árverezték el vasárnap este a Budapesti Kongresszusi Központban.
"Perlrott Csaba Vilmos már pályájának korai időszakában szenvedélyesen vonzódott a klasszikus művészethez. Ez derül ki Bálint Rezső Perlrottról írt, 1934-ben kelt soraiból is: „Szédülten bolyong a Louvre, a Guimet, a Cluny-múzeum termeiben”. Perlrott vonzalmát azonban nem az egyszerű műbarát szenvedélye, hanem ízig-vérig szakmai szempontok vezérelték. A fauve hatásokkal párhuzamosan egyre nagyobb szükségét érzi olyan szerkezeti tanulmányoknak, melyek a tiszta spontán színkezeléssel könnyen feloldódó motívumok konkrétságát hivatott megőrizni. Nem csoda, hogy amikor a kor divatját, valamint Matisse és Picasso tanácsát követve 1910-ben Spanyolországba utazott, elsősorban nem a déli temperamentum és zománcfényű színek jelentettek számára újdonságot – azokat már amúgy is ismerte – hanem El Greco stilizáló modora hatott rá elementáris erővel. A késő-reneszánsz mester sajátos expresszív szín- és formakezelése olyan jegyeket hordozott magában, melyek a fauve-ok egyik példaképe, Paul Cézanne technikájával mutattak hasonlóságot.
Cézanne módszere, a motívumok egyszerű térbeli geometrikus elemekre történő felbontása, egyáltalán nem áll messze Greco manierista stílusától. Ezt az egyezést használta fel Perlrott az 1910-es években készült alkotásain. Csendéletei, biblikus kompozíciói, tájképei egyre többet merítenek a reneszánsz és a középkori művészet „mintáskönyveiből”, leginkább Greco erőteljesen stilizált, a formákat síkokra bontó modellálási technikájából.
Perlrott hazatérve Spanyolországból, Kecskemétre költözött, ahol az 1911-ben megalakult művésztelep egyik vezető egyéniségeként megalkotta korai korszakát összegző főműveit. Nemcsak műtermi csendéletei, akttanulmányai, de az alföldi városban készült vedútaképei is El Greco művészetének megtermékenyítő hatásáról árulkodnak. Ezekben az esztendőkben csak Cézanne és volt mestere, Matisse impulzusa volt mérhető a „Görög” hatásához.
Ekkor született képein már-már barokkos, zsúfolt formavilág, expresszív, túlzó torzítások és izzó, fénnyel telített kolorit keveredik a kubizmus szerkesztési tanulságaival. A Greco-tól, Cézanne-tól és Matisse-tól ellesett fogások lefegyverző, egyéni ízű stílussá formálódnak alkotásain. Megtartja a házak és a templomot övező fák tömbszerű formáit, míg a teret egy körcikkely mentén rendezi el. A kép tengelye és egyben a kompozíció központi eleme az égboltot „átszúró” templomtorony, amely a földszínekkel modellált valóságot köti össze az éteri, kék égbolttal. Akár egy látomásban, transzcendentális erejűvé válik a város főtere. Perlrott, aki soha nem adta fel a valóságot az absztrakt formák kedvéért, mégis képes színkezelésével és merész komponálási technikájával elemelkedni a látványtól, szimbolikus képet alkotni a rá olyannyira jellemző anyagszerű festésmód eszköztárából.
Kaszás Gábor"
A Bánffyak egykori szilágysági nemesi laka ma a református egyház tulajdonában van.
2022 őszén már átadtak 3000 négyzetmétert kisvárdai üzletközpontból most indul a munka második üteme.