A Duna Aszfalt közel jár a befejezéshez a Közép-Tisza egyik fontos területét újjáélesztő fejlesztésben, mindhárom érintett holtág esetében befejeződtek a kotrási és a partrendezési munkák.
Átfogó beruházást kivitelez a Duna Aszfalt Zrt. Tiszakécske térségében, a Közép-Tisza mentén.
A projektben mintegy 60 hektáron élesztik újjá a Tisza három holtágának élővilágát.
A fejlesztés állásáról egy helyszíni fotóriport által, illetve Varga Csabától, a kivitelező Duna Aszfalt területi igazgatójától nyert információk alapján számolunk be.
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív (KEHOP) kereteiben zajló beruházás célja, hogy a korábbi évtizedek során meggyengült vízi élőhelyek visszanyerjék a vitalitásukat, és otthont adjanak számos védett fajnak. A projekt magában foglalja
Varga Csaba beszámolójából kiderült, mindhárom érintett holtág esetében befejeződtek a kotrási és a partrendezési munkák, továbbá a kapcsolódó kisműtárgyak felújítási munkái is elkészültek.
A területi igazgató elmondta, az 1-es holtág a legnagyobb beavatkozással érintett szakasz. Itt megközelítőleg 54.000 köbméter száraz mederkotrást kellett elvégezni, melyhez előzetesen a közel 120.000 köbméternyi víz lecsapolása előtt az ott élő halállomány teljes áttelepítésére is szükség volt. A kotrási munka után partrendezés is történt 145.000 négyzetméteren.
Az 1-es holtághoz kapcsolódóan alakítottak ki egy tanösvényt 2500 méter hosszon cölöpösvény, illetve gyalogösvény által. Itt lehetőség lesz bemutatni a teljes élővilágot egy madárlessel kiegészülve. Varga Csaba arról tudósított, hogy a tanösvény készültségi foka 95 százalékos: már csak az állomáshelyek befejező munkái, a füvesítés és a tereprendezés volt hátra a beszámolója idején.
A 3-as és 4-es holtágak esetében jellegét tekintve úgynevezett alakító kotrás történt, illetve rézsű igazítás. Utóbbit úgynevezett köztes kotrási technológiával valósították meg, ennek során a holtágon nem végeztek teljes vízlecsapolást csak a vízszintet csökkentették. A 3-as holtág esetében elvégzendő kotrás mennyisége megközelítőleg 15.000 köbméter, a 4-es holtág esetében ez a mennyiség 17.000 köbméter volt.
A folyó 277,65-ös kilométerszelvényben épült meg a vízkivételi műtárgy, amely az egész holtágrendszer vízutánpótlását biztosítja majd. A tiszai vízkivételi műtárgy a cikk készítésekor 80 százalékos készültségen állt. A műtárgy befejező munkáit jelentősen befolyásolja az elmúlt időkben és jelenleg is érvényesülő magas tiszai vízállás.
Püspökladány gazdagodott 410 négyzetméteres intézménnyel
Összesen 60 kilométernyi sínszál alatti 46 ezer betonaljat, azok alatt pedig több mint 105 ezer tonna zúzott követ rostáltak és cseréltek az ágyazatban.