Magyar fejlesztésű és gyártású elektromosautó-töltőt avattak vasárnap, az elektromos autók számára szervezett '80edays' nemzetközi túra budapesti állomásán. A nemzetgazdasági miniszter az átadáskor kiemelte, hogy a töltő első darabja lehet egy hamarosan kiépülő hálózatnak.
Varga Mihály azt is hangsúlyozta, hogy egyre versenyképesebb az elektromos autók és közösségi közlekedési járművek ára, ma már egy felelős döntés az, amikor valaki ilyen járművet választ.
Az elektromos járművek hazai elterjedését segíti, hogy ma jelenik meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elektromos töltőállomások létesítésére kiírt pályázata: az 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai pályázhatnak.
88 városon kívül a 23 budapesti kerület, valamint a fővárosi önkormányzat jelentkezhet. A település méretétől függ, hány berendezésre lehet támogatást kapni: a 16 ezres Kalocsa például legfeljebb két töltőpontra pályázhat, míg Kecskeméten akár 10 is épülhet.
Várhatóan az olcsóbb, hosszabb töltésidejű töltők lesznek a népszerűbbek
Korábbi cikkünkben már felvetettünk néhány kérdést, amiket még bizonyosan tisztázni kell.
Azt a kérdést, hogy honnan szerzik majd be a tucatnyi gyártó- és forgalmazó közül a töltőket, megválaszolni látszik Varga Mihály kijelentése, hogy a most átadott magyar fejlesztésű töltő lehet a hálózat első darabja.
Mészáros Csaba, az Evopro csoport elnök-tulajdonosa elmondta, hogy a most átadott villámtöltő egy autót 15-20 perc alatt tölt fel. A fejlesztés magyar összefogás eredménye, tíz magyar kis- és középvállalkozás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgozott rajta mintegy 2 évig. Mint mondta, ez újabb bizonyítéka, hogy a magyar ipar nemcsak beszállítóként, hanem a termékfejlesztésben is részt vesz egy kialakulóban lévő új iparág terjesztésében.
Támogatást háromféle töltőtípusra lehet kapni. A 2×11 kilowattos és 2×22 kilowattos gyorstöltőkre, valamint az 50 kilowattos villámtöltőkre. Ezek között a töltési idő a legfontosabb különbség. A gyorstöltőkkel 5-6 óra is lehet egy „tankolás”, míg egy nagy teljesítményű villámtöltő akár fél órán belül feltöltheti az akkumulátort.
Utóbbi kiépítése több, mint 10 millió forint, miközben az állami hozzájárulás legfeljebb 3,2 millió forint lehet. Túl sok villámtöltőre tehát ne számítsunk egyelőre.
Reálisabb, hogy a 11 és 22 kilowattos gyorstöltőkre pályáznak majd a települések. Ezeket olyan helyekre célszerű telepíteni, ahol az autók 2-6 órát várakoznak (bevásárlóközpontok, közterületi parkolók, nagyobb szállodák, turisztikai létesítmények).
Az Evopro csoport elnök-tulajdonosa az elektromos autók előnyeit kifejtve kitért arra is, hogy ő a saját elektromos autójával kilométerenként 0,2 kilowattot használ, ami mintegy 3 forint költséget jelent.
Az elektromos autók árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok költsége 2020 utánra jelentősen lecsökkenhet. Míg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra akkumulátor technológia, 2020-ra akár 100 dollárra is eshet.
80 nap alatt a Föld körül üzemanyag nélkül
80 napig tart az elektromos autók számára szervezett '80edays' nemzetközi túra, amely Barcelonából indult június 16-án. Innen Portugálián, Amerikán, Kínán, Kazahsztánon, Románián, Magyarországon, Csehországon, Szlovákián, Olaszországon és Svájcon keresztül érnek vissza az autók a spanyol városba szeptember 4-én.
Mészáros Csaba - aki maga is ott volt a túra egy részén - kiemelte a magyar csapatot szállító busz részvételét a túrán, mivel elektromos busz még nem kerülte meg a Földet. A busz csaknem 600 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel - tette hozzá.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.