Hétfőn jelenik meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elektromos töltőállomások létesítésére kiírt pályázata; az 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai pályázhatnak - jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn.
A tárca számításai szerint a támogatásból mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte. A cél, hogy Magyarország minden nagyobb településén elérhető legyen az elektromos járművek töltése közterületen. A pályázatokat szeptember 15-től lehet benyújtani, és azokat a keret kimerüléséig, de legfeljebb 2016. december 31-ig fogadják be.
A pályázatban feltétel, hogy a töltőállomásoknak bárki által, bármikor hozzáférhetőnek kell lennie, és az önkormányzatoknak legalább 5 évig vállalniuk kell az üzemeltetést. A meghirdetett támogatásra, ami akár 100 százalékos is lehet, megyei jogú városok, budapesti kerületek, és a fővárosi önkormányzat is pályázhat. Az önkormányzati önrész hiánya nem kizáró ok.
A pályázat meghirdetése a Jedlik Ányos terv megvalósításának fontos eleme, ezen belül az országos töltőhálózat bővítése kiemelt feladat.
Felvetődik néhány kérdés a nagy örömben
Kérdés nélkül üdvözlendő a kormány törekvése az elektromos töltőállomások és a zöld rendszámos autók számának növelésére. Nem vitás, hogy szükség van ilyen pályázatokra és egyéb ösztönzőkre.
Már a telepítés előtt felmerülhet a pályázatkészítő önkormányzatoknál, hogy a jelenleg hazánkban közlekedő tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autó flotta legalább háromféle töltési szabvánnyal vagy csatlakozóval van szerelve. Az európai töltőgyártók és forgalmazók száma pedig tucatnyi.
A széles palettáról milyen szakmai szempontok alapján fognak választani, az eszközök szállítói pedig a karbantartásokat is el tudják-e majd végezni a hirtelen megnyíló új piacon? És az önkormányzatok milyen bevételből fognak forrást elkülöníteni ezekre a munkálatokra?
Kérdésként merülhet fel a töltőállomások üzemeltetése. Ki fog fizetni az áramért, amivel töltenek az autósok? Az önkormányzatok válnak áramkereskedővé? Esetleg bevonják a területen illetékes áramszolgáltatót és a regisztrált töltő-használók a havi villanyszámlájukkal együtt egyenlítik ki a közterületi töltések díját? Vagy külföldi mintára új vállalkozások indulnak és feltöltőkártyás rendszerben lehet majd az áram díját kiegyenlíteni?
Nem utolsósorban megfelelő közművekkel ellátott, bárki számára elérhető parkolóhely is szükséges a töltőállomás létesítéséhez.
Hazánkban is jöhet az autózás zöld forradalma
Jelenleg több mint ezer zöld rendszámú autó közlekedik az utakon (Bács-Kiskun megyében a félév végéig mindössze 13-an igényeltek zöld rendszámot), 2020-ig szeretnék elérni az 50 ezret. Ezt reális célnak nevezte a miniszter, mivel a járművek árának és az üzemeltetési költségek csökkenésével a folyamat a következő években gyorsulhat. Az NGM ennek érdekében további támogatásokat dolgoz ki, ezek között említette egyebek közt az otthoni töltők beszerzését is.
A zöld rendszámú autók több nagyvárosban, köztük Budapesten, Debrecenben, Kecskeméten vagy Zalaegerszegen önkormányzati döntés alapján számos kedvezményt kapnak, példaként a díjmentes parkolást emelte ki a miniszter. A kormány januártól egyszerűsítette a töltőberendezések létesítési és üzemeltetési feltételeit, és számos adókedvezménnyel - regisztrációs adómentesség, vagy cégautó-adó eltörlése - ösztönzi a járművek elterjedését. Csaknem 100 töltőpont létesült egy éven belül egy tavaly meghirdetett pályázatból.
(A fenti képen a Budapest Airport által üzemeltetett, tavaly év végén átadott elektromos töltő látható. Fotó: Budapest Airport)
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.