Lechner Ödön kiállítás nyílik Kecskeméten
Holnap, százhetvenedik születésnapján kiállítás nyílik emlékére Kecskeméten. A Tudomány és Technika házában, a volt zsinagóga épületében a tárlatot Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke nyitja meg.
Öt épületre koncentrál a Lechner Ödön munkásságából Nagy találkozás
címmel holnap nyíló kecskeméti kiállítás, amely az építész zseni öt
világörökségi épületét helyezi a központba, köztük a kecskeméti
városházát. A tárlat nagyobb panorámát ad a hazai építészetre gyakorolt
hatásáról is, kiemelten Lajta Béla munkásságának arról a szakaszáról,
amikor a Zsolnay kerámiákat alkalmazta épületein.
A tárlat – amely Zugló önkormányzatának anyagi támogatásával valósult
meg, és amelyet Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának
elnöke nyit majd meg – fővédnöke Szemereyné Pataki Klaudia polgármester.
Ő azért is vállalta el a feladatot, hogy felhívja a
figyelmet a pusztuló épület állapotára. A kiállítást szakmai konferencia
követi, amely Lechner Ödönt és a szecesszió témakörét járja körül.
Millisits Máté művészettörténész, a kiállítás szervezője lapunknak arról
beszélt, hogy Lechner géniusza szinte egyedülálló a magyar építészet
történetében, s kiemelkedő tehetségét nagyon hamar világszerte
elismerték. „Tiszteletére a kilencvenes évek derekán Japánban rendeztek
kiállítást. Jelenleg öt épülete került fel világörökség-várományos
listára, ami annyit jelent, hogy nemzetközi szinten már elfogadták, hogy
ezek világörökségi státusra érdemesek, a végső döntés azonban még nem
született meg.
A mostani emlékezés célja, hogy szélesebb körben is megismerjék
Lechner életművét, valamint hogy felhívjuk a figyelmet a szóban forgó öt
épület állapotára. Jelenleg a Hold utcai Postatakarékpénztár épülete és
a kőbányai Szent Lászó-templom az elmúlt évek rekonstrukciói miatt
megfelelő állapotúnak mondható, a legnagyobb felújítást az Iparművészeti
Múzeum és a kecskeméti városháza követeli.
Utóbbi épület
1895-re készült el, az építész tetőcserépként a Zsolnay-gyár
pikkelyszerű polikróm kerámiadíszeit alkalmazta. Az épületen kiemelt
szerepet kaptak a vakolatba helyezett kerámiadíszek, amelyeket ettől
fogva Lechner Ödön rendszeresen használt épületein. Szintén
világörökségi védettségre vár figyelemre méltó műve, a kőbányai Szent
László-plébániatemplom, mely az 1890-es években épült. A templom Lechner
által készített első tervváltozata új felfogást jelentett a kor
szakrális építészetében, mind a bizáncias stílusválasztással, mind az
építőanyagok megválasztásával.
Lechner legemblematikusabb munkájának tartják az Iparművészeti Múzeum
épületét, amelynek tervezésére és kivitelezésére a Vallás- és
Közoktatási Minisztérium 1890-ben hirdetett pályázatot.
A
tizenkét pályamű közül az első díjat Lechner Ödön és Pártos Gyula
Keletre magyar című munkája nyerte el. Az Iparművészeti Múzeum építése
csak 1893-ban kezdődött el, s a megrendelő minisztérium 1895-ben
hozzájárult, hogy a homlokzat a vakolatnál költségesebb, Zsolnay-féle
pirogránit borítást kapjon. Keleties, cikkelyes kupola fedi, amelynek a
csúcsán sárga színű Zsolnay kerámiából mintázott lanternát helyeztek el.
Mint ismert, állapota miatt a lanternát 2011-ben el kellett távolítani
az épület tetejéről, s a kupola ezen része most a múzeum udvarában van
kiállítva.
A kecskeméti tárlat kiemelt épülete még a zuglói, Stefánia úton
található Földtani Intézet. A megbízást a Versenyezve haladunk jeligével
benyújtott pályatervével Lechner Ödön nyerte el. Az épület 1899-re
készült el.
A homlokzaton vakolatba ágyazott kerámiadíszek láthatók, míg a tetőt
teljes egészében Zsolnay-gyártmányú anyagok fedik. A tetőzeten
elhelyezett kerámiák az építész és a gyár kreatív együttműködését
dicsérik.
A Hold utcai Postatakarékpénztár intézményét Magyarországon 1885-ben
hozták létre kis keresetű emberek megtakarított pénzének
összegyűjtésére.
A nagy formai gazdagságot felmutató kerámiadíszek szimbolikája
többféle értelmezésre ad lehetőséget.
A tető középén ívesen felmagasodó, sátorszerű torony például utalhat
Attila hun uralkodó vagy a honfoglaló magyar vezérek sátrára is.
Mint azt Millisits Máté kifejtette, Lechner egyedisége abban érhető
tetten, hogy képes volt elvonatkoztatni kora jellemző stílusától, a
historizmustól, és a népi elemek keresésével, fantáziájának szabadon
bocsátásával egyedi stílust tudott teremteni.
„Lechner a magyar
eredettörténetben indus gyökereket vélelmezett, így motívumainak egy
része az indiai formavilágot eleveníti fel. Épületeinek külső
megjelenése általában utal arra, amit a belső hordoz” - magyarázta.
A kecskeméti tárlat érdekessége, hogy az épületekről korábban leemelt
tárgyakból is kiállítanak néhányat a szervezők.
Forrás: magyarhirlap.hu