A kecskeméti Ifjúsági Otthonban rendezett fórum kapcsán mindjárt az elején magyarázatra szorul a „civil” megjelölés, hiszen a KVSZE elnöke a Bács-Kiskun megyei MSZP elnöki tisztjét is betöltő Király József építész. Viszont aki ismeri a „királyt” az tudja, hogy ő elsősorban civil lokálpatrióta és másodsorban pártpolitikus. Ez szerdán este a „kérdések és válaszok” résznél be is bizonyosodott, hiszen Király József több esetben magyarázta, (mint egyébként városi képviselő), hogy a képviselő-testület a különböző ügyekben mit tárgyalt és miről vitázott. Kvázi a kritikus kérdezőkkel szemben egyféleképpen védte a Fidesz-es vezetésű várost. Azzal kapcsolatban, hogy Kecskeméten az MSZP konstruktív ellenzéki szerepet tölt be és így a pártpolitika gyakorlatilag meg sem jelenik a közéletben, a városiaknak úton-útfélen az elismerésüket fejezik ki, mind Király Józsefnek, mind Zombor Gábor polgármesternek. (Talán ez részben magyarázat a kecskeméti modellre – szerk.)
Az első előadó Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos főmunkatársa arról a munkáról számolt be, amit évek óta a kecskeméti körutak kibogozása, azaz a helyi és térségi elérhetőség logikussá tétele érdekében végeztek a tervezőasztalok felett. Mint később kiderült Hóz Erzsébet szakértői munkát végez a város vezetése, de leginkább a főépítész iránymutatása alapján.
A főépítész politikai karriert épít?
Ezt követően Öveges László városi főépítész (aki pár éve nyerte el újra ezt a megbízást, miután a rendszerváltás után egy ideig is ellátta) tartott előadást. Kecskemét utóbbi két évtizedének a legproblémamentesebb főépítésze Fideszes politikusok lelkesítő beszédeit megalázó lendületben tartotta meg az előadását. Az igazán őszinte szavait, amelyek az elvekről szóltak leginkább néha a közönségből is moderálták, jelezve, hogy az esemény sajtó-nyilvános, és bizonyos szavak félreérthetőek is lehetnek.
Persze Öveges tudja, hogy helyi sajtó nem olyan bolond, hogy lealázza a komoly kihívásokat megoldani képes főépítészt, aki végre úgy tűnik, hogy majdnem teljes mértékben rendet képes tartani a rendkívül lelkes kecskeméti építők között. (Persze ha a Nagykőrösi úti problémákat is tudná kezelni, akkor még talán az év emberének is jelölnénk… )
A főépítész részlet gazdag előadásából kiderült, hogy nem az utak szélesítésében látja a megoldást, hiszen egy idő után a kiszélesített utak is szűknek bizonyulhatnak, ezért ő a tervezőknek azt az irányelvet határozta meg, hogy legyenek kreatívak. Próbálják meg az utak még szélesebbé tervezése helyett a forgalmat úgy tervezni, hogy az megfelelő legyen. Ezt azzal a céllal teszi, mint elmondta, hogy Kecskemét élhetősége megmaradjon.
A lényeg…
A főépítész előadása egyébként nagyban összefolyt a Kecskeméti Városfejlesztő Kft ügyvezetőjének Uhlig Ritának az előadásával, aki egy 2009-óta tartó folyamatról számolt be. A folyamat lényege, hogy hosszas tervezés után a város először megvalósíthatósági tanulmányokra pályázott, majd nyert, majd lebonyolította a projektet, majd tervezésre pályázott, majd nyert és tervezett… Így várhatóan 2014-ben elkezdődnek azok a kivitelezések, aminek a keretében négy jelentős KÖZOP-os projekt valósul meg Kecskeméten.
Az első volt a pár hónapja felújított Rákóczi út végén lévő új „intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések”- című fejlesztés bemutatása, aminek a keretében egy új vasúti pályaudvar és számos út, csomópontot építenek Kecskeméten.
A második a város elérhetőségének a javítása, aminek a keretében a várost északról elkerülő út megépítése mellett az Izsáki út négysávos kapacitásbővítése és még a nagykörút fejlesztése, az 54.-es a 441-es, az 541-es utak kapacitás fejlesztése mellett azokon különböző műtárgyak építése és a kerékpáros hálózat fejlesztése. A projekt nagyságát jól jellemzi, hogy Uhlig Rita ennek kapcsán az egyik elem volumenével kapcsolatban feltett kérdésre, azt válaszolta, hogy „hét milliárd, az apróra nem emlékszem pontosan” – az ügyvezetőt ezért a kijelentéséért megtapsolták a megjelentek.
Az egész hurrikánt, ami a kecskeméti fejlesztések terén zajlik képtelenség egy olvasható méretű cikkben felsorolni pontosan. Talán Öveges László kissé politikusokat idéző kijelentése a legtalálóbb a városiaktól elvárható személetre, miszerint „örüljünk már egy kicsit ennek az egésznek”.
Egyébként Uhlig Rita bejelentette, hogy 25 új autóbuszt is forgalomba helyeznek az idén a városban, aminek a pályázat bontása 2013. március 07-én délelőtt kerül sor és ha a közbeszerzési eljárásoknál lehetséges módon nem támadják meg a győztest a nem győztesek, akkor az év végére meglesznek az új buszok, amelynek a további darabszám növelése (újabb 25-30 busz) már folyamatban vannak az előkészületek.
Azt, hogy az egész fórum nem a képmutatásról szólt az is jól mutatta, hogy a KVSZE elnöke Király József megkérte a jelenlévőket, hogy ha számukra szimpatikus az egyesület, akkor legyenek a tagjai, majd bemutatta a 2013-as évben az egyesület főbb eseményeit:
A Városszépítő Egyesület 2013. évi tervezett programjai:
1. 2013. március 6.
Hogyan közlekedhetünk a jövőben Kecskeméten?
Meghívott előadók:
Ø Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos főmunkatársa
Ø Öveges László, városi főépítész
Ø Uhlig Rita, a Kecskeméti Városfejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója
2. 2013. április 10.
Kecskemét tömegközlekedése, kerékpáros közlekedés lehetőségei, problémai
Fenti témával kapcsolatban tervezünk beszélgetést a Magyar Kerékpárosklub országos és helyi Szervezetének vezetőivel.
3. 2013. májustól év végéig havonta egy-egy alkalommal
„Történelmi egyházak városformáló tevékenységei” c. előadássorozat
A történelmi egyházak kecskeméti vezetőinek segítségével szeretnénk bemutatni az elmúlt 200 évben épült, és ma is meglévő azon egyházi épületeket, épületegyütteseket, melyek jelenleg is meghatározzák városunk arculatát.
4. 2013. május
„Virágos balkon” – városszépítő akció elindítása
Az akció célja: a Hírös Kertész Egyesülettel összefogva virágpalánták ingyenes biztosításával ösztönözni a helyi lakosságot a lakókörnyezetük szépítésére.
Kézműves vásárok beindítása
A Kecskemét és Vidéke Általános Ipartestülettel együttműködve tervezzük a Kecskemét, Szabadság tér 5/a sz. alatt található pavilonunk tavaszi, újbóli megnyitását, valamint főtéri kitelepülésekkel kívánjuk felhívni a figyelmet a kecskeméti mesterek által készített kézműves termékekre.
5. 2013. szeptember
Egyesület megalakulásának 30. éves jubileumának megünneplése
A város legrégebben, folyamatában működő civil szervezeteként ebben az évben ünnepeljük fennállásunk 30. évfordulóját. Ünnepi taggyűlés keretében, meghívott vendégekkel szeretnénk megemlékezni az Egyesület elmúlt 30 éves történetéről, kiemelkedő eseményeiről.
www.kvsze.hu