Május 25-28. között a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Park adott otthont az ötletek és innováció legizgalmasabb fesztiváljának, a Make the Future Live-nak, amelyet több mint 25 000 - a legkülönbözőbb korosztályokból érkező - látogató tekintett meg. A négynapos fesztivál keretében második alkalommal tért vissza a brit fővárosba a Shell Eco-marathon Europe verseny, ahol idén három magyar - két egyetemi és egy középiskolai - csapat vett részt a saját építésű autóikkal. A kihívásokkal teli körülmények ellenére a magyar diákok jó eredménnyel zárták a versenyt.
Az idei kivételesen magas londoni hőmérséklet jelentős szerepet játszott a csapatok eredményeiben; óriási kihívást jelentett a résztvevők számára, hogy hogyan tudnak megküzdeni ezzel a helyzettel, és mennyire tudják az autóikat, illetve a technikájukat a melegebb időjáráshoz igazítani. A nehezítő időjárási körülmények ellenére új világrekordot sikerült felállítani: a városi koncepció kategóriában induló francia egyetemisták 1 liter üzemanyaggal 658 kilométernek megfelelő távot teljesítettek a belsőégésű motorral működő autójukkal.
Magyarországról három magyar csapat utazott Londonba, hogy a többi 168 csapattal az energiahatékonyság határait feszegessék, és kiderüljön, ki tud a legmesszebb utazni 1 liter üzemanyaggal vagy 1 kWh árammal. Mindhárom magyar csapat elektromos energiát használt az autóik meghajtására: míg a Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai prototípus kategóriában, a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói a városi koncepció kategóriában versenyeztek.
Régi visszatérője a versenynek a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola csapata a Kandó Electric. A szokatlan meleg az ő autójuk műszereit is megviselte: egy alkatrész meghibásodás miatt végül gyors szerelést kellett végezniük, így emiatt egy nappal később tudtak csak pályára lépni, hogy rögzítsék az első mért körüket. A futam előtti percekben pedig az autó elektronikája igényelt további javításokat. A nehézségek ellenére a 314 km/kWH eredményükkel a kategória első felében, a 17. helyen végeztek. „Az idei volt a legnehezebb verseny a csapat életében. Habár hamar sikerült a technikai ellenőrzésünk, a folyamatos meghibásodások miatt újabb és újabb javításokra volt szükség. Emiatt csak kétszer futhattunk mért időt, azonban így is nagyon büszke vagyok a csapat teljesítményére, a körülményekhez képest nagyon jól helyt tudtunk állni” - mondta Mészáros Károly a csapat vezető oktatója.
A győri SZEnergy Team, a legeredményesebb magyar csapat idén már a 10. alkalommal indult a Shell Eco-marathon Europe versenyen, amit a negyedik helyezéssel zártak. Miután az első csapatok között mentek át a technikai és biztonsági vizsgálaton, a teszteléseket követően az első mért teljesítményük is bíztató volt. A szoros versenyben a 134 km/kWh teljesítménnyel megdöntötték a tavalyi eredményüket. „Csak egy hajszálon múlt, hogy nem állhattunk fel idén is a dobogóra. Ez is azt mutatja, hogy a régóta tervezett fejlesztéseket ideje megvalósítanunk, hogy még jobb teljesítményt tudjunk elérni, és hogy fel tudjuk venni a versenyt a többiekkel. Ennek ellenére elégedettek vagyunk a végső eredménnyel, mert kihoztuk magunkból, amit lehetett, és a csapatmunka kiváló volt idén is” – mondta el Pusztai Zoltán csapatvezető.
A Debreceni Egyetem csapata, a DE MK TEAM második alkalommal vett részt a londoni versenyen, így a tavalyi tapasztalatokat felhasználva a csapat felkészültebben utazott a megmérettetésre. Az előző évi eredményükhöz képest egy helyet tudtak javítani, így a 29. helyen végeztek a kategóriájukban. „Szerencsére nem volt semmilyen műszaki problémánk, és már az első mért kört is tudtuk teljesíteni, így nagyon élveztük a versenyt, amely során még több ötletet, tapasztalatot gyűjthettünk a következő alkalomra. A paddockban sétálva megfogalmazódott bennünk egy új autó gondolata is, jövőre lehet, hogy már a városi koncepció kategóriában szeretnénk elindulni” – mondta el élményeiket Varga Tamás Antal, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Gépészmérnöki Tanszék munkatársa, műszaki menedzser mesterszakos hallgató.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.