2024.11.22, Péntek

Dél-Afrika átszelésére készül a kecskeméti egyetem napelemes járműve

Pallasz Athéné Egyetem

2016.08.18. 09:59

Útnak indította a kecskeméti egyetem GAMF csapata azt a saját tervezésű és építésű napelemes járművet, amellyel a világ leghíresebb egyetemi csapatai között versenyeznek majd Dél-Afrikában szeptember végén. A MegaLux nevet viselő járműnek most először konténerbe csomagolva kell 15 ezer kilométert megtennie közúton, hajón és vasúton, hogy a verseny kezdetéig megérkezhessen a pretoriai rajtvonalhoz, ahonnan immár a „saját kerekén”, kizárólag a nap energiájával kell eljutnia Fokvárosig.

A GAMF csapat által épített jármű tavaly már bizonyított, amikor a világ egyik legjelentősebb napelemes autó versenyén Ausztráliát átszelve óriási bravúrként – 46 induló csapat közül az élmezőnyben, a 7. helyen ért célba, megelőzve számos híres egyetem csapatát.  A kiemelkedő eredmény elsősorban a tehetséges mérnökhallgatók teljesítménye, de azt a támogatói összefogást is jelzi, ami lehetővé tette, hogy a kecskeméti fiatalok megépíthessék a járművet és megmérethessék magukat a nemzetközi mezőnyben. 

Ebben a járműben van „tartalék” még egy jó eredményhez hangsúlyozza Kutasi Zoltán csapatkapitány , ezért gondoltuk úgy, hogy megpróbálkozunk a dél-afrikai versennyel is. Kár lenne az eddig befektetett rengeteg munkáért, energiáért, pénzért, ha ezt nem tennénk meg.   Alaposan kielemeztük az ausztráliai verseny rögzített adatait, és ennek alapján hajtottunk végre fejlesztéseket.  A legtöbbet a futóművön dolgoztunk, új szénszálas kompozit anyagból keréktárcsákat készítettünk, amelyekbe szenzorokat építettünk, hogy folyamatosan követhessük a keréknyomást. 

A nagyobb részt szénszálas kompozit anyagból készült négykerekű jármű kevesebb, mint 170 kg-ot nyom, a napenergiát 6 négyzetméternyi napelem gyűjti, a fel nem használt energia tárolására pedig egy lítiumion akkumulátor szolgál. A MegaLux akár 130 km/órás sebességre is képes a nap energiájának felhasználásával. Ahogyan Kutasi Zoltán kifejti, az ausztráliai tapasztalatok alapján a tárolt energia optimális hasznosítására is jobban oda kell majd figyelni Dél-Afrikában, amihez komoly taktikai felkészülés szükséges. 

A csapat, ahogyan tavaly, jelenleg is 14 főből áll, de az időközben diplomát szerzett végzősök miatt cserélődtek a tagok, több lelkes újonc is csatlakozott a „projekthez”. Ők még középiskoláskánt hallottak a kecskemétiek nagyszerű teljesítményéről és felvételt nyerve az intézménybe megkeresték a csapatot a csatlakozás szándékával.  A csapat szeptember 12-én indul útnak, hogy szeptember 24-ére, a verseny kezdetére minden és mindenki készen álljon.

A dél-afrikai verseny viszonylag „fiatal”, 2008-ban rendezték meg először, és azóta kétévente hirdetik meg. Míg Ausztráliában az volt a feladat, hogy minél rövidebb idő alatt szeljék át a járművek a kontinenst, addig Dél-Afrikában meghatározott idő nyolc nap alatt kell a legnagyobb távolságot megtenni. Ezen a versenyen együtt halad a mezőny városról városra, plusz kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott „hurkokkal” lehet szerezni. A távolság Pretoria és Fokváros között 2100 km, de a legjobbak 3 ezer kilométernél is többet tudnak megtenni a versenyen. A kecskemétiek Ausztráliában öt nap alatt futottak 3 ezer kilométert, így jó esély van rá, hogy most is e fölött teljesítenek, bár számításba kell venni, hogy a körülmények némileg mások lesznek.  Jóval nagyobb lesz a forgalom a közúton, ahol haladnak, le kell küzdeniük az 1500 méteres szintkülönbséget, és az időjárás is kevésbé kiszámítható, mint Ausztráliában volt. A kecskemétiek azonban erre is felkészültek.  Együttműködést alakítottak ki az Országos Meteorológiai Szolgálattal, így a szakemberek segítségével mindig pontos információjuk lesz a várható időjárásról, ami egy napelemes jármű esetében kulcsfontosságú.   

forrás: Pallasz Athéné Egyetem