Útnak indította a kecskeméti egyetem GAMF csapata azt a saját tervezésű és építésű napelemes járművet, amellyel a világ leghíresebb egyetemi csapatai között versenyeznek majd Dél-Afrikában szeptember végén. A MegaLux nevet viselő járműnek most először konténerbe csomagolva kell 15 ezer kilométert megtennie közúton, hajón és vasúton, hogy a verseny kezdetéig megérkezhessen a pretoriai rajtvonalhoz, ahonnan immár a „saját kerekén”, kizárólag a nap energiájával kell eljutnia Fokvárosig.
A GAMF csapat által épített jármű tavaly már bizonyított, amikor a világ egyik legjelentősebb napelemes autó versenyén Ausztráliát átszelve – óriási bravúrként – 46 induló csapat közül az élmezőnyben, a 7. helyen ért célba, megelőzve számos híres egyetem csapatát. A kiemelkedő eredmény elsősorban a tehetséges mérnökhallgatók teljesítménye, de azt a támogatói összefogást is jelzi, ami lehetővé tette, hogy a kecskeméti fiatalok megépíthessék a járművet és megmérethessék magukat a nemzetközi mezőnyben.
Ebben a járműben van „tartalék” még egy jó eredményhez – hangsúlyozza Kutasi Zoltán csapatkapitány –, ezért gondoltuk úgy, hogy megpróbálkozunk a dél-afrikai versennyel is. Kár lenne az eddig befektetett rengeteg munkáért, energiáért, pénzért, ha ezt nem tennénk meg. Alaposan kielemeztük az ausztráliai verseny rögzített adatait, és ennek alapján hajtottunk végre fejlesztéseket. A legtöbbet a futóművön dolgoztunk, új szénszálas kompozit anyagból keréktárcsákat készítettünk, amelyekbe szenzorokat építettünk, hogy folyamatosan követhessük a keréknyomást.
A nagyobb részt szénszálas kompozit anyagból készült négykerekű jármű kevesebb, mint 170 kg-ot nyom, a napenergiát 6 négyzetméternyi napelem gyűjti, a fel nem használt energia tárolására pedig egy lítiumion akkumulátor szolgál. A MegaLux akár 130 km/órás sebességre is képes a nap energiájának felhasználásával. Ahogyan Kutasi Zoltán kifejti, az ausztráliai tapasztalatok alapján a tárolt energia optimális hasznosítására is jobban oda kell majd figyelni Dél-Afrikában, amihez komoly taktikai felkészülés szükséges.
A csapat, ahogyan tavaly, jelenleg is 14 főből áll, de az időközben diplomát szerzett végzősök miatt cserélődtek a tagok, több lelkes újonc is csatlakozott a „projekthez”. Ők még középiskoláskánt hallottak a kecskemétiek nagyszerű teljesítményéről és felvételt nyerve az intézménybe megkeresték a csapatot a csatlakozás szándékával. A csapat szeptember 12-én indul útnak, hogy szeptember 24-ére, a verseny kezdetére minden és mindenki készen álljon.
A dél-afrikai verseny viszonylag „fiatal”, 2008-ban rendezték meg először, és azóta kétévente hirdetik meg. Míg Ausztráliában az volt a feladat, hogy minél rövidebb idő alatt szeljék át a járművek a kontinenst, addig Dél-Afrikában meghatározott idő – nyolc nap – alatt kell a legnagyobb távolságot megtenni. Ezen a versenyen együtt halad a mezőny városról városra, plusz kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott „hurkokkal” lehet szerezni. A távolság Pretoria és Fokváros között 2100 km, de a legjobbak 3 ezer kilométernél is többet tudnak megtenni a versenyen. A kecskemétiek Ausztráliában öt nap alatt futottak 3 ezer kilométert, így jó esély van rá, hogy most is e fölött teljesítenek, bár számításba kell venni, hogy a körülmények némileg mások lesznek. Jóval nagyobb lesz a forgalom a közúton, ahol haladnak, le kell küzdeniük az 1500 méteres szintkülönbséget, és az időjárás is kevésbé kiszámítható, mint Ausztráliában volt. A kecskemétiek azonban erre is felkészültek. Együttműködést alakítottak ki az Országos Meteorológiai Szolgálattal, így a szakemberek segítségével mindig pontos információjuk lesz a várható időjárásról, ami egy napelemes jármű esetében kulcsfontosságú.
forrás: Pallasz Athéné Egyetem
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.