2024.12.03, Kedd

Csúcson a magyarországi autógyártás

hirado.hu

2018.08.06. 10:54

Több mint négymillió autó gurult le 1991-től napjainkig a Magyarországon működő négy – Suzuki, Opel, Audi, Mercedes – autóüzem gyártósorairól. Tízezernél több munkahelyet teremtettek hazánkban, s több milliárd eurós fejlesztést valósítottak meg.

A BMW minap bejelentett debreceni beruházása a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állít majd elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat.

 

A kezdetek – Egy kis magyar autótörténet

Az első, Magyarországon forgalomba helyezett autó egy lóerős Benz Velto volt 1895-ben. Szám Géza 1900-tól benzinmotoros autók összeszerelésével vált ismertté. A szabadkai Szárits János motorkerékpárokkal kísérletezett, Bory József Székesfehérváron próbálta megteremteni a hazai autógyártás alapjait. A Magyar Királyi Posta 1903-ban írt ki pályázatot motoros postakocsira. A pályázatot Csonka János (1852–1939) nyerte, aki a győri vagongyárban készítette el az első magyar autót. Később ebből lett a Rába. Csonka jó barátja volt Robert Boschnak, és Bánki Donáttal feltalálták a karburátort. Az első Csonka-kocsinak négyhengeres motorja volt (maximális sebessége 35 km/óra), és 1905. május 31-én már robogott.

Ipari méretekben 1904-ben indult meg az autógyártás Magyarországon. Podvinecz Dániel és Heisler Vilmos angyalföldi Malomépítészeti és Gépgyárában egy aacheni gyártól kapott tervekkel és alkatrészekkel szereltek össze automobilokat, Phönix nevű kocsijukból 1911-ig harmincat gyártottak.

Az autóiparban a négykerék-meghajtás kidolgozása és megvalósítása elsőként a győri Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. (a későbbi Rába) nevéhez fűződik. Az első Csonka János által tervezett, teljes egészében Magyarországon előállított gépkocsi 1905. május 31-én gördült ki a Műegyetem kertjéből, és 2000 kilométeres, sikeres próbautat tett meg. Ezt a dátumot tekinthetjük a magyar autógyártás kezdetének.

 

Mercedes: A legjobbat vagy semmit

A Mercedes-Benz mintegy 800 millió eurós kecskeméti beruházásáról szóló együttműködési szerződést 2008. október 27-én írták alá. A termelés 2012. március 30-án indult be, a gyár új kompakt autó generációjának első termékeként, a B osztály gördült le a gyártósorról. A kecskeméti gyárban az első évben 40 ezer autó készült.

Tíz hónappal később legördült az első, kizárólag Kecskeméten gyártott modell a gyártósorról. Ebből a modellből készült az 500 ezredik kecskeméti „Merci”, amely 2016 februárjának közepén hagyta el a gyárat. Abban az évben 190 ezer gépkocsit gyártottak, amely 3,8 százalékos növekedésnek felelt meg az előző évhez képest. A tavalyi is újabb rekordév volt a kecskeméti autógyárban. A 2017-es üzleti évben jelentősen növelték a darabszámot, és több mint 3,5 milliárd euró nettó árbevételt értek el.

Duális szakképzést indított a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. Álláslehetőséget kapnak a kecskeméti Mercedes-gyárban a végzősök (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Idén júniusban bejelentették, hogy a Mercedes-Benz Cars megkezdi új autógyára építését Kecskeméten. A beruházás egymilliárd euróból, mintegy 320 milliárd forintból valósul meg, és több mint 2500 új munkahelyet teremt. Az új gyárban a termelés a tervek szerint 2020-ban indul. Ezzel a beruházással a Mercedes-Benz az első full-flex gyárát hozza létre Magyarországon. A gyárban rugalmasan, egyazon gyártósoron állítják majd elő a különböző modelleket, beleértve az elektromos autókat is.

Az Audi, Opel, Suzuki rövid történeti áttekintéséről a hirado.hu oldalán olvashat. 

Újabb beruházás indul, megérkezett az ötödik autógyár. A BMW minap bejelentett debreceni beruházása a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állít majd elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat.

 

KecskemétGazdaságMercedesautóipar