Az ellenőrzés célja, tartalma
Az
Állami Számvevőszék kiemelten fontosnak tartja az önkormányzati vagyon
kezelésének, a vagyonnal való gazdálkodási szabályok betartásának
ellenőrzését, mivel ellenőrzési tapasztalataink szerint a pénzügyi
folyamatok és az egyensúlyi helyzet a vagyon ellenőrzése nélkül
hitelesen nem értékelhető.
Az
ellenőrzés keretében értékeltük az Önkormányzat vagyongazdálkodási
tevékenységének és szervezeti kereteinek szabályozottságát, a
vagyongazdálkodási tevékenység törvényességét, szabályszerűségét, a
vagyon értékének és összetételének változásához kapcsolódó döntések
jogszerűségét, azt, hogy a belső ellenőrzés segítette-e a
vagyongazdálkodás szabályszerűségét, valamint a korábbi külső
ellenőrzések által tett javaslatok hasznosulását. Az ellenőrzés a 2007.
január 1. és 2011. december 31. közötti időszakra terjedt ki.
Főbb megállapítások
Az
Önkormányzat vagyona a könyvviteli mérleg szerint a 2007-2011 között 23
181,1 millió Ft-ról 26 898,9 millió Ft-ra növekedett. Kiskunfélegyháza
Város Önkormányzata a vagyongazdálkodási tevékenységét és annak
szervezeti kereteit a jogszabályi előírások szerint szabályozta. Az
Önkormányzat szervezeti és működési szabályzata tartalmazta a
Képviselő-testületet megillető vagyongazdálkodási hatáskörök átruházását
és előírta az ezzel kapcsolatos beszámolási kötelezettséget.
A
vagyongazdálkodási rendeletekben meghatározták a forgalomképtelen és a
korlátozottan forgalomképes vagyonelemeket, valamint a térítés nélküli
vagyonátadás szabályait. Az Önkormányzat 2007-2011 között öt alkalommal
képviselő-testületi döntés nélkül – megsértve a jogszabályok és
rendelete előírását – adott át térítés nélkül eszközöket. A
Képviselő-testület a háziorvosi praxis ellátásához szükséges orvosi
eszközök térítésmentes használatba adásáról döntött, azonban a
Polgármesteri hivatal számviteli nyilvántartásában az eszközöket nem a
döntésnek megfelelően tartották nyilván, azokat véglegesen átadott
eszközként kivezették a nyilvántartásból. Az Önkormányzat a 2011. évi
második kötvény kibocsátása során jelzáloggal terhelt meg – jogsértően –
egy korlátozottan forgalomképes, a törzsvagyon körébe tartozó
ingatlant.
Az
Önkormányzat a 2007-2011 között minden évben a szabályozásoknak
megfelelően elkészítette a vagyonkimutatást. A számviteli kimutatásban
szereplő ingatlanvagyon és az ingatlanvagyon kataszter adatai között az
egyezőséget az Önkormányzat a 2007-2011. években nem, csak 2012-től
biztosította.
A gazdálkodási jogköröket a
jogszabályokban foglaltakkal összhangban szabályozták, a jogkörök
gyakorlása során – két utalvány ellenjegyzésének elmaradását kivéve –
betartották a jogszabályokban és a belső szabályzatokban előírt
követelményeket. A sportcsarnokot az Önkormányzat 2007-ben PPP
fejlesztés keretében valósította meg. Ehhez kapcsolódóan a szolgáltatási
díj kötelezettségvállalásáról szóló döntés-előkészítés során az
előterjesztésben nem mutatták be az összesen 4900 millió Ft (évente 360
millió Ft) kötelezettség forrását. A PPP fejlesztés miatti évenkénti
kötelezettség teljesítése már 2009-től fizetési nehézséget okozott az
Önkormányzat számára, a 2022-ig elhúzódó fizetési kötelezettség
veszélyezteti a gazdálkodás biztonságát.
A
belső ellenőrzés nem járult hozzá a vagyongazdálkodás
szabályszerűségéhez, mert a 2007. évi egy ellenőrzést kivéve a
vagyongazdálkodás tekintetében belső ellenőrzést nem végeztek.
Az
ÁSZ utóellenőrzés keretében ellenőrizte a 2010. évi ÁSZ ellenőrzés
tizenegy javaslatának hasznosulását és megállapította, hogy három
javaslat nem teljesült. Jogszabályi előírás ellenére továbbra sem
határozták meg az ellenőrzési nyomvonalat minden tevékenységre és
feladatra kiterjedően, továbbá a kockázatkezelési eljárásrendben nem
határozták meg a kockázatok értékelését és kategóriákba sorolását, az
elfogadható kockázati szintet.
Javaslatok
Az
ellenőrzés megállapításai alapján javasoltuk a jegyzőnek, hogy
intézkedjen a 2011. évi kötvénykibocsátás fedezetéül szolgáló
korlátozottan forgalomképes ingatlan cseréjéről a jogszabályi előírás
betartásával. Biztosítsa az Önkormányzat a számviteli nyilvántartásaiban
és a költségvetési beszámolóiban a kötvény kibocsátásból fennálló
tartozás működési és fejlesztési célú felhasználás szerinti szabályos
megbontását. Javasoltuk továbbá, hogy intézkedjen a háziorvosi praxis
ellátásához térítésmentesen használatba adott eszközök jogszabályi
előírásnak megfelelő nyilvántartásáról.
Az elkészített jelentés az interneten, a
www.asz.hu címen olvasható. Az Állami Számvevőszékkel kapcsolatos friss hírek a
www.aszhirportal.hu oldalon találhatók.