2025.01.24, Péntek

Jelentős szabálytalanságokat tárt fel az ÁSZ Kiskunfélegyházán

2013.08.28. 07:37

Érthetetlen, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Kiskunfélegyháza Önkormányzat működését ellenőrző vizsgálata alapján feltárt szabálytalanságok megszüntetésére a jegyzőt szólította fel, miközben közismert, hogy 2013. január 01-től a munkáltatói jogokat egy önkormányzat esetében a jegyzők fölött a polgármesterek gyakorolják.

Az ellenőrzés célja, tartalma 

Az Állami Számvevőszék kiemelten fontosnak tartja az önkormányzati vagyon kezelésének, a vagyonnal való gazdálkodási szabályok betartásának ellenőrzését, mivel ellenőrzési tapasztalataink szerint a pénzügyi folyamatok és az egyensúlyi helyzet a vagyon ellenőrzése nélkül hitelesen nem értékelhető.  

Az ellenőrzés keretében értékeltük az Önkormányzat vagyongazdálkodási tevékenységének és szervezeti kereteinek szabályozottságát, a vagyongazdálkodási tevékenység törvényességét, szabályszerűségét, a vagyon értékének és összetételének változásához kapcsolódó döntések jogszerűségét, azt, hogy a belső ellenőrzés segítette-e a vagyongazdálkodás szabályszerűségét, valamint a korábbi külső ellenőrzések által tett javaslatok hasznosulását. Az ellenőrzés a 2007. január 1. és 2011. december 31. közötti időszakra terjedt ki.  

Főbb megállapítások 

Az Önkormányzat vagyona a könyvviteli mérleg szerint a 2007-2011 között 23 181,1 millió Ft-ról 26 898,9 millió Ft-ra növekedett. Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata a vagyongazdálkodási tevékenységét és annak szervezeti kereteit a jogszabályi előírások szerint szabályozta. Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzata tartalmazta a Képviselő-testületet megillető vagyongazdálkodási hatáskörök átruházását és előírta az ezzel kapcsolatos beszámolási kötelezettséget.  

A vagyongazdálkodási rendeletekben meghatározták a forgalomképtelen és a korlátozottan forgalomképes vagyonelemeket, valamint a térítés nélküli vagyonátadás szabályait. Az Önkormányzat 2007-2011 között öt alkalommal képviselő-testületi döntés nélkül – megsértve a jogszabályok és rendelete előírását – adott át térítés nélkül eszközöket. A Képviselő-testület a háziorvosi praxis ellátásához szükséges orvosi eszközök térítésmentes használatba adásáról döntött, azonban a Polgármesteri hivatal számviteli nyilvántartásában az eszközöket nem a döntésnek megfelelően tartották nyilván, azokat véglegesen átadott eszközként kivezették a nyilvántartásból. Az Önkormányzat a 2011. évi második kötvény kibocsátása során jelzáloggal terhelt meg – jogsértően – egy korlátozottan forgalomképes, a törzsvagyon körébe tartozó ingatlant.  

Az Önkormányzat a 2007-2011 között minden évben a szabályozásoknak megfelelően elkészítette a vagyonkimutatást. A számviteli kimutatásban szereplő ingatlanvagyon és az ingatlanvagyon kataszter adatai között az egyezőséget az Önkormányzat a 2007-2011. években nem, csak 2012-től biztosította. 

A gazdálkodási jogköröket a jogszabályokban foglaltakkal összhangban szabályozták, a jogkörök gyakorlása során – két utalvány ellenjegyzésének elmaradását kivéve – betartották a jogszabályokban és a belső szabályzatokban előírt követelményeket. A sportcsarnokot az Önkormányzat 2007-ben PPP fejlesztés keretében valósította meg. Ehhez kapcsolódóan a szolgáltatási díj kötelezettségvállalásáról szóló döntés-előkészítés során az előterjesztésben nem mutatták be az összesen 4900 millió Ft (évente 360 millió Ft) kötelezettség forrását. A PPP fejlesztés miatti évenkénti kötelezettség teljesítése már 2009-től fizetési nehézséget okozott az Önkormányzat számára, a 2022-ig elhúzódó fizetési kötelezettség veszélyezteti a gazdálkodás biztonságát.  

A belső ellenőrzés nem járult hozzá a vagyongazdálkodás szabályszerűségéhez, mert a 2007. évi egy ellenőrzést kivéve a vagyongazdálkodás tekintetében belső ellenőrzést nem végeztek. 

Az ÁSZ utóellenőrzés keretében ellenőrizte a 2010. évi ÁSZ ellenőrzés tizenegy javaslatának hasznosulását és megállapította, hogy három javaslat nem teljesült. Jogszabályi előírás ellenére továbbra sem határozták meg az ellenőrzési nyomvonalat minden tevékenységre és feladatra kiterjedően, továbbá a kockázatkezelési eljárásrendben nem határozták meg a kockázatok értékelését és kategóriákba sorolását, az elfogadható kockázati szintet.  

Javaslatok 

Az ellenőrzés megállapításai alapján javasoltuk a jegyzőnek, hogy intézkedjen a 2011. évi kötvénykibocsátás fedezetéül szolgáló korlátozottan forgalomképes ingatlan cseréjéről a jogszabályi előírás betartásával. Biztosítsa az Önkormányzat a számviteli nyilvántartásaiban és a költségvetési beszámolóiban a kötvény kibocsátásból fennálló tartozás működési és fejlesztési célú felhasználás szerinti szabályos megbontását. Javasoltuk továbbá, hogy intézkedjen a háziorvosi praxis ellátásához térítésmentesen használatba adott eszközök jogszabályi előírásnak megfelelő nyilvántartásáról. 

Az elkészített jelentés az interneten, a www.asz.hu címen olvasható. Az Állami Számvevőszékkel kapcsolatos friss hírek a www.aszhirportal.hu oldalon találhatók.