2025.01.24, Péntek

Az E-kereskedelem helyzete Bács-Kiskun megyében: egyre bátrabban vásárolhatunk!

2013.11.04. 18:09

A XXI. századi fogyasztói társadalom életformája kapcsán kijelenthető, hogy az internet – teret biztosítva a termékek és szolgáltatások online dimenziójának – egyre inkább olyan lehetőségekkel teli hatást mér a piaci szereplőkre, melyek vásárlási szokásait napról napra megváltoztathatja. A virtuális üzletek nyújtotta számos előny mellett fontos azonban szem előtt tartani, hogy az online vásárlások nemcsak előnyökkel, hanem bizonyos mértékű kockázattal is járnak, melyekkel a fogyasztóknak feltétlenül tisztában kell lenniük.

A webáruházakban történő vásárlások során ugyanis fokozottan fennáll a meggondolatlan szerződéskötés lehetősége, tekintettel arra, hogy a távolsági ügyletkötés sajátosságaiból adódóan a felek nincsenek egyidejűleg és fizikailag jelen, ezért a fogyasztó az ún. kettős információs hiánya révén kiszolgáltatottabb helyzetben van. Mindezekre tekintettel fontos, hogy a szolgáltató (mint a webáruházban való vásárlási szándék címzettje), előzetesen és a szerződés teljesítése során egyaránt eleget tegyen jogszabályi előíráson alapuló tájékoztatási kötelezettségének.

A fentiek kapcsán a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége országos témavizsgálat keretében vizsgálta a megyei szolgáltatók elektronikus kereskedelmi tevékenységét. Az ellenőrzések folyamán az üzemeltetők által tanúsított szolgáltatói magatartásról a Felügyelőség próbamegrendelések, illetve néhány esetben a megrendelt termék tényleges kiszállításával járó próbavásárlások útján bizonyosodott meg. A hatóság az ellenőrzött webshopok 35%-ban tárt fel valamilyen szabálytalanságot, amely a 2011. év 75%-os, valamint a 2012. év 60%-os kifogásához képest jelentős javulást hozott.

A korábbi évekhez hasonlóan a különböző ellenőrzési szempontokat összehasonlítva megállapítható, hogy az idei évben is a vállalkozások jogismerete legfőképp az elállási jog kapcsán volt kifogásolható. A vizsgált webáruházak többsége amellett, hogy nem kellő részletességgel biztosított tájékoztatást az elállási jog vonatkozásában, néhány esetben megtévesztő módon, a fogyasztók hátrányára is állapított meg feltételeket. E kompenzációs jogra vonatkozó ismerethiány, a próbavásárlások során tapasztalt, hiányos írásbeli megerősítések kapcsán is beigazolódott.

Pozitív eredményként értékelhető ugyanakkor, hogy a jogkövető magatartásra való törekvés végett számos vállalkozás fordul a Felügyelőséghez, mely az üzemeltetőkkel való partnerkapcsolatban, valamint a csökkenő kifogásolási arányban is megmutatkozik.

Figyelembe véve ugyanakkor az online vásárlást előnyben részesítő fogyasztók egyre inkább növekvő számát, a megelőzés jegyében a fogyasztóvédelmi hatóság szándékában áll a jövőben is az elektronikus kereskedelmi szolgáltatók jogismeretének bővítését szolgálni, a rendelkezésére álló alternatív, valamint preventív eszközök révén.

 

 

(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal)