A háromosztatú Parasztházat, csakúgy mint a Smithsonian Folklife
Festival keretében bemutatkozó Magyar örökség - Az újjáéledés gyökerei
fesztiválprogram két emblematikus épületét, a Pávatornyot és a
Tánccsűrt, Siklósi József Ybl-díjas építész tervezte.
Csonka-Takács Eszter, az UNESCO Nemzeti Bizottság Szellemi
Kulturális Örökség Szakbizottságának elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a
Parasztházat és a hozzá tartozó, a népi mesterségeket bemutató épületet a
szentendrei skanzenben ácsok és fafaragók készítették elő, majd
Washingtonba kiutazva állították össze őket.
- Nagyon fontos szempont volt a fesztivál szervezésekor, hogy autentikus
és lehetőleg a közösségükben tanult népművészek - táncosok, zenészek,
kézműves mesterek - jöjjenek ki a washingtoni fesztiválra. Így jöttek
kalocsai asszonyok is, akik között van a népművészet mestere díjjal
kitüntetett is - nyilatkozta Csonka-Takács Eszter. – A másik szempont az
volt, hogy minél aktívabban be kell vonni a közönséget, hogy meg
lehessen őket tanítani kézműves fogásokra. A gyerekek a pingáló
asszonyok által előkészített kalocsai virágmintákat színezhetnek. De a
látogatók megtekinthetik azt is például, hogy hogyan készül a kalocsai
richelieu-terítő - mondta.
A Parasztházban női munkákkal, egyebek között élő szövéssel, hímzéssel,
rojtkészítéssel és gyapjúfeldolgozással mutatkozik be az erdélyi Szék és
a tolnai Sárköz is. Az udvari melléképületekben a férfi kézművesség,
egyebek között a faragás valamint a zsindely- és bútorkészítés
rejtelmeibe tekinthet bele a vendég.
Az elnök elmondta, hogy az irányítása alatt álló intézménynek az a
feladata, hogy szakmailag koordinálja az UNESCO 2003-as, a
szellemi-kulturális örökség megőrzésről kötött egyezményének
végrehajtását, amelynek Magyarország, csakúgy, mint a
világörökség-programnak, részese.
- Az egyezmény értelmében Magyarország létrehozta a
szellemi-kulturális örökség nemzeti jegyzékét. Ebben az esetben olyan
közösségekről beszélünk, amelyek saját örökségükként ismerik el a
jegyzékbe felvett közösségi tudást és tevékenységet, amit generációról
generációra hagyományoznak, ami az identitásukat jelenti és amit az
örökségüknek tekintenek - mondta.
A jegyzék a közösségek felterjesztései alapján bővül. Így került fel rá
2010-ben a kalocsai népművészet, illetve a karcagi birkapörkölt-főzés
hagyománya, az évszázados juhászéletmód fontos eleme.
- A nemzeti nyilvántartásban jelenleg 13 tétel szerepel, ezekből
választottunk ki most Washingtonba kettőt, amely annak szellemiségét
képviseli. Nagyon sok néprajzi elem megjelenik itt a fesztiválon, de
közösségként csak Kalocsa és Karcag mutatkozik be - mondta Csonka-Takács
Eszter.A kalocsaiak falpingálása, hímzése, csipkekészítése és
porcelánfestése a magyar népművészet egyik nagyon ismert ágát képviseli.
A kalocsai asszonyok a helyi népviseletet is bemutatják, de a
fesztiválon jelen van annak mai megnyilvánulása is, Hrivnák Tünde
divattervező munkáiban. Emellett a kalocsai népművészek a
főzőbemutatóban is részt vesznek, lecsó és kácsi (paprikás kalács)
elkészítésével.
- A karcagi juhászoknak a feladata Washingtonban nemcsak a
birkapörkölt-, a marhagulyás- és a slambucfőzés, hanem az alföldi
pásztorélet bemutatása is. Csontos György, a fiai és a felsége
egész nap viseletben vannak, bemutatják a pásztoreszközöket,
pásztornótákat énekelnek, csattogtatják az ostort és megtanítják a
kunkötés készítését is. Nagyon fontos, hogy idősebb Csontos György igazi
juhász, akinek tanyája van otthon és állatokat tart - jelentette ki az
igazgatónő.
A szellemi-kulturális örökség nemzeti jegyzékékez tartozik még az
említetteken kívül a mohácsi busójárás, a népművészet mestere elismerés
kitüntetettjeinek köre, a mezőtúri fazekasság, a magyar solymászat, a
halasi csipkekészítés, a matyó hagyomány, a bólyi húsvéti
Emmanusz-járás, a mendei pünkösdi templomdíszítés, a mohai tikverőzés, a
sárközi népművészet, a borsodnádasdi molnárkalács, a táncház-mozgalom
és a Kassai Lajos-féle lovas íjászat.
Fotók: Smithsonian Folklife Festival – Facebook