2025.02.05, Szerda

A Főszékesegyház mennyezete már elkészült

2013.08.06. 07:01

Rövidesen újabb – régen várt és – látványos pontjához érkeznek a munkálatok a felújítás alatt álló kalocsai Főszékesegyházban, pontosabban az előtte terülő téren. A nemzeti ünnep után egy-két nappal ugyanis daruval emelik vissza az épületre az évekkel ezelőtt eltávolított Szent Péter és Pál szobrát a Mária-szobor két oldalára. Egyébként nem ez az egyetlen fejlemény a grandiózus beruházással kapcsolatban.

Augusztus 21-én vagy 22-én (attól függően, hogy az időjárási viszonyok és a szél erőssége melyik napon teszi ezt lehetővé) daruzni fogják Szent Péter és Pál szobrát. Ehhez egy hatalmas emelőszerkezet érkezik a Szentháromság térre, amely a magasba helyezi majd az ország két pontján renovált alkotást, tudtuk meg Vörös Mártától, a beruházást vezető építészmérnöktől.

– Erdőkertesen és Albertfalván dolgoznak a szobrokon, amelyek már csaknem készen vannak. Az elbontott kő mellvéd ugyanakkor teljesen elkészült, ez az Érseki Kastély belső kertjében látható – nyilatkozta a szobrokkal kapcsolatban a szakember. Kíváncsiak voltunk arra is, mennyire biztonságos a „magányosan” a magasban maradt Mária-szobor. – A ma is fent lévő, téglával kiegészített eredeti talpazatát visszabontották a kőrestaurátorok és megdöbbenve látták, hogy ennek a szobornak a rögzítése lényegében egy olyan acél-kötőelem, amely lehetetlenné tette volna, hogy az leemeljük onnan. Erre nem is volt szükség, hiszen nincs olyan rossz állapotban a Mária-szobor, a talpazata viszont annál inkább kritikus. A visszabontás során láttunk olyan felületeket, amelyek őrizték még az 1795-ös villámcsapás következtében történt égést. A szobor ezért reped, hiszen a talpazat nem egységes, így nem ad olyan statikai stabilitást, amire szükség lenne. Most ezt is helyrehozzuk.

Volt szerencsénk a Főszékesegyház belső terében is szétnézni, ami első benyomásra megdöbbentő képet mutatott: az oltár helyén a kriptatetőig visszabontott padlóval, felszedett padsorokkal, az épület bal oldalán csaknem a tetőig ágaskodó állványrengeteggel és azon tüsténkedő mesterekkel találkoztunk.
Üdítő látványként szolgált ugyanakkor a mennyezet – hihetetlen volt, hogy anno egy innen lepottyanó stukkódarab vezetett a templom bezárásához. Mára eltűntek a domborműveket rögzítő biztonsági hálók és az egész főhajó mennyezete üderózsaszín. Mint kiderült, ez már az épületrész végleges állapota.– Mindig azt mondtam, hogy ezzel a munkafolyamattal Húsvétra készen leszünk, ez meg is történt. Nagyon szép a jelenlegi kép, és a templom belső felületén maradni fog a mennyezeten látható rózsaszín, habár nem ez volt az eredeti szín – folytatta a Főszékesegyház rehabilitációját vezető mérnök, aki azt is megjegyezte, hogy bizonyára fura látványt nyújt majd, hogy a galambszürkés színű lábazatszín el fog tűnni az összképből. 

– Reményeim szerint olyan belső kép újul meg, amelyre bizonyos márványos festéseket vissza tudunk állítani, főként a lábazatokra, illetőleg a függőleges falakra vonatkozóan, kiemelt figyelemmel a szentélyre – így Vörös Márta, aki egy másik látványos változásra is felhívta a figyelmet. – Teljes padlócserét végzünk, így a templom visszakapja az eredeti barokk solnhofeni kőburkolatát. Erről tudni kell, hogy homokszínű, picit szürkés, picit sárgás színről beszélünk, ami nagyon visszafogott és tökéletesen illeszkedik a barokk belsőkbe. A késő-barokk idején egyébként igen elterjedt volt ennek a használata – zárta gondolatait a mérnöknő, hozzátéve, hogy augusztus 21-én vagy 22-én várja a Szentháromság térre az érdeklődőket, akik saját szemükkel szeretnék végigkísérni Szent Péter és Pál szobrának a visszahelyezését.