A Főszékesegyház mennyezete már elkészült
Rövidesen újabb – régen várt és – látványos pontjához érkeznek a
munkálatok a felújítás alatt álló kalocsai Főszékesegyházban,
pontosabban az előtte terülő téren. A nemzeti ünnep után egy-két nappal
ugyanis daruval emelik vissza az épületre az évekkel ezelőtt
eltávolított Szent Péter és Pál szobrát a Mária-szobor két oldalára.
Egyébként nem ez az egyetlen fejlemény a grandiózus beruházással
kapcsolatban.
Augusztus 21-én vagy 22-én (attól függően, hogy az időjárási
viszonyok és a szél erőssége melyik napon teszi ezt lehetővé) daruzni
fogják Szent Péter és Pál szobrát. Ehhez egy hatalmas emelőszerkezet
érkezik a Szentháromság térre, amely a magasba helyezi majd az ország
két pontján renovált alkotást, tudtuk meg Vörös Mártától, a beruházást vezető építészmérnöktől.
– Erdőkertesen és Albertfalván dolgoznak a
szobrokon, amelyek már csaknem készen vannak. Az elbontott kő mellvéd
ugyanakkor teljesen elkészült, ez az Érseki Kastély belső kertjében
látható – nyilatkozta a szobrokkal kapcsolatban a szakember. Kíváncsiak
voltunk arra is, mennyire biztonságos a „magányosan” a magasban maradt
Mária-szobor. – A ma is fent lévő, téglával kiegészített eredeti
talpazatát visszabontották a kőrestaurátorok és megdöbbenve látták, hogy
ennek a szobornak a rögzítése lényegében egy olyan acél-kötőelem, amely
lehetetlenné tette volna, hogy az leemeljük onnan. Erre nem is volt
szükség, hiszen nincs olyan rossz állapotban a Mária-szobor, a talpazata
viszont annál inkább kritikus. A visszabontás során láttunk olyan
felületeket, amelyek őrizték még az 1795-ös villámcsapás következtében
történt égést. A szobor ezért reped, hiszen a talpazat nem egységes, így
nem ad olyan statikai stabilitást, amire szükség lenne. Most ezt is
helyrehozzuk.
Volt szerencsénk a Főszékesegyház belső terében is szétnézni, ami első
benyomásra megdöbbentő képet mutatott: az oltár helyén a kriptatetőig
visszabontott padlóval, felszedett padsorokkal, az épület bal oldalán
csaknem a tetőig ágaskodó állványrengeteggel és azon tüsténkedő
mesterekkel találkoztunk.
Üdítő látványként szolgált ugyanakkor a mennyezet – hihetetlen volt,
hogy anno egy innen lepottyanó stukkódarab vezetett a templom
bezárásához. Mára eltűntek a domborműveket rögzítő biztonsági hálók és
az egész főhajó mennyezete üderózsaszín. Mint kiderült, ez már az
épületrész végleges állapota.– Mindig azt mondtam, hogy ezzel a munkafolyamattal
Húsvétra készen leszünk, ez meg is történt. Nagyon szép a jelenlegi kép,
és a templom belső felületén maradni fog a mennyezeten látható
rózsaszín, habár nem ez volt az eredeti szín – folytatta a
Főszékesegyház rehabilitációját vezető mérnök, aki azt is megjegyezte,
hogy bizonyára fura látványt nyújt majd, hogy a galambszürkés színű
lábazatszín el fog tűnni az összképből.
– Reményeim szerint olyan belső kép újul meg, amelyre bizonyos márványos
festéseket vissza tudunk állítani, főként a lábazatokra, illetőleg a
függőleges falakra vonatkozóan, kiemelt figyelemmel a szentélyre – így
Vörös Márta, aki egy másik látványos változásra is felhívta a figyelmet.
– Teljes padlócserét végzünk, így a templom visszakapja az eredeti
barokk solnhofeni kőburkolatát. Erről tudni kell, hogy homokszínű, picit
szürkés, picit sárgás színről beszélünk, ami nagyon visszafogott és
tökéletesen illeszkedik a barokk belsőkbe. A késő-barokk idején
egyébként igen elterjedt volt ennek a használata – zárta gondolatait a
mérnöknő, hozzátéve, hogy augusztus 21-én vagy 22-én várja a
Szentháromság térre az érdeklődőket, akik saját szemükkel szeretnék
végigkísérni Szent Péter és Pál szobrának a visszahelyezését.