Trabi, Trabesz, Honecker bosszúja, a zwickaui szörnyeteg, papírjaguár - csak pár név, ahogy az elmúlt évtizedekben emlegették Európa kevésbé boldogabbik részén a legendás Trabantot, amely idén lett 60 éves. De egy 90-es évekbeli új modellt kivéve nem sok minden változott rajta.
Kevés olyan gépjárműtípus létezik a volt szocialista országokban, amelynek a feltűnése mind a mai napig mosolyt csal az ember arcára a bumfordi esetlenségével.
Az egyik ilyen a keletnémet csoda, a Trabant, amelyet Wikipédia-szócikke szerint 1957-ben kezdték el gyártani a zwickaui autógyárban.
A Trabant - illetve az első, P70-es jelzésű modell - már megjelenésekor sem volt valami izmos, az összesen 820 kilójához egy kétütemű motor adott 90 km/h-s végsebességet. A relatíve alacsony tömeg a duroplaszt-borításnak (műgyanta és gyapothulladék keveréke) volt köszönhető, meg annak, hogy a Német Demokratikus Köztársaságban elég nagy anyaghiány volt akkortájt.
Későbbi verziói már próbáltak valamit javítani ezen, például az 1962-től gyártott 601-es sorozat papíron már elbírta a 100 km/h-s végsebességet is. A mai napig lehet hallani anekdotákat arról, hogy ment a Trabant még ennél nagyobb sebességgel is, de ahhoz már a szerencsés véletlenek összjátékára is szükség volt, úgymint egyenes és lejtős út, amin nincs forgalom, és lehetőleg valami nehezítés a kocsiba, hogy ne kapjon alá a menetszél.
A Trabant 601-es széria sikerét jelzi, hogy 1974-ben már az egymilliomodik kormányváltós, kéthengeres vadállat gördült le a gyártósorról, eddigre már számtalan változat volt elérhető, mint a kombi, vagy a "tramp" elnevezésű nyitott verzió. Utóbbiból az NDK rendőrsége és határőrsége is kapott jó párat, az "kübel" néven futott.
Volt automata kuplungos változata, a Trabant Hycomat, a 80-as évek vége felé pedig már alapfelszereltségnek számítottak például a hátsó ablakba applikált fűtőszálak. A rossz nyelvek szerint azért, hogy télen, amikor lerohadt az autó, legalább azoknak a keze ne fázzon, akik betolják.
Trabant 601 kombi hidegindítása
1990-ben aztán megjelent az előzőekhez képest izmosabb modell, amely már négyütemű, 1.1-es Volkswagen Polo-licensz motorral, automata övekkel és egyéb más nyalánkságokkal (4+1 gangos, padlóra helyezett sebességváltó, hátsó ködlámpa) próbálta maga felé vonzani a megváltozott nemzetközi környezetben a vásárlóerőt. Sajnos ez nem sikerült, a gyárat 1991. áprilisában leállították, addig amúgy a 601-es modellből 2,77 millió darabot gyártottak le 1991-ig, az összes legyártott Trabant száma 3,1 millió lett.
A Trabant Magyarországon is népszerű volt, olyannyira, hogy nevét egy 80-as évekbeli magyar underground/alternatív együttes is felvette (a Trabant zenekar), de Sipos F. Tamás is énekelt a járműről még az Exotic frontembereként, sok hajjal. A folklórban zöld Trabantot látni egyet jelentett a szerencsével, hazai felhasználási köre pedig még arra is kiterjedt, hogy sokan rally-autóként is használták (persze, bukócsövet építettek bele), erről egy 25 perces (!) összeállítás található meg a YouTube-on.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.