A kertek, parkok rendezése során összegereblyézett, ideiglenes levél- és rőzsehalmok ideális búvóhelyet jelentenek a telelésre készülő sünök számára.
A téli álomra húzódó sünök védelmére szólít fel az őszi lombhullás idején a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME), ugyanis az óvatlanul elvégzett őszi kerti munkák veszélyeztethetik az emlősöket - olvasható az egyesület által hétfőn közölt közleményben.
Mint írják, a kertek, parkok rendezése során összegereblyézett, ideiglenes levél- és rőzsehalmok ideális búvóhelyet jelentenek a telelésre készülő sünök számára, amelyeknek téli álma akkor kezdődik, amikor a hőmérséklet tartósan 8 Celsius-fok alá csökken. Fontos, hogy ezeknek a növényi halmoknak az elszállítása az esetleg alájuk költöző sünökre gondolva történjen meg.
A közlemény emlékeztet, hogy nem szabad vasvillával neki esni a halomnak, hanem szerszámnyéllel, hosszabb erős bottal, az alapi részen még óvatosabban, akár kézzel kell átforgatni azt, így győződve meg arról, hogy nincs-e alatta valamilyen állat.
Az is segít, ha a halmok elbontása átlátható rétegenként, fentről lefelé haladva történik meg. A zaj hatására összegömbölyödő sün tüskéire szúródó levéltörmelék szinte láthatatlanná teszi az állatot, ezért a halom alapi részéhez jutva fontos oda figyelni a gömbölyded formákra. Az összegömbölyödve megemelt állat ugyanis gyakran kigurul a gallyak és levelek közül.
Az ilyen rakásokat soha nem szabad felgyújtani helyben, mert a lángok elől a sünök nem tudnak elmenekülni, hiszen védekezési stratégiájuk az összegömbölyödésre épül. Január 1-je óta az önkormányzatok már nem engedélyezhetik helyi rendeletben az avarégetést, így ennek törvényi tilalma általánossá válik az egész országban.
A felhívás emlékeztet, hogy
telelő sün találása esetén lehetőség szerint vissza kell tenni rá kellő vastagságú rétegben a leveleket és ágakat, vagy a közelben, bokrok takarásában kell elkészíteni egy ilyen növényi halmot, és ez alá tanácsos visszahelyezni az állatot.
A felhíváshoz kapcsolódó fotók és videók a www.mme.hu weboldalon található - áll az összegzésben.
Hegyi pálya épül majd a tervek szerint 21 felüljáróval és viadukttal.
A 780 méteres alagút átadása és forgalomba helyezése előtt egy több hónapos tesztelés zajlik az üzemeltető MKIF lebonyolításában: ennek egyik leglátványosabb eleméről számolunk most be.