Nem dicsérte túl az ÁSZ Tompa város 2012-es működését
Tompa Város Önkormányzatánál a 2012. évben a belső kontrollrendszer kialakítása az összesített értékelés alapján nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, amely kockázatot jelent az Önkormányzat tevékenységeinek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtása során.
Az
önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának, egyes
kontrolltevékenységek és a belső ellenőrzés működésének – 2013. évben
induló – ellenőrzéséről
Tompa (13156)Az
Állami Számvevőszék ellenőrizte Tompa Város Önkormányzata belső
kontrollrendszere kialakítását, egyes kontrolltevékenységek és a belső
ellenőrzés működését. Az ellenőrzés a 2012. január 1. és december 31.
közötti időszakra terjedt ki.
A
Bács-Kiskun megyei Tompa város állandó lakosainak száma 2012. január
1-jén 4737 fő volt. Az Önkormányzat Képviselő-testületének munkáját
három állandó bizottság segítette. Az Önkormányzatnak a Polgármesteri
Hivatalon kívül három önállóan működő intézménye volt, többségi
tulajdoni hányadú gazdasági társasággal nem rendelkezett. A tompai
polgármester a 2012. július 1-jei időközi önkormányzati választás óta
tölti be tisztségét. Az ellenőrzött időszakban két jegyző látta el, a
jegyzői feladatokat, az új jegyzőt 2012. február 1-jétől nevezték ki. A
Polgármesteri Hivatalnál 2013. január 1-jét követően szervezeti
változás, átalakítás nem volt. Az Önkormányzat a 2012. évi költségvetési
beszámolója szerint 791,4 millió Ft bevételt ért el, valamint 723,0
millió Ft kiadást teljesített. Az Önkormányzat a 2012. december 31-i
könyvviteli mérleg szerint 1056,0 millió Ft értékű eszközvagyonnal
rendelkezett, a rövid lejáratú kötelezettség állománya 9,7 millió Ft
volt, hosszú lejáratú kötelezettség állománya nem volt.
Az ellenőrzés célja, jelentősége
Az
Állami Számvevőszék 2013-ban a megelőző évi ellenőrzési tapasztalatok
hasznosításával megújított ellenőrzési programmal folytatta az
önkormányzatok belső kontrollrendszerének, egyes kontrolltevékenységek
és a belső ellenőrzés működésének ellenőrzését. Az önkormányzatok
eredendő kockázatának megállapítása során az új program a helyi
önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv által tett
észrevételek számát is figyelembe vette. Az ellenőrzés célja annak
megállapítása volt, hogy a belső kontrollrendszer elemeinek kialakítása,
a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és
érvényesítés, és a belső ellenőrzés szabályos működése biztosította-e az
önkormányzatnál a közpénzfelhasználás szabályosságát, hozzájárult-e az
értéket teremtő rend követelményének érvényesüléséhez.
A
számvevőszék felhívja a figyelmet, hogy a megfelelően kiépített és
működtetett belső kontrollrendszerrel jelentősen csökkenthetők a
korrupciós kockázatok, nélküle azonban nem valósítható meg a közpénzek, a
közvagyon szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes
felhasználása.
Főbb megállapítások
Tompa
Város Önkormányzatánál a 2012. évben a belső kontrollrendszer
kialakítása az összesített értékelés alapján nem felelt meg a
jogszabályi előírásoknak, amely kockázatot jelent az Önkormányzat
tevékenységeinek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes
végrehajtása során.
A kontrolltevékenységek és az
információs és kommunikációs rendszer kialakítása megfelelő volt, mivel
a jogszabályi előírásokban foglaltakat figyelembe véve a kisebb
hiányosságok mellett is megteremtette e kontrollterületeken a
szabályszerű működés lehetőségét.
A
kontrollkörnyezet, a kockázatkezelési rendszer és a monitoring rendszer
kialakítása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a tompai
jegyző az önkormányzati vagyongazdálkodási rendelet
jogszabályváltozásokkal összhangban történő módosítását nem megfelelően
készítette el, nem írta elő a Polgármesteri Hivatal ellenőrzési
nyomvonalainak rendszeres felülvizsgálatát és azokat nem aktualizálta. A
Képviselő-testület nem állapította meg a köztisztviselőkkel szembeni
hivatásetikai alapelvek részletes tartalmát, valamint az etikai eljárás
szabályait. A jegyző nem mérte fel és nem állapította meg a
Polgármesteri Hivatal tevékenységében, gazdálkodásában rejlő
kockázatokat, nem határozta meg kockázatok kezelése érdekében szükséges
intézkedések teljesítésének folyamatos nyomon követési módját, továbbá
nem alakította ki a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának
nyomon követését biztosító rendszert.
Az
állományba nem tartozók megbízási díjaival és a külső szolgáltatók
által végzett karbantartással, kisjavítással kapcsolatos kifizetések
során a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás
és érvényesítés belső kontrollok működésének megfelelősége gyenge volt. A
teljesítésigazolás és az érvényesítés nem szabályszerűen történt, vagy
nem az arra kijelölt személy végezte. Az érvényesítő nem ellenőrizte az
összegszerűséget, továbbá nem jelezte az utalványozónak, hogy a
teljesítésigazolás nem szabályszerűen történt, vagy nem a kijelölt
személy végezte, a kötelezettségvállalásról vezetett analitikus
nyilvántartások adattartalma nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak,
valamint az utalvány nem tartalmazta a kötelezettségvállalás
nyilvántartási számát. Nem jelezte továbbá, hogy az Önkormányzat kiadási
előirányzatai terhére történt kötelezettségvállalásokat nem foglalták
írásba. A számvevőszéki ellenőrzés a rendelkezésre bocsátott
dokumentumok alapján kár bekövetkeztére utaló adatot, tényt nem tárt
fel, azonban a kontrollok gyenge működése miatt fennáll a hibák bekövetkezésének lehetősége.
A
tompai önkormányzatnál a belső ellenőrzés működése a kisebb
hiányosságok mellett a jogszabályi előírásoknak megfelelt. A belső
ellenőrzési vezető stratégiai ellenőrzési tervet nem készített, az
elvégzett ellenőrzésről készített jelentés nem tartalmazta az
alkalmazott ellenőrzési módszereket és eljárásokat, továbbá az
ellenőrzési jelentésekben szereplő javaslatok végrehajtásának nyomon
követéséről nyilvántartást nem vezettek.
Az Állami Számvevőszék javasolta a tompai polgármesternek,
hogy terjessze a Képviselő-testület elé a köztisztviselőkkel szembeni
hivatásetikai alapelvek részletes tartalmát, valamint az etikai eljárás
szabályait tartalmazó dokumentumot, intézkedjen arról, hogy az
Önkormányzat nevében történő kötelezettségvállalásra kizárólag a
pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét
megelőzően, írásban kerüljön sor. Javasolta továbbá, hogy gondoskodjon a
teljesítésigazolás és az érvényesítés kontrollokkal összefüggésben a
számvevőszéki jelentésben rögzített hiányosságok és szabálytalanságok
miatt az esetleges munkajogi felelősséggel kapcsolatos körülmények
kivizsgálásáról.
Az Állami Számvevőszék javasolta Tompa város jegyzőjének,
hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően egészítse ki, aktualizálja a
kontrollkörnyezet, a kockázatkezelési rendszer, a
kontrolltevékenységek, valamint a monitoring rendszer szabályozását.
Gondoskodjon a belső kontrollrendszer megfelelő kialakításáról,
működtetéséről és fejlesztéséről. Intézkedjen a pénzügyi folyamatokban
kulcsszerepet betöltő kontrollok – a teljesítésigazolás és az
érvényesítés – jogszabályokban előírtaknak megfelelő működéséről,
továbbá a belső ellenőrzés működésében feltárt kisebb hiányosságok
megszüntetéséről.