2025.01.24, Péntek

Nem dicsérte túl az ÁSZ Tompa város 2012-es működését

2013.12.12. 15:01

Tompa Város Önkormányzatánál a 2012. évben a belső kontrollrendszer kialakítása az összesített értékelés alapján nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, amely kockázatot jelent az Önkormányzat tevékenységeinek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtása során.

Az önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának, egyes kontrolltevékenységek és a belső ellenőrzés működésének – 2013. évben induló – ellenőrzéséről

Tompa (13156)Az Állami Számvevőszék ellenőrizte Tompa Város Önkormányzata belső kontrollrendszere kialakítását, egyes kontrolltevékenységek és a belső ellenőrzés működését. Az ellenőrzés a 2012. január 1. és december 31. közötti időszakra terjedt ki. 

A Bács-Kiskun megyei Tompa város állandó lakosainak száma 2012. január 1-jén 4737 fő volt. Az Önkormányzat Képviselő-testületének munkáját három állandó bizottság segítette. Az Önkormányzatnak a Polgármesteri Hivatalon kívül három önállóan működő intézménye volt, többségi tulajdoni hányadú gazdasági társasággal nem rendelkezett. A tompai polgármester a 2012. július 1-jei időközi önkormányzati választás óta tölti be tisztségét. Az ellenőrzött időszakban két jegyző látta el, a jegyzői feladatokat, az új jegyzőt 2012. február 1-jétől nevezték ki. A Polgármesteri Hivatalnál 2013. január 1-jét követően szervezeti változás, átalakítás nem volt. Az Önkormányzat a 2012. évi költségvetési beszámolója szerint 791,4 millió Ft bevételt ért el, valamint 723,0 millió Ft kiadást teljesített. Az Önkormányzat a 2012. december 31-i könyvviteli mérleg szerint 1056,0 millió Ft értékű eszközvagyonnal rendelkezett, a rövid lejáratú kötelezettség állománya 9,7 millió Ft volt, hosszú lejáratú kötelezettség állománya nem volt. 

Az ellenőrzés célja, jelentősége 
Az Állami Számvevőszék 2013-ban a megelőző évi ellenőrzési tapasztalatok hasznosításával megújított ellenőrzési programmal folytatta az önkormányzatok belső kontrollrendszerének, egyes kontrolltevékenységek és a belső ellenőrzés működésének ellenőrzését. Az önkormányzatok eredendő kockázatának megállapítása során az új program a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv által tett észrevételek számát is figyelembe vette. Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy a belső kontrollrendszer elemeinek kialakítása, a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és érvényesítés, és a belső ellenőrzés szabályos működése biztosította-e az önkormányzatnál a közpénzfelhasználás szabályosságát, hozzájárult-e az értéket teremtő rend követelményének érvényesüléséhez. 

A számvevőszék felhívja a figyelmet, hogy a megfelelően kiépített és működtetett belső kontrollrendszerrel jelentősen csökkenthetők a korrupciós kockázatok, nélküle azonban nem valósítható meg a közpénzek, a közvagyon szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználása. 

Főbb megállapítások 
Tompa Város Önkormányzatánál a 2012. évben a belső kontrollrendszer kialakítása az összesített értékelés alapján nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, amely kockázatot jelent az Önkormányzat tevékenységeinek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtása során. 

A kontrolltevékenységek és az információs és kommunikációs rendszer kialakítása megfelelő volt, mivel a jogszabályi előírásokban foglaltakat figyelembe véve a kisebb hiányosságok mellett is megteremtette e kontrollterületeken a szabályszerű működés lehetőségét. 

A kontrollkörnyezet, a kockázatkezelési rendszer és a monitoring rendszer kialakítása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a tompai jegyző az önkormányzati vagyongazdálkodási rendelet jogszabályváltozásokkal összhangban történő módosítását nem megfelelően készítette el, nem írta elő a Polgármesteri Hivatal ellenőrzési nyomvonalainak rendszeres felülvizsgálatát és azokat nem aktualizálta. A Képviselő-testület nem állapította meg a köztisztviselőkkel szembeni hivatásetikai alapelvek részletes tartalmát, valamint az etikai eljárás szabályait. A jegyző nem mérte fel és nem állapította meg a Polgármesteri Hivatal tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, nem határozta meg kockázatok kezelése érdekében szükséges intézkedések teljesítésének folyamatos nyomon követési módját, továbbá nem alakította ki a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert. 

Az állományba nem tartozók megbízási díjaival és a külső szolgáltatók által végzett karbantartással, kisjavítással kapcsolatos kifizetések során a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és érvényesítés belső kontrollok működésének megfelelősége gyenge volt. A teljesítésigazolás és az érvényesítés nem szabályszerűen történt, vagy nem az arra kijelölt személy végezte. Az érvényesítő nem ellenőrizte az összegszerűséget, továbbá nem jelezte az utalványozónak, hogy a teljesítésigazolás nem szabályszerűen történt, vagy nem a kijelölt személy végezte, a kötelezettségvállalásról vezetett analitikus nyilvántartások adattartalma nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, valamint az utalvány nem tartalmazta a kötelezettségvállalás nyilvántartási számát. Nem jelezte továbbá, hogy az Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére történt kötelezettségvállalásokat nem foglalták írásba. A számvevőszéki ellenőrzés a rendelkezésre bocsátott dokumentumok alapján kár bekövetkeztére utaló adatot, tényt nem tárt fel, azonban a kontrollok gyenge működése miatt fennáll a hibák bekövetkezésének lehetősége. 

A tompai önkormányzatnál a belső ellenőrzés működése a kisebb hiányosságok mellett a jogszabályi előírásoknak megfelelt. A belső ellenőrzési vezető stratégiai ellenőrzési tervet nem készített, az elvégzett ellenőrzésről készített jelentés nem tartalmazta az alkalmazott ellenőrzési módszereket és eljárásokat, továbbá az ellenőrzési jelentésekben szereplő javaslatok végrehajtásának nyomon követéséről nyilvántartást nem vezettek. 

Az Állami Számvevőszék javasolta a tompai polgármesternek, hogy terjessze a Képviselő-testület elé a köztisztviselőkkel szembeni hivatásetikai alapelvek részletes tartalmát, valamint az etikai eljárás szabályait tartalmazó dokumentumot, intézkedjen arról, hogy az Önkormányzat nevében történő kötelezettségvállalásra kizárólag a pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban kerüljön sor. Javasolta továbbá, hogy gondoskodjon a teljesítésigazolás és az érvényesítés kontrollokkal összefüggésben a számvevőszéki jelentésben rögzített hiányosságok és szabálytalanságok miatt az esetleges munkajogi felelősséggel kapcsolatos körülmények kivizsgálásáról. 

Az Állami Számvevőszék javasolta Tompa város jegyzőjének, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően egészítse ki, aktualizálja a kontrollkörnyezet, a kockázatkezelési rendszer, a kontrolltevékenységek, valamint a monitoring rendszer szabályozását. Gondoskodjon a belső kontrollrendszer megfelelő kialakításáról, működtetéséről és fejlesztéséről. Intézkedjen a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő kontrollok – a teljesítésigazolás és az érvényesítés – jogszabályokban előírtaknak megfelelő működéséről, továbbá a belső ellenőrzés működésében feltárt kisebb hiányosságok megszüntetéséről.