Összefoglaló a sajtó számára
az önkormányzati vagyongazdálkodás szabályszerűségi
ellenőrzéséről
Bugac (13066)
Az ellenőrzés célja, tartalma
Az
Állami Számvevőszék kiemelten fontosnak tartja az önkormányzati vagyon
kezelésének, a vagyonnal való gazdálkodási szabályok betartásának
ellenőrzését, mivel ellenőrzési tapasztalataink szerint a pénzügyi
folyamatok és az egyensúlyi helyzet a vagyon ellenőrzése nélkül
hitelesen nem értékelhető.
Az
ellenőrzés keretében értékeltük az Önkormányzat vagyongazdálkodási
tevékenységének és szervezeti kereteinek szabályozottságát, a
vagyongazdálkodási tevékenység törvényességét, szabályszerűségét, a
vagyon értékének és összetételének változásához kapcsolódó döntések
jogszerűségét, azt, hogy a belső ellenőrzés segítette-e a
vagyongazdálkodás szabályszerűségét, valamint a korábbi külső
ellenőrzések által tett javaslatok hasznosulását. Az ellenőrzés a 2007.
január 1. és 2011. december 31. közötti időszakra terjedt ki.
Főbb megállapítások
Az
Önkormányzat vagyonának könyvviteli mérleg szerinti értéke 2007-ről
2011-re 578,2 millió Ft-ról 1763,4 millió Ft-ra nőtt, amelyben
meghatározó volt a korábban érték nélkül nyilvántartott földterületek
értékkülönbözete. Az Önkormányzat 2008-ban 450 millió Ft fejlesztési
célú kötvényt bocsátott ki. Az Állami Számvevőszék ellenőrzése
megállapította, hogy az Önkormányzat ezzel a döntéssel megsértette az
adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalás felső határára
vonatkozó előírást, továbbá a kötvénykibocsátásból származó bevétel 85,6
%-át nem a kibocsátás szerinti és az önkormányzati feladatellátást
szolgáló célra használta fel. A kötvénykibocsátásból származó bevétel
fel nem használt és korábban betétként elhelyezett részét 2011-ben a
jogszabályi előírást megsértve és az Önkormányzat vagyonrendeletének
versenyeztetési eljárásra vonatkozó előírását be nem tartva
életbiztosításokba fektette, összesen 40 millió Ft értékben. A
biztosítási szerződéseket a jogszabály előírásait figyelmen kívül hagyva
ellenjegyzés nélkül kötötték meg.
Az
Önkormányzat vagyongazdálkodási tevékenységet hiányosan szabályozta,
ami hozzájárult a vagyongazdálkodási feladatok végrehajtásánál
tapasztalt szabálytalanságokhoz. A vagyongazdálkodási rendeletekben
meghatározták az önkormányzati feladatellátást biztosító törzsvagyon körét,
forgalomképesség szerinti tagolását, de nem írták elő a
forgalomképesség megváltoztatásának és az ingyenes vagyonátruházás, a
követelés elengedésének szabályait. A nyilvánosság biztosításának eszközeit, a nyilvánosságra hozatal módját és felelősét nem szabályozták. A
jegyző a jogszabályi előírást megsértve a vagyonnal történő
gazdálkodással összefüggő, nettó ötmillió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó
értékű szerződések adatait a kerékpárúttal és a piaccsarnokkal
kapcsolatban nem tette közzé. A vagyon értékesítéséről a
Képviselő-testület döntött, azonban megsértették a vagyongazdálkodási
rendeletek forgalmi érték megállapítására vonatkozó szabályait, mert az
eladási árat értékbecsléssel nem támasztották alá.
Az
Önkormányzatnál a 2007-2010 közötti időszakban a vagyonkimutatások
részletezettsége nem felelt meg a jogszabályban, az Önkormányzat
vagyongazdálkodási rendeleteiben előírtaknak, továbbá az Önkormányzat az
ingatlanvagyon kataszter és a földhivatali nyilvántartás adatai közötti
egyezőséget nem biztosította. A 2009-2011 között minden évben elvégzett
könyvvizsgálat jelentős
számban tartalmazott megállapításokat a vagyongazdálkodás
szabályszerűségére vonatkozóan, amelyek az Önkormányzatnál hasznosultak.
Ennek eredményeként állt elő az egyezőség a 2011. évre a számviteli
nyilvántartás, az ingatlanvagyon kataszter és a földhivatali
nyilvántartás adatai között, valamint a korábban nem értékelt
földterületek értékelését és a jogszabályoknak megfelelő
vagyonkimutatást az Önkormányzat elkészítette.
Az
Önkormányzat a 2007-2009. évekre elkészített könyvviteli mérleg
értékadatait a jogszabályi előírást figyelmen kívül hagyva leltárral nem
támasztotta alá, a leltározási kötelezettségnek nem tett eleget. A
leltározás és a mérlegsorok értékének meghatározása 2010-2011-ben - a
befektetett pénzügyi eszközök kivételével - a vonatkozó jogszabályoknak
és szabályzatoknak megfelelően történt. A vagyongazdálkodással
kapcsolatban a gazdálkodási jogkörök gyakorlása során figyelembe vették
az összeférhetetlenségi követelményeket, de a Polgármesteri hivatalban a
2007-2011 között a kiadások teljesítését megelőzően a
kötelezettségvállalás ellenjegyzésére, az érvényesítésre, az utalvány
ellenjegyzésére és 2010-ig a szakmai teljesítésigazolásra felhatalmazott
személyek nem végezték el a jogszabályban elrendelt ellenőrzési
feladatokat.
A
belső ellenőrzés nem segítette a vagyongazdálkodás szabályszerű
működését. A stratégiai és éves ellenőrzési terveket a 2007-2011 között
az előírások ellenére kockázatelemzéssel nem támasztották alá, a
vagyongazdálkodás szabályszerűségéhez kapcsolódóan a belső ellenőrzés
nem végzett vizsgálatot.
Javaslatok
Az
ellenőrzés megállapításai alapján javasoltuk a polgármesternek, hogy
intézkedjen a kötvény befektetés kapcsán kötött életbiztosítások
megszüntetéséről és a kötvénykibocsátásból származó bevétel átmenetileg
szabad részének önkormányzati céloknak megfelelő befektetéséről.
Javasoltuk a jegyzőnek a jogszabályban előírt adatok közzétételét, az
ingatlanértékesítések során a vagyongazdálkodási rendeletében előírt
eladási ár értékbecslés alapján való meghatározását. Javasoltuk, hogy a
stratégiai és éves ellenőrzési terveket kockázatelemzéssel támassza alá,
valamint intézkedés végrehajtását a magas kockázatúnak minősített
területek lehető legrövidebb időn belüli ellenőrzésére és a pénzügyi
ellenjegyző, az érvényesítő ellenőrzési feladatainak elvégzésére.
Az elkészített jelentés az interneten, a
www.asz.hu címen olvasható. Az Állami Számvevőszékkel kapcsolatos friss hírek a
www.aszhirportal.hu oldalon találhatók.