A korábbi hatos Mazda méreteit megöröklő új 3-as egy sikeres életút elé néz. Ezt nem csak a két napos tesztelés alapján állíthatjuk, hanem abból is, hogy a múlt szerdán Kecskeméten bemutatott autóból szombatra négyet adtak el. Ha már az ország jobban teljesít, nem marad le ettől a kecskeméti Mazda sem.
Egyszerű lenne a Mazda 3-at az év elején bemutatott új hatos kistestvéreként jellemezni és a sok külső és belső elem hasonlósága, azonossága mellett nem is lőnénk igazán mellé, de az igazság az, hogy az új MAZDA 3- egy önálló egyéniség. Bár az előző 3-ast sem lehet sikertelenséggel vádolni, de az új jelentős növekedésen átesett 3-as immár felveszi a versenyt a méret-konkurenseivel a VW-től az Opelig. A tömeg és a prémium közötti különbséget viszont kottázni lehet, hiszen a 3-as sedan változat a tömegautóvá lett Insignia versenytársa. Csak ugyebár esetünkben egy tiszta japán produkcióról beszélünk, ami minden elemében hozza még ennek a kijelentésnek az összes jó tulajdonságát.
Pár szó a motorról
Az 1998 ccm hengerűrtartalmú benzines motor rendkívül jól használja ki a lehetőségeit. Már 1700-as fordulattól érezhető a nyomaték, majd 2000-es fordulat után egy lendületesebb gyorsulásnál bizony el kell kezdeni kapaszkodni a kormányba, ami a japán márka sportautó múltját engedi felidézni. A szűk kétnapos teszt alatt nem volt elég idő, hogy igazán kiismerjük a hat gangos kéziváltóval szerelt autót, de annyi bizonyosan elmondható, hogy a motort tű pontosságú váltószerkezet segíti. A rövid fokozatok során a négyezres fordulat fölött érdemi előrelépés már nem történik, de egy autópályás 130-as tempót hatodikban 2800-on nagyon szépen viszi. Egy gyorsabb művelethez, viszont érdemes ekkor visszakapcsolni, hiszen a hatodik minden bizonnyal a takarékos fogyasztás érdekében került bele az autóba és ebben a sebességtartományban ekkor már elegendő a tempomat kezelőjével a sebességet beállítani.
(Az alacsony fogyasztást hangoztató reklámanyagok bizonyosan igazak, bár a gyári adatokat a teszt ideje alatt nem sikerült produkálni, hiszen folyamatosan 7 liter feletti adatot mutatott a pillanatnyi mérő. Bár lehet, hogy egy kisebb cipő, sokat segített volna ezen…)
Az igazi nagy dobás belül kezdődik
Ha már elfogadtuk a hatos Mazda szájtátós küllemét megöröklő igazán pofás külsőt ideje belülről is kivesézni a Mazad 3-at, hiszen az autó egyénisége itt kezdődik. Sorolhatjuk is végeláthatatlanul az erényeit: a kormány sportos, a belső felületek pontosak és elegánsak, az ülés oldaltartása és állíthatósága igazán remek, illetve a kormány mögött elhelyezett fordulatszámmérő a férfiak számára teszi elfogadhatóvá az autót. A műszerfal feletti pillanatnyi sebességet, a tempomat állását, de akár a navigációt is közlő, az autó beindításával felnyíló lapka azt üzeni, hogy ez kérem: prémium.
A belső kommunikáció ötletes és fejlett. Bár egyszerre csak egy telefont sikerült rákapcsolni, az viszont erény, hogy az I-tube –ra mentett zenék is lejátszhatóvá válnak bluetooth-on keresztül. A kommunikációs eszközökkel fertőzött középosztálybeli családok kapcsán viszont feljegyeznénk, hogy ugyan két usb portra is találtunk, de arról, sem a táblagépet, sem a telefonokat nem lehetett tölteni, szivargyújtó viszont csak egy volt az autóban. Mindenképpen érdemes erre figyelemmel lenni, mert úgy a családi kirándulások során a csomagtartóba rejtett hűtőládát, vagy az utastérben a különböző kommunikációs platformokat is tölteni kell! Az autótöltő-elosztó pedig tapintatosan sem illeszthető a prémiumfelfiogásba.)
A biztonság és egyebek
A hatosban megismert intelligens start/stop funkció mellett rendkívül jól illeszkedik a városi, vagy autópályás vezetéshez az oldalsó visszapillantókban fényjelzéssel, az utastérben pedig apró sípolással jelentkező holttér figyelő. Nem sípol össze vissza, jelez viszont, ha jobb oldalról előznek a pályán, vagy egy kétsávos úton hirtelen váltanánk sávot, de nem nézzük alaposan a közlekedést.
Apró érdekesség például, hogy mind az öt ülés biztonsági övét figyeli az elektronika, csak akkor ha ülnek is benne, csak akkor ha nincs bekapcsolva, majd egy rövid idő után eltűnik a rádió felett elhelyezett kijelzőről az ülések állapota. (Van aki szereti, hogy egy karácsonyfával ül szemben, ami nagyban hasonlítható egy utasszállító repülő fedélzeti rendszeréhez, viszont éjszakai vezetésnél naná, hogy előny, hogy csak azok a műszerek jelzéseit lássuk, amire valóban szükség is van.)
Használhatóság - ár/érték
Az autó nem ír és olvas magától. Nem nyílik ki a csomagtartó, ha odaállunk mellé és lengetjük a kezünket, viszont a 364 literes mérete sok mindenre képessé teszi. Hosszasan lehet még sorolni, hogy milyen részlet gazdag az új Mazda 3, de a sport változatot választó hétköznapi autósok (tehát nem Forma 1-es pilóták) az autó nagyon jó dinamikáját fogják felemlegetni, amit a kissé kemény futómű úgy tapaszt a földhöz, hogy tényleg öröm vele az autózás még a városban is.
Nem valószínű, hogy a 4,3 milliótól induló Sport változatot fel fogja bárki is extrázni 8,4 millióig, ami a felső határ, hiszen az alap Emotion felszereltségben is rendkívül sok gyári extra megtalálható. Persze aki ad arra, hogy a világhírű BOSE hangfalakon dünnyögjön a fülébe a muzsika, az nem fogja sajnálni az új Mazdájától a sok-sok extra felszerelést sem.Visontán indulhat el egy összetett fejlesztés.
A KM Építő Dunaharaszti önkormányzatának megbízásából a Magyar Közúttal együttműködve végezte el a feladatot.