Szeptember végére átfogó jelentés készül a repülőnapról
A honvédelmi
miniszteri utasításnak megfelelően szeptember 30-ig kell elkészülnie az
idei Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai bemutató lebonyolításáról
szóló átfogó jelentésnek, amely egyebek között a költségeket is
tartalmazza majd - mondta Borbíró Zoltán, a Honvédelmi Minisztérium
védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkára szerdán az MTI-nek.
Demeter Márta, az MSZP elnökségi tagja az
MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az MSZP üdvözli, hogy
ismét megrendezték a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai bemutatót,
ugyanakkor felvetette, hogy a rendezvény szervezésével kapcsolatban
problémák is akadtak. A politikus rákérdezett továbbá, hogy milyen
forrásból finanszírozták a rendezvényt, és az mennyibe került pontosan. Borbíró
Zoltán, aki egyben a rendezvényt szervező bizottság elnöke is,
mindenekelőtt leszögezte: nem a Magyar Honvédségnek vagy a Honvédelmi
Minisztériumnak szervezték a repülőnapot, hanem annak a jóval több mint
100 ezer látogatónak, aki kilátogatott a rendezvényre. Az államtitkár
szerint idén "minden idők leglátványosabb repülőnapját, s ehhez képest
az előzetes becslések szerint minden idők legolcsóbb repülőnapját
szervezték meg". Soha ennyi repülőeszközt és köteléket nem láthattak az
érdeklődők hazai repülőnapon, ráadásul mindezt - elővételben - a három
évvel ez előtti árakon kapták.
A helyettes államtitkár arra is
kitért, hogy a szervezéshez kapcsolódóan felmerültek olyan felvetések,
hogy a beléptetés nehézkes volt. Borbíró Zoltán azt mondta, valóban volt
olyan rövidebb időszak, amikor 2-3 óra alatt kellett beléptetniük
nagyjából 50 ezer embert, de egyébként zavartalan volt a látogatók
beengedése. Ennek kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy a
Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egy zárt NATO
objektum, ahová máskor a civilek nem léphetnek be. Most két napra
megnyitották a látogatók előtt a laktanyát, de több mint 300 ember ez
idő alatt is 24 órás szolgálatban volt, és eleget tett a NATO készenléti
kötelezettségeknek. Így most is minden belépőt, köztük a közreműködőket
is csak átvizsgálás után engedhették be az objektum területére. Ennek
eredményeként az egyik látogatótól egy gázpisztolyt kellett elvenni a
kapuknál, de ezen felül 60 szúró- és vágóeszközt is elkoboztak a két nap
során.
Borbíró Zoltán arra is kitért, hogy folyamatosan
figyelték az időjárás előrejelzéseket, ennek nyomán szombatról
vasárnapra virradóra a párakapuk számát megduplázták, vagyis plusz 22
eszközt állítottak be, így vasárnap már 45 párakapu üzemelt a rendezvény
területén. A két nap során több mint 45 ezer zacskós vizet osztottak
ki, s a vízcsapok mellett 6 nagy méretű utánfutóból is folyamatosan
adták a vizet. Két nap alatt összesen 310 köbméter ivóvíz fogyott el.
Borbíró Zoltán a vízhiányról szóló pletykákra reagálva elmondta, hogy a
csapokból folyamatosan lehetetett venni a vizet - többek között az
árusító sátrak között 20 méterenként vízcsapok voltak -, a
vízutánfutókat pedig kiürülésük után azonnal újratöltötték.
Az
ilyen jellegű eseménynél a szervező kötelessége az alapvető higiénés
feltételek biztosítása. Ezek közé tartozik a megfelelő számú illemhely,
illetve az ivóvíz minőségű kézmosási lehetőség megteremtése. Minden
további - például ivóvíz vagy párakapu - lehetőség nem előírás, hanem
plusz szolgáltatás. Az ÁNTSZ mindkét napon ellenőrzést végzett a
felelősségi területére vonatkozóan, a jegyzőkönyv tanúsága szerint nem
emelt kifogást sem a vízellátásra, sem a mobil vécék kihelyezésére és
számára vonatkozóan. Ugyanakkor elismerően nyilatkozott arról, hogy a
szervezők a területen lévő árusok számára zuhanyzósátrakat
biztosítottak, noha ez nem lett volna kötelességük. A Magyar
Honvédség katonái mellett több mint 300 rendőr, számos
katasztrófavédelmi és mentődolgozó vett részt az esemény biztosításában.
A két nap alatt összesen 142 repülő és helikopter vett részt a
bemutatókban, a programokat baleset nélkül, problémamentesen hajtották
végre.
Borbíró Zoltán elmondta: a repülőnapot elsősorban a
szponzorok - köztük például a MOL, valamint az OTP - bevonásával
finanszírozták. A pontos költségekről még nincs végleges adat, mivel még
csak két nap telt el a rendezvény óta, több eszköz visszaszállítása
például még folyamatban van. Amikor minden lezárult, akkor tudnak
végleges összesítést készíteni arról, hogy hány ember, hány technikai
eszköz vett részt a rendezvényen, és mindez mennyibe került.