2014 első negyedévében érkezhet a 25 Mercedes hibridbusz Kecskemétre
Környezetkímélő, bizonyos útszakaszokon zéró emissziós üzemmódban is közlekedő Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybrid autóbuszok érkeznek 2014 első negyedévében Kecskemét városába. A 25 darab Mercedes hibridbusz egy időben történő beszerzése és forgalomba állítása nem csak Magyarországon, de a világon is egyedülálló, ami jelentős részben uniós forrásból valósul meg. A szükséges önerő alig öt százalék, így Kecskemét városnak a buszok egyenként alig 8 millió forintjába kerülnek.
A jelenleg kapható egyik leginkább környezetvédő autóbuszcsalád, a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybrid 25 példánya érkezik Kecskemétre 2014 januárja és márciusa között, az erre vonatkozó szerződést a mai napon írta alá Dr. Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere és Ingo Fröhlich, az EvoBus Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Az egyenként 562.900 euróba kerülő járművek beszerzése nagyrészt Európai uniós forrásból valósul meg.
A Kecskemétre érkező új autóbuszok új szintre emelik a város közösségi közlekedését a járművek emissziója és utazási kényelme terén, valamint esztétikai szempontból. Kecskemét új, zéró emissziós zónájában a Citaro G BlueTec Hybrid akár 10 kilométert is képes megtenni a dízelmotor használata nélkül. Az autóbuszon összesen négy elektromos kerékagymotor működik, amelyek a lithium ion akkumulátorból nyerik a szükséges elektromos energiát és fékezés esetén képesek energiát visszatáplálni a rendszerbe. A folyamatos energiaellátást a dízelmotor által hajtott generátor biztosítja, a motor működése azonban nem folyamatos, az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően be-, illetve kikapcsol. A négy elektromotor a jármű vezethetőségét is meghatározza: a szinte hangtalanul közlekedő, sebességváltó nélküli autóbuszon az utasok nem észlelik a váltás miatt jól ismert rándulásokat. Külső megjelenését tekintve a Citaro G BlueTec Hybrid alig különbözik társaitól: az utasteret nagy és világos ablakai és kényelmes ülései jellemzik, a rongálókat térfigyelő kamera-rendszer segít távol tartani.
A „Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével” című projekt 5.948.153.000 forint uniós és hazai támogatásban részesült. Mintegy 4,2 milliárd forintba kerülnek az új autóbuszok, a fennmaradó összeg pedig az egyéb projektelemek megvalósulására nyújt fedezetet.
A fejlesztés további elemei: „0” emissziós zóna kijelölése, a városi parkolási és közlekedési rendszer átgondolása, a buszok számára új autóbusz telephely létesítése, a menetrend teljes körű felülvizsgálata, az új helyi „környezettudatos autóbuszvonalak” mentén az érintett megállóhelyek átépítése, átalakítása, ITS utastájékoztató rendszer kiépítése, amely keretében 77 megállóhelyen intelligens utastájékoztató tábla lesz. A táblák mobil internettel kapcsolódnak a forgalomirányító központhoz. A „0” emissziós zónát a közgyűlés a nagykörúton belül jelölte ki. Ez azt jelenti, hogy a beszerzendő soros hibridhajtású buszok a nagykörúton belül kizárólag elektromos üzemmódban közlekedhetnek majd.
A 25 darab Mercedes hibridbusz egy időben történő beszerzése és forgalomba állítása nem csak Magyarországon, de a világon is egyedülálló. Ebből a típusból világszerte egyelőre összesen 62 darab közlekedik, az egy városban lévő legnagyobb flotta is 12-15 darabból áll.