A két napon át tartó daruzás csodájára jártak a helyi általános
iskolások és az óvodások is, akik testközelből szemlélhették meg az
akkor még a téren pihenő szoborelemeket, valamint Szent Pál kardját és a
kezében tartott (leveleit szimbolizáló) könyvet, illetőleg a mennyek
kulcsát, amely Szent Péterhez tartozik. Az apostolok megújult szobraira
dr. Bábel Balázs érsek szórt áldást a magasban.
A szobrok eredetijét 2007-ben távolították el a homlokzat fölső részét
lezáró párkányzatról. Akkor egy szélvihar tépte ki Szent Péter kezéből a
Mennyország kulcsát, ez hívta föl a figyelmet arra, hogy a szobrok
fölött eljárt az idő. Az óta elkészültek a másolatok. Az eredetikkel
kapcsolatban fölvetődött, hogy azokat a Katona István Ház udvarán
helyeznék el, de jelenleg mások az elképzelések. Amint azt Vörös Mártától,
a felújítást vezető építészmérnöktől megtudtuk, az eredeti szobrokat is
helyreállították, kipótolták. Jelenleg az Érseki Kastély kertjében
pihennek, amíg át nem kerülnek végleges helyükre, a palota mellett álló
kanonok-ház udvarába, a későbbi beruházás nyomán kialakítandó kiállító-
és látogatóközpontba.
A másolatok az ország két különböző pontján készültek. Szent Péter szobrát az őrbottyáni Schütz Zoltánnal közösen faragta újra Böjte Horváth István, erdőkertesi műhelyében. Szent Pál szobrát a Makó melletti Apátfalván alkotta újra Szigeti Márton és a veresegyházi Módy Péter, aki az általuk használt módszerről is tájékoztatta portálunkat.
– Igazi szobrászi kaland egy ilyen régi és ilyen nagyméretű szobor
másolatának elkészítése, hiszen meglehetősen ritka, hogy egy három méter
magas barokk szobor teljes újraalkotásával bízzanak meg valakit –
kezdte Módy Péter. – Már a korhű szerszámok elkészítése is külön
rekonstrukciós feladat volt. Ezeken a szobrokon mélyebb üregeket,
különböző görbült felületeket kellett faragni. A szobor felszínéből
lehetett visszakövetkeztetni, hogy milyen kanalas vésőket, speciális
faragóeszközöket használhatott a mester. Vannak leírások, hogy milyen
szerszámokat használtak a barokk kőfaragók, ez nagy segítségünkre is
volt, de ilyen szerszámokat ma már nem használnak, legalábbis a
kőfaragók. Manapság a faszobrászoknak vannak hasonló eszközeik – mondta a
szobrász-restaurátor, akinek egyébként ez volt az első ilyen
nagyszabású teljes szoborrekonstrukciós feladata. A szombathelyi
székesegyház homlokzatát lezáró timpanon két végén álló, hasonlóan
nagyméretű szobrok felújításánál már dolgozott ugyan – egyébként ott is
Szent Péter és Pál szobrán –, ott azonban nem kellett a szobrokat
újrafaragnia, hanem csak restaurálta azokat, s ott inkább az okozott
nehézséget, hogy a helyszínen, állványzatról kellett dolgoznia.Módy Pétert arról is megkérdeztük, hogy a munka során a modern technika vívmányait is fölhasználták-e.
– Pontozógép segítségével készítettük a másolatot, modern technikát nem
használtunk. A pontozógép, másképp pantográf egy olyan csuklós
szerkezet, amelyet már évszázadok óta használnak szobrok, faragványok
másolásához, így a módszerünk teljesen tradicionális volt. [A pantográf
kétdimenziós változata másoló és nagyító „rajzológépként” is ismert – A
szerk.]
Hagyomány, hogy Szent Péter szobrának érdekessége volt a kulcsot tartó
keze, arra ugyanis hat ujjat faragott a szobrász. A most készült
másolatnak viszont ’csak’ öt ujja van a kulcsot fogó kezén. Hogy miért,
azt Böjte Horváth Istvántól tudtuk meg.– A hatodik ujjnak a szobron már nyoma sem volt, már maga a
kulcsos kéz sem az eredeti. A kéz jól láthatóan letört valamikor
régebben, és azt még csak nem is mészkőből, hanem egy vöröses árnyalatú
homokkőből faragták újra, ekkor már öt ujjal. Mi ezt, a meglévő
változatot követtük. A kiegészítést fém csapokkal erősítették a
szoborhoz. Ez az illesztés egyébként már igen leromlott állapotban volt,
a kéz mozgott, szerencse, hogy nem okozott balesetet. A szobor
konstrukciója ezen a ponton egyébként nagyon sérülékeny volt, mivel a
nem kis tömegű kar az ott alig tíz centiméter vastag drapériához
csatlakozik. Itt egy kicsit változtattunk is a szobron. Az anyagot
valamivel vastagabba hagytuk a kar kapcsolódásánál, hogy ezzel növeljük a
teherbírását, de természetesen oly módon, hogy az a megszokott
nézőpontokból ne legyen látható.
Böjte Horváth István arról is beszélt, miben különbözött az ő módszerük a korábban ismertetett pantográfos megoldástól.
– Mi is hagyományos eszközökkel dolgoztunk, ám a másolat leképezéséhez
más módszert, bár szintén nem modern technikai eljárást alkalmaztunk.
Vas rudakból hegesztettünk egy-egy azonos méretű keretet az eredeti
szobor és a kőtömb köré, és annak éleihez viszonyítva határoztuk meg a
térbeli pontokat. Úgy ítéltük meg, hogy ekkora méretekben ez kevésbé
körülményes, mint a pantográfos módszer. Hátránya viszont, hogy nekünk a
szobor elemeit a végleges formában egymásra kellett tennünk, így a
teljes nagyságú tömbön dolgoztunk [a szobrok egyenként négy, egymásra
helyezett rétegkőből állnak]. Ehhez építenünk kellett egy fedett színt
24 négyzetméteres tetővel, az alatt faragtuk a szobrot, állványról. Így
csak a szállításhoz kellett elemeire szétszednünk a szobrot.Az új szobrok egyébként az eredetiekhez hasonlóan hazai anyagból
születtek újjá. Mindkét szoborhoz a 10-12 millió évvel ezelőtt az
egykori Pannon beltenger üledékéből keletkezett fertőrákosi mészkő
tömbjeit használták föl. A tömböket idén bányászták, aminek nagy
jelentősége volt a munka során, mivel a frissen bányászott, úgynevezett
bányanedves követ könnyebb faragni – amint azt megtudtuk Módy Pétertől.
Az ilyen kövek a szárazaknál még sokkal több vizet tartalmaznak, bennük a
mész egy része oldott állapotban van, ezért puhábbak, kevésbé ridegek,
vagyis jobban megmunkálhatóak. A száraz levegőn a kő lassan elveszti a
nedvességtartalmának jelentős részét, az oldott mészkő belül
kikristályosodik, ami keményebbé, ridegebbé teszi a követ. Ettől a
lepattogás, lehasadás veszélye is megnő, ami szintén a faragók munkáját
nehezítette volna.
Korábban – tévesen – azt írtuk, hogy a szobrokat augusztus végén, a
Szent István Napok idején helyezik vissza, akkor azonban csak a kőkorlát
elemeit emelték helyükre és rögzítették. Valójában akkor még csak az
egyik szobor állt készen a visszahelyezésre, a másik szeptember 4-én
érkezett csak városunkba.