2025.02.05, Szerda

Tankerületek arcai - Korsós Lajosné a Kalocsai Tankerület igazgatója

2013.04.16. 06:08

Bács-Kiskun megyében 11 járási körzet jött létre, amelyben teljesen azonosan 11 tankerület alakult. A tankerületek arcai cikksorozattal az a célunk, hogy az indulásában agyonszekált új oktatási felállást a tankerületi vezetőkön keresztül bemutassuk. A Bács-Kiskun megyei Tankerületek arcai sorozat támogatója a Kalocsai Tábor!

1977-ben a már a Nagyasszonyunk Katolikus Intézményben (volt Ének-zenei Általános Iskola) kezdte pedagógiai pályáját, amelyben 1991- 2000-ig intézményvezetői kinevezést is elnyert. A munkája során tett szert olyan kompetenciára, mint szervezőkészség, kommunikáció a partnerekkel (önkormányzat, egyház, szülők, kollégák, tanárok, diákok…) így ezek alapján vállalta a tankerületi igazgatói megbízást. Mivel Kalocsán gyakorlatilag mindenki ismeri, a családjával ott él a városban, közismert a szakmai tevékenysége a tehetséggondozás terén eltért eredményei, a tankerület szervezőitől kapott felkérést elvállalta. 
Hány települést fog össze a Kalocsai Tankerület?
A kalocsai tankerület 22 települést fog össze, mivel megegyezik a Kalocsai Járás közigazgatási területével. A 22 település közül 19-ben működik oktatási intézmény. Ezek közül van, amely alsó tagozatú, nyolc osztályos és van, ami egészen nagy összetett szakközépiskola és szakmunkásképző művészeti iskola, gimnázium, gyógypedagógiai iskola szakiskola és szakszolgálat. Tehát a tankerületben mindenféle iskolatípus megtalálható.



Az intézmények átadásánál a fenntartás és működtetés kapcsán ez úgy alakult, hogy a 19 intézményből 23 intézményegység került a tankerülethez. A 23 intézményegység fenntartásilag és ebből 15 opcionálisan, ami azt jelenti, hogy működtetésben is és fenntartásban is a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Kalocsai Tankerülete az illetékes.A dolgozói létszámát illetően 658 dolgozó, és 5367 tanuló alkotja jelenleg a Kalocsai Tankerületet. 
Van a tankerületben átvett intézményeknek érdemi adóssága?
Mi azt mondhatjuk, hogy nem nagyon küzdünk ilyen problémával. A tankerületben egy olyan önkormányzat volt, aki a múlt évben nem tudta kifizetni a gázszámláját, amelyre a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (KLIK) az volt az álláspontja, hogy amennyiben a működést akadályozza egy ki nem fizetett számla, azt bevállalja. A többi önkormányzat szerencsére tiszta lappal adta át az intézményeket.
A KLIK úgy működik, hogy minden tankerület számára egy alszámlát hozott létre, amelyen egy keretösszeget biztosít, amelyből finanszírozásra kerülnek a tankerületek kiadásai.
A Kalocsai Tankerület mitől más, milyen filozófiával szerveződik?
Úgy gondolom, és így is indultam ebben a kihívásban, hogy elsősorban az emberi kapcsolatok fontosak. Ez alatt azt értem, hogy tisztességes legyen a partnerség, mind a beosztottak, kollégák, mind az önkormányzatok, polgármesterek, és a felsőbb vezetés irányába. Én ezt egy fontos dolognak tartom a szakmai irányelvek prioritást, élvez, a központi iránymutatás mellett. Bízom benne, hogy eddigi tapasztalatom alapján elképzeléseimet sikerül érvényre juttatni. Szellemiségében a jelmondatomnak tekintem a „Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban!” (Albert Eistein)-gondolatot. Egyébként a filozófiám része, hogy tehetségek léteznek a kistelepüléseken is, és az adott tehetségek felismerése és felkarolása egész életemben eddig is és ezután is a célom volt és lesz.
Óriási az elvándorlás a kalocsai térségből, ez ellen tudnak-e tenni valamit?
 A járás minden apró szegmense, települése nagyon fontos, ugyanakkor a Kalocsai Tankerület legjelentősebb iskolavárosa Kalocsa. Itt az önkormányzati vezetésnek is az a filozófiája, hogy valamiképpen felfrissítse a város népét és visszahódítsa a jól képzett szakembereket. Hiszen nagyon sok tehetség, nagyon sok diplomás ember kerül ki Kalocsáról, Kalocsa iskoláiból. A cél az, hogy ezek az emberek itt profitáljanak helyben. Ennek a jelei látszanak már egy picit az önkormányzatnál dolgozók körében is. Ezt abból gondolom, hogy ha bent járok az önkormányzatnál lépten-nyomon a volt tanítványaimmal, találkozom és ez nagyon jó érzés. 
Az elvándorlás, illetve visszatérés tankerület részéről sem utolsó szempont. A fiatalodás a cél a városban is és a járás településein is, ahol nagyon sok érték van. Ehhez szükségesek a minőségi oktatást-nevelést nyújtó iskolák, ahol a helyi hagyományokra építve bíztató jövőkép állítható a fiatalok elé.
 Mi az üzenete a 23 intézményvezetőnek, akik a hatáskörébe tartoznak, mit várhatnak a Kalocsai Tankerület vezetőjétől?
Én is tanulok, ők is tanulnak a struktúraváltás során. Rendszeres konzultációk keretében kívánok az intézmények vezetőivel tapasztalatot cserélni. Abban bízom, hogy egymástól tanulva közösen kialakítjuk a Kalocsai Tankerület oktatásának lehető legjobb működését. Én leadtam a munkáltatói kompetenciát az igazgatóknak, most első körben, bízom hozzáértésükben, felelősségteljes munkájukban, hiszen eddig is ezt tették. Mivel a kommunikáció rendkívül gyakori, kölcsönös bizalomra épülő azt gondolom, hogy a jövőben, kollegiális kapcsolatban tudunk dolgozni az iskolaügy jobbításán. 

A Bács-Kiskun megyei Tankerületek arcai sorozat támogatója a Kalocsai Tábor!