2025.01.24, Péntek

Mozgó, változó és átváltozó világok a Nicolas Schöffer Gyűjteményben

2013.07.05. 09:54

Formálható-e a tér? Hogyan tudunk érzelmeket, gondolatokat, akár indulatokat kifejezni a különféle anyagok, technikák révén, vagy a fény segítségével? Miként változik meg egy művészeti alkotás mondanivalója ezek bármelyikének megváltozatásával? Milyen módon tud egy alkotás kommunikálni a környezetével?

258 kisgyermek és diák egy tanéven keresztül ehhez hasonló kérdésekre kereste a válaszokat, fürkészte a miérteket, összefüggéseket értett meg, és saját alkotásokat hozott létre a Nicolas Schöffer Gyűjtemény európai uniós pályázatának jóvoltából.
A hétköznapokban szokatlan kérdések ezek, de ez a gyűjtemény ilyen kérdések megválaszolására teremt alkalmat. Holott az itt látható alkotások, szerkezetek láttán elsőre talán a legtöbbünk szemöldöke magasra húzódik, értetlenül állunk a furcsa fémvázaknak tűnő „szobrok” előtt. Sőt, ha meghalljuk a kinetika és a kibernetika szavakat, úgy tűnhet, végleg elvesztünk a kortárs művészet számára. Ám ha azt mondjuk: mozgás? Átváltozás? Reagálás? Kölcsönhatás? Ugye, hogy ismerős…

A Schöffer Gyűjtemény célul tűzte ki, hogy a múzeumpedagógia széles eszköztárának felhasználásával a helyi fiatalokat egyrészt megismertesse a kalocsai születésű, világhírű alkotóművész, Nicolas Schöffer munkásságával, másrészt az ő témafelvetéseiből kiindulva fejlessze a fiatalok önkifejező képességét, segítséget nyújtson esztétikai nevelésükben, a napjainkban oly fontos vizuális nyelv elsajátításában és szélesítse látókörüket a kortárs művészettel kapcsolatban. Hiszen a modern művészetnek saját, egyedi „nyelve” van, azt értelmezni, lefordítani ugyanúgy tanulni kell, mintha idegen nyelvet tanulnánk.

E célokhoz a TÁMOP-3.2.13-12/1 Kulturális intézmények részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában című, az Európai Unió által támogatott pályázat biztosított forráslehetőséget. A pályázatban elnyert több mint 14 millió Ft révén a 2012/2013-as tanévben 2 óvoda 94 óvodása, és 3 általános iskola valamint 1 alapfokú művészeti iskola 164 tanulója vett részt az egymásra épülő programsorozaton.

A változatos, sokszínű foglalkozások java része a Schöffer Gyűjteményben zajlott, ám külön hangsúly helyeződött a diákok művészeti látókörének szélesítésére, egyben inspirációs lehetőségek biztosítására. Ennek okán az iskolások számára szervezett, öt alkalomból álló havi szakkörök során foglalkozással egybekötött budapesti múzeumlátogatás, kortárs színház, és helyi alkotóművésszel való találkozás, az alkotómunkába való bepillantás is fontos programelemként szerepelt. Képzőművészeti gyűjteményt pedig nem lehet elhagyni saját mű nélkül: minden foglalkozás során, az iskolák lehetőségein sok esetben jóval túlmutató anyagok és technikák felhasználása révén ötletes, formabontó alkotások születtek. Az óvodások számára kidolgozott komplex, 180 perces témanapok folyamán egy-egy fogalom köré épült fel a nap programja (például szín, forma, mozgás). Az egyes témákat tágan értelmezve a játékba ágyazott foglalkozásokat hosszabb-rövidebb alkotómunkák szőtték át, melyekben a legváltozatosabb anyagfajtákat használva nagy szerepe jutott a gyermeki önkifejezésnek.

S hogy az alkotás meg is mérettessék, kétfordulós alkotóverseny is megrendezésre került, melyben Nicolas Schöffer műveinek témafelvetéseiből kiindulva ugyan, de a diákok a maguk képzelőerejét használva készítettek önálló alkotást egy előre megadott, korosztályonként eltérő témában, eltérő anyaghasználattal. A legkreatívabb munkák jutalma pedig nem csupán könyvutalvány volt, hanem igazi kiállításon is szerepelhettek: időszaki kiállításként egy hónapon keresztül ők voltak a Schöffer Gyűjtemény főszereplői.

A pályázat révén szoros együttműködés alakult ki a résztvevő 6 nevelési-oktatási intézménnyel. A nem csupán a programok szakmai tervezésében, de a megvalósításukban is részt vállaló pedagógusok közvetlen, gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a múzeumpedagógia és az óvodai nevelés, illetve az iskolai oktatás integrációjának lehetőségeiről. A legváltozatosabb módszereket alkalmazó, összetett foglalkozások lebonyolításában művészettörténész, művésztanár, fotóművész, Kalocsához kötődő alkotóművészek, budapesti múzeumok múzeumpedagógusai és színész-drámatanárok is közreműködtek. Az egyéves, közös munka gyümölcse, az élménnyé váló múzeum pedig immár bármikor elérhető a Nicolas Schöffer Gyűjteményben.