Mozgó, változó és átváltozó világok a Nicolas Schöffer Gyűjteményben
Formálható-e a tér? Hogyan tudunk érzelmeket, gondolatokat, akár
indulatokat kifejezni a különféle anyagok, technikák révén, vagy a fény
segítségével? Miként változik meg egy művészeti alkotás mondanivalója
ezek bármelyikének megváltozatásával? Milyen módon tud egy alkotás
kommunikálni a környezetével?
258 kisgyermek és diák egy tanéven keresztül ehhez hasonló
kérdésekre kereste a válaszokat, fürkészte a miérteket, összefüggéseket
értett meg, és saját alkotásokat hozott létre a Nicolas Schöffer
Gyűjtemény európai uniós pályázatának jóvoltából.
A hétköznapokban szokatlan kérdések ezek, de ez a gyűjtemény ilyen
kérdések megválaszolására teremt alkalmat. Holott az itt látható
alkotások, szerkezetek láttán elsőre talán a legtöbbünk szemöldöke
magasra húzódik, értetlenül állunk a furcsa fémvázaknak tűnő „szobrok”
előtt. Sőt, ha meghalljuk a kinetika és a kibernetika szavakat, úgy
tűnhet, végleg elvesztünk a kortárs művészet számára. Ám ha azt mondjuk:
mozgás? Átváltozás? Reagálás? Kölcsönhatás? Ugye, hogy ismerős…
A Schöffer Gyűjtemény célul tűzte ki, hogy a múzeumpedagógia széles
eszköztárának felhasználásával a helyi fiatalokat egyrészt megismertesse
a kalocsai születésű, világhírű alkotóművész, Nicolas Schöffer
munkásságával, másrészt az ő témafelvetéseiből kiindulva fejlessze a
fiatalok önkifejező képességét, segítséget nyújtson esztétikai
nevelésükben, a napjainkban oly fontos vizuális nyelv elsajátításában és
szélesítse látókörüket a kortárs művészettel kapcsolatban. Hiszen a
modern művészetnek saját, egyedi „nyelve” van, azt értelmezni,
lefordítani ugyanúgy tanulni kell, mintha idegen nyelvet tanulnánk.
E célokhoz a TÁMOP-3.2.13-12/1 Kulturális intézmények részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában
című, az Európai Unió által támogatott pályázat biztosított
forráslehetőséget. A pályázatban elnyert több mint 14 millió Ft révén a
2012/2013-as tanévben 2 óvoda 94 óvodása, és 3 általános iskola valamint
1 alapfokú művészeti iskola 164 tanulója vett részt az egymásra épülő
programsorozaton.
A változatos, sokszínű foglalkozások java része a Schöffer Gyűjteményben
zajlott, ám külön hangsúly helyeződött a diákok művészeti látókörének
szélesítésére, egyben inspirációs lehetőségek biztosítására. Ennek okán
az iskolások számára szervezett, öt alkalomból álló havi szakkörök során
foglalkozással egybekötött budapesti múzeumlátogatás, kortárs színház,
és helyi alkotóművésszel való találkozás, az alkotómunkába való
bepillantás is fontos programelemként szerepelt. Képzőművészeti
gyűjteményt pedig nem lehet elhagyni saját mű nélkül: minden foglalkozás
során, az iskolák lehetőségein sok esetben jóval túlmutató anyagok és
technikák felhasználása révén ötletes, formabontó alkotások születtek. Az óvodások számára kidolgozott komplex, 180 perces témanapok
folyamán egy-egy fogalom köré épült fel a nap programja (például szín,
forma, mozgás). Az egyes témákat tágan értelmezve a játékba ágyazott
foglalkozásokat hosszabb-rövidebb alkotómunkák szőtték át, melyekben a
legváltozatosabb anyagfajtákat használva nagy szerepe jutott a gyermeki
önkifejezésnek.
S hogy az alkotás meg is mérettessék, kétfordulós alkotóverseny is
megrendezésre került, melyben Nicolas Schöffer műveinek
témafelvetéseiből kiindulva ugyan, de a diákok a maguk képzelőerejét
használva készítettek önálló alkotást egy előre megadott,
korosztályonként eltérő témában, eltérő anyaghasználattal. A
legkreatívabb munkák jutalma pedig nem csupán könyvutalvány volt, hanem
igazi kiállításon is szerepelhettek: időszaki kiállításként egy hónapon
keresztül ők voltak a Schöffer Gyűjtemény főszereplői.
A pályázat révén szoros együttműködés alakult ki a résztvevő 6
nevelési-oktatási intézménnyel. A nem csupán a programok szakmai
tervezésében, de a megvalósításukban is részt vállaló pedagógusok
közvetlen, gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a múzeumpedagógia és az
óvodai nevelés, illetve az iskolai oktatás integrációjának
lehetőségeiről. A legváltozatosabb módszereket alkalmazó, összetett
foglalkozások lebonyolításában művészettörténész, művésztanár,
fotóművész, Kalocsához kötődő alkotóművészek, budapesti múzeumok
múzeumpedagógusai és színész-drámatanárok is közreműködtek. Az egyéves,
közös munka gyümölcse, az élménnyé váló múzeum pedig immár bármikor
elérhető a Nicolas Schöffer Gyűjteményben.