1988-ban fejezte be az egyetemet, az utolsó félévben már tanított Jánoshalmán a gimnáziumban, ahol 1999-ben igazgatóvá nevezték ki. 2007-ben került át Baja város önkormányzatához, ahol oktatási ügyintézőként a középfokú oktatás tartozott a fennhatósága alá, a III. Béla Gimnázium, és a négy szakképző iskola.
Milyen kapcsolata volt a térség általános iskoláival, ha főként a szakiskolákra látott rá, hiszen a szakképző iskolák 2013. március 01-től a kecskeméti tankerülethez kerültek át?
2012. júliusától a bajai általános iskolák és a Liszt Ferenc AMI is „hozzám” tartoztak, így átfogóan láttam át az általános iskolákkal kapcsolatos problémakört is.
Mi volt a véleménye a 2012 tavaszán generálódott felsővárosi iskola körüli izgalmakról?
Megvizsgáltuk a felsővárosi és a kiscsávolyi iskolával kapcsolatos lehetőségeket, de nem gondolom, hogy Baja Város Önkormányzata minden körülmények között meg szerette volna szüntetni a felsővárosi és a kiscsávolyi tagintézményt, mint ahogy nem lettek megszüntetve. A végső döntést a finanszírozással kapcsolatos, a szakmai érvek és a tapasztalt összefogás is befolyásolta.
Hány intézmény tartozik a bajai tankerülethez?
A Bajai Tankerülethez az OM azonosító alapján 19 intézmény tartozott, amiből a négy szakképző intézmény mára átkerült a Megyeközponti tankerülethez, így 15 intézményt fog össze a tankerületünk. A feladat ellátási helyek száma pedig mintegy negyven. A feladat ellátási helyek száma azért változik, mert a napokban került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásába a bajai speciális iskola, amelyet a mi tankerületünk működtet. Továbbá van olyan intézmény, ahol a fenntartói jog a miénk, mint például a bajai általános iskoláknál, a Liszt Ferenc AMI-nél, valamint a vaskúti és a sükösdi általános iskolák esetében. Illetve van olyan intézmény, ahol a működtetés a miénk, mint például a bajai speciális iskola esetében, ahol a szakmai felügyelet pedig a Megyeközponti Tankerületé.
Hány település tartozik a Bajai Tankerülethez?
A Bajai Járás valamennyi települése, illetve még augusztus 31-ig még ezen felül is hat település a bácsalmási járásból Bácsbokod, Bácsborsod, Tataháza és Katymár iskolája, a Bácskai Általános Iskola tagintézményeként, valamint a rémi és a borotai iskola a Felsőbácskai Általános Iskola tagintézményeként.
Miért van ez a járáshatáron való „átnyúlás”?
Amikor a KLIK (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) 2013. január 01-el átvette az intézmények fenntartását, tanév közben nem szervezte át az intézményeket, így A Bácskai Általános Iskola és a Felső-Bácskai Általános Iskola is egyben maradt. A 202/2012 –es kormányrendelet alapján a „helyükre” a következő tanévtől, azaz 2013. szeptemberétől kerülnek.
Mi a tankerület vezetőjének a filozófiája ennek az oktatás terén is sok viszontagságot megélt térségben?
2007. óta dolgozom a bajai oktatásért, ezt a feladatot a magaménak érzem. Ezzel együtt nem csak a bajait, hanem az egész járásét. Egyrészt Baján dolgoztam a Polgármesteri Hivatalban, mintegy 5,5 évig, másrészt, ha körülnézünk, mondhatjuk, hogy Baján kívül a többi kistelepülés. Én az általános iskolai tanulmányaimat egy kistelepülésen, Majson (Baranya megye) végeztem. Így azon túl, hogy a bajai iskolákat a magaménak érzem, a többit pedig azért, mert a kisebb települések iskolával kapcsolatos problémai hasonlóak, mint ahol korábban éltem. Az állandó lakóhelyem jelenleg is Majson van.
Fontosnak tartom, hogy megmaradjon egy ilyen településen az iskola, lehetőség szerint a végsőkig, mert azt gondolom, hogy ha egy település iskolája megszűnik, az lassan a településnek is az elnéptelenedéséhez vezet. Így célom, hogy lehetőség szerint a végsőkig meg kell tartani a felső tagozatot, az alsó tagozatot, pedig mindenképpen.
Ön milyen szerkezetű vezetést tervezett meg a tankerület működtetésére?
A szakiskolák „elkerülése” illetve a speciális iskola rendszerbe történő „bekerülése” utáni mintegy 6200 fős diáklétszám és a tankerületben dolgozó mintegy 820 fős alkalmazotti létszám – lehetőségekhez mérten – optimális kiszolgálását megvalósító szervezetet terveztem meg. Ehhez kértem létszámkeretet, hiszen a megyében a kecskeméti után a bajai a legnagyobb tankerület.
Szerencsére elmondhatom, hogy minden területre olyan szakembert sikerült alkalmazni, akiknek van affinitása a saját területükhöz és megfelelően el is tudják azt látni.
Mit várhatnak Öntől az intézmények vezetői?
Olyan értekezlet ahol az intézményvezetőkkel találkoztam, már többször volt, miközben az egyeztetések folyamatosak a tankerület és az intézmények között. A tankerület működése még alakulóban van. Tanulni kell a működést az iskolákban és tankerületben is. A feladatok ellátása, megoldása folyamatos. Van, amit tankerületnél meg tudunk oldani, de van, amikor az intézményvezetők kapnak feladatot. Ezek kapcsán a pontosság, amit mindenképpen elvárok tőlük, ezt időbeli és tartalmi szempontból is értem, viszont mi a tankerület központjában is megpróbálunk hasonlóképpen viszonyulni a dolgokhoz.
A Bács-Kiskun megyei Tankerületek arcai sorozat támogatója a
Kalocsai Tábor!