2024.12.18, Szerda
A vasút felett átívelő híddal készült el a Bács-Kiskun vármegyei város elkerülő útja
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

A vasút felett átívelő híddal készült el a Bács-Kiskun vármegyei város elkerülő útja

magyarepitok.hu, mti, magyarnemzet.hu

2024.12.16. 10:45

A 8,8 kilométeres pályát a SOLTÚT kivitelezte.

Régen várt beruházás ért célba Soltvadkerten, átadták a várost keletről elkerülő út teljes 8,8 kilométer hosszú pályáját, mely részben a 53-as és 54-es utak közös szakaszaként, részben pedig az 53-as főút elemeként készült el. A projekt alapkövét 2022 őszén tették le.

 

 

A fejlesztésben elkészült 2x1 sávos, 8,8 kilométeres útvonal északi felét szeptemberben már birtokba vehette a forgalom, a beruházás egészének generálkivitelezője a térségbeli központú, de az elmúlt években országszerte több óriásprojektben is jelentős szerepet vállaló SOLTÚT Kft. volt. A projekt tervezésében a Speciálterv Kft. és az Uvaterv Zrt. is részt vett, előbbi állította össze a kiviteli, technológiai és megvalósulási terveket.

 

 

Az ünnepélyes átadón részt vett Orbán Viktor miniszterelnök, Lázár János építési és közlekedései miniszter, Font Sándor térségbeli országgyűlési képviselő, valamint Temerini Ferenc soltvadkerti polgármester is.

 

 

Öt körforgalom, különszintű vasúti átkelő és kerékpáros aluljáró

A beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatójában összefoglalta:

A 8,8 km új út 5 körforgalmú csomóponttal készült el, ezek

  • az 5316 j. Soltvadkert belterületi összekötő úton,
  • a Vadkerti-tóhoz vezető önkormányzati úton,
  • az 54 sz. Kecskemét-Soltvadkert-Sükösd másodrendű főúton,
  • az 5405 j. Soltvadkert-Szeged összekötő úton
  • és az 53 sz. főút meglévő nyomvonalán találhatóak.

 

 

Különszintű vasúti keresztezést is építettek a 150 sz. Budapest-Kelebia vasútvonal felett, Soltvadkerttől északnyugatra: ennek munkálatairól külön cikkben is beszámoltunk, technikai paraméterei szerint egy kétnyílású, háromtámaszú, előregyártott előfeszített vasbeton hídgerendákkal együttdolgozó vasbeton pályalemezes híd készült el, melynek felszerkezeti hossza 46,89 méter.

Kerékpáros aluljáró is épült az elkerülő út és a Vadkerti-tóhoz vezető út körforgalmú csomópontjában. Valamint végül, de nem utolsó sorban 156 m kétéltű-átjáró és hozzá tartozó 4 km hosszúságú terelőpanel, mintegy 12 km szalagkorlát és 1050 m2 madárvédő fal is elkészült.

 

 

Új gazdasági övezet Dél-Magyarországon

 

 

Orbán Viktor miniszterelnök az átadón elmondta: értékelése szerint Soltvadkert és Bács-Kiskun vármegye a kormány munkájának egyik nyertese. Kifejtette:

a térség szerepe a jövőben még inkább felértékelődik, mert a kormány egy új gazdasági övezetet hoz létre Magyarország déli régióiban. Kijelentette, hogy az egész déli magyar vidéket erőssé, strapabíróvá és önállóvá kell tenni, amihez a jövő évi költségvetésben 330 milliárd forintnyi forrást terveztek.

Komoly beruházások zajlanak Szegeden,Kecskeméten, elkészül az elkerülő út Baján is, mutatott rá a magyarnemzet.hu szerint Orbán Viktor, jelezve: felkészül Pécs.

 

 

Így fejlődik Kecskemét és Szeged

A Kecskeméten és a környéken várható, többek között igen jelentős vasúti fejlesztésekről lapunk is hírt adott Lázár János építésügyi miniszter országjáró körútjának aktuális látogatása idején. A szegedi beruházásokról pedig itt írtunk: ebben a városban az épülő BYD-gyár mellett a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések és többek között a Science Park, valamint a Rheinmetall-üzem is jelentős aktív óriásprojektnek számítanak. A Science Parkban Colas Út Zrt. és a Délút Kft. konzorciuma vállalt el jelentős munkát, melyről képriporttal is beszámoltunk korábban.

 

Tisztább, csendesebb környezetté válik Soltvadkert

 

 

Lázár János a soltvadkerti eseményről közzétett Facebook-posztjában közölte: "míg 2010-ben még csak 6 millió, addig 2024 végére már több mint 8,5 millió ember éri el 30 percen belül a 2x2 sávos közúthálózatot. A ciklus végére pedig minden magyar félórányi közelségbe kerül a gyorsforgalmi úthálózathoz. Ezt tűztük a zászlónkra, és eszerint dolgozunk most és a jövőben is."

Hozzátette: "mától az 53-as főút, Soltvadkert elkerülő szakaszán nyílik meg a forgalom, amely nagy mértékben mentesíti a várost az átmenő forgalom alól. A soltvadkerti lakosok ezentúl egy sokkal tisztább, csendesebb és élhetőbb környezetben, biztonságosabban közlekedhetnek."

 

 

 

40 éves álom vált valóra

Font Sándor országgyűlési képviselő az átadóünnepségen kiemelte: egy több mint 40 éves álom és egyben egy 40 éves terv valósult meg az elkerülő út átadásával, hiszen Soltvadkerten már több évtizeddel ezelőtt is igazoltan nagy forgalom volt.

 

 

Többek között elmondta: helyi szinten "a város lakosságmegtartó erejét azonban egy 50 hektáros ipari park megépítésével fokoznák, hiszen olyan vállalkozásoknak adnának teret, amelyekért a tanulmányaikat befejező fiataloknak is érdemes lehet visszatérni a településre."

 

 

Temerini Ferenc polgármester először arról beszélt, hogy az 53-as és 54-es utakat 1934-ben nyilvánították másodrendű főutakká, azonban csak a hatvanas évek közepére váltak valódi főutakká. A két út Soltvadkerten átvezető több mint három és fél kilométeres közös szakaszát országos szinten is ritka nagy forgalom terheli - fogalmazott. Ezt követően összefoglalta azt a hosszú folyamatot, ami az elkerülő megvalósulásához vezetett és külön kiemelte azt is, hogy a beruházást a bács-kiskun vármegyei SOLTÚT Kft. kivitelezte.

 

 

 

Galéria

MegyeútépítésSoltvadkertColasDélút Építő és Bányászati Kft.Soltút Kft.hídépítésUvaterv Zrt.elkerülő út54-es főút53-as útSpeciálterv Építőmérnöki Kft.Építési és Közlekedési Minisztérium