Aláírták az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as számú főutak közötti, közel 60 kilométeres szakasza tervezésére vonatkozó szerződést a Bács-Kiskun vármegyei Nemesnádudvaron.
Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) útépítésekért felelős helyettes államtitkára az eseményen elmondta: a fejlesztés célja Magyarország hagyományosan Budapest központú sugaras úthálózatának oldása a kelet-nyugati irányú tengely kiépítésével. Az új szakasz - tehermentesítve az M0-ás autóutat - közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Duna-Tisza köze és a Dunántúl térségei között - emelte ki. A beruházás hosszú távon a Balkán és Nyugat-Európa közötti tranzitforgalom gyors és biztonságos levezetését is biztosíthatja - tette hozzá.
Ismertette: a fejlesztés a korábban megépült Szent László Duna-hidat is magába foglaló M9 folytatásaként az 51-es számú főúttól, Dusnok és Sükösd térségéből indulva halad Nemesnádudvar és Érsekhalma között. Jánoshalma térségében kettéválik, az egyik ágon kelet-nyugati irányban Kisszállás térségében eléri az 53-as számú főutat, a másik ágon pedig dél felé fordul, és Kisszállás közelében az 55-ös számú főutat keresztezi, ahonnan tovább haladva éri el Tompát.
Az új nyomvonalon tervezett, csaknem 60 kilométeres, kétszer kétsávos, leállósáv nélküli gyorsforgalmi úton nyolc külön szintű csomópontot, komplex pihenőhelyet alakítanak ki. Emellett a mezőgazdasági ingatlanok megközelítéséhez párhuzamos földutak is szerepelnek a tervekben, továbbá felújítják az 53-as főút Kiskunhalas és az 55-ös főút közötti szakaszát is - hangzott el az eseményen.
Bányai Gábor, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa, Bács-Kiskun vármegye 5-ös számú választókerületének országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy a beruházás az ország legnagyobb vármegyéjének, déli, eddig leszakadó térségének nyit lehetőséget, amely óriási gazdasági előnyökkel is járhat.
Felidézte, hogy a projektnek része a Jánoshalma, Kunfehértó és Kiskunhalas közötti kerékpárút megépítése, illetve az 53-as főút Kisszállás és Sóstó közötti részének újjáépítése is. További nagy lehetőségnek nevezte a beruházás részeként szintén megvalósuló Szabadka irányába történő lekötést, mivel az 53-as főút óriási forgalmának egy része az M9-es főút révén az M6-os autópályára terelődhet majd - fogalmazott.
A helyszínen kiosztott sajtóközlemény szerint az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as számú főutak közötti szakaszának tervezési feladatát a nyertes Unitef - Tura-Terv - Utiber konzorcium nettó 5,99 milliárd forintért végzi. A végleges kiviteli tervek 2027 második felében várhatóak.
Projektvezetőjeként, több évtizedes tapasztalattal a háta mögött irányítja a veszprémi vár VEMÉV-SZER általi munkálatait Csehi Lóránt. A novemberi Hónap Mérnökét pályájáról, motivációiról és arról is kérdeztük, mi kell ahhoz, hogy valaki megtalálja a helyét építőmérnökként.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.