A Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában zajló projektben egyre közeledik az az időpont, amikor a teljes hídon át lehet menni gyalog.
Egy több mint 70 kilométeres kerülőút megtétele válik majd szükségtelenné a Paks és Kalocsa között épülő új híd átadásával, amely a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében készül el az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megbízásából. Rendszeresen beszámolunk a projektről, most annak kapcsán, hogy a mederhíd kettő, eddig külön épített szakasza a kalocsai oldalon összeért.
A Duna dél-magyarországi szakaszán épülő, közel 1 kilométeres – egészen pontosan 946 méter hosszú – híd valójában három különálló részből áll össze, kettő hullámtéri hídból és a közöttük épülő mederhídból, egy nagy egységet alkotva. Az ártéri hidak már összeérnek a mederhíd két oldalával, azonban ez utóbbi december hónap elején még három részből állt.
A 440 méter hosszú mederhíd építkezése december 6-án látványos pillanathoz ért: a szakemberek munkájának köszönhetően véglegesen összekapcsolták a kalocsai parti oldali szakaszát. Ennek a munkának az utolsó mozzanatáról közlünk most helyszíni galériát – a részletekről pedig a Duna Aszfalt projektvezetése tájékoztatta lapunkat.
A kivitelezők december 5-én bebetonozták a KP19-es jelzésű kalocsai parti zárózöm (vagyis szerkezeti egység – a szerk.) pályalemezét. Ennek köszönhetően december 6-án a kalocsai oldalról az 1-es jelű hídfőtől, a bal ártéri hídszerkezeten keresztül már egészen a Duna medrének közepéig el lehetett gyalog jutni.
A fotókon látható munkák jelentős részben a híd belsejéről készültek: a kalocsai parti zárást követő fenéklemez és pályalemez feszítést lehet látni rajtuk.
Helyszíni bejárásunk közben leszakadt a hó, de a megfelelő technológiai előkészületeknek köszönhetően ez nem jelentett megoldhatatlan akadályt a kivitelezők számára, zavartalanul folyt tovább a munka a jobb parti záró acél merevítőtartó beemelésével majd hegesztésével.
A zord időjárás és az áradó Duna ellenére a paksi mederhíd-ág parti zárásának előkészítése zavartalan volt, így a fenék- és pályalemez betonozása 2023.12.18-án megtörtént az előzetes terveknek megfelelően.
A szakemberek a középső mederzárást is előkészítették, ami várhatóan 2024 februárjában fog megvalósulni. Ennek a mederzárásnak az első mozzanata az MM20-as jelű acél merevítőtartó részeinek beemelése és hegesztése lesz, majd pedig a fenéklemez és pályalemez betonozása zárja le ezt munkafolyamatot, ami lehetővé teszi, hogy át lehessen kelni a teljes hídon a Duna egyik partjáról a másikra.
Az elmúlt hetekben a jobb parton is jelentős munkák zajlottak: a jobb ártéri hídon elkészült a szigetelést védő öntöttaszfalt kivitelezése, illetve a B3-as jelű keretműtárgyon befejeződtek a pályaszigetelési munkák.
A Dunántúl legnagyobb kórházfejlesztésénél megkezdhette a használatbavételi eljárást a kivitelező Fejér-B.Á.L.-Épkar konzorcium.
Látványos fejlesztéssel mutatják be a látványos élővilágot.