A Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában zajló projektben egyre közeledik az az időpont, amikor a teljes hídon át lehet menni gyalog.
Egy több mint 70 kilométeres kerülőút megtétele válik majd szükségtelenné a Paks és Kalocsa között épülő új híd átadásával, amely a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében készül el az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megbízásából. Rendszeresen beszámolunk a projektről, most annak kapcsán, hogy a mederhíd kettő, eddig külön épített szakasza a kalocsai oldalon összeért.
A Duna dél-magyarországi szakaszán épülő, közel 1 kilométeres – egészen pontosan 946 méter hosszú – híd valójában három különálló részből áll össze, kettő hullámtéri hídból és a közöttük épülő mederhídból, egy nagy egységet alkotva. Az ártéri hidak már összeérnek a mederhíd két oldalával, azonban ez utóbbi december hónap elején még három részből állt.
A 440 méter hosszú mederhíd építkezése december 6-án látványos pillanathoz ért: a szakemberek munkájának köszönhetően véglegesen összekapcsolták a kalocsai parti oldali szakaszát. Ennek a munkának az utolsó mozzanatáról közlünk most helyszíni galériát – a részletekről pedig a Duna Aszfalt projektvezetése tájékoztatta lapunkat.
A kivitelezők december 5-én bebetonozták a KP19-es jelzésű kalocsai parti zárózöm (vagyis szerkezeti egység – a szerk.) pályalemezét. Ennek köszönhetően december 6-án a kalocsai oldalról az 1-es jelű hídfőtől, a bal ártéri hídszerkezeten keresztül már egészen a Duna medrének közepéig el lehetett gyalog jutni.
A fotókon látható munkák jelentős részben a híd belsejéről készültek: a kalocsai parti zárást követő fenéklemez és pályalemez feszítést lehet látni rajtuk.
Helyszíni bejárásunk közben leszakadt a hó, de a megfelelő technológiai előkészületeknek köszönhetően ez nem jelentett megoldhatatlan akadályt a kivitelezők számára, zavartalanul folyt tovább a munka a jobb parti záró acél merevítőtartó beemelésével majd hegesztésével.
A zord időjárás és az áradó Duna ellenére a paksi mederhíd-ág parti zárásának előkészítése zavartalan volt, így a fenék- és pályalemez betonozása 2023.12.18-án megtörtént az előzetes terveknek megfelelően.
A szakemberek a középső mederzárást is előkészítették, ami várhatóan 2024 februárjában fog megvalósulni. Ennek a mederzárásnak az első mozzanata az MM20-as jelű acél merevítőtartó részeinek beemelése és hegesztése lesz, majd pedig a fenéklemez és pályalemez betonozása zárja le ezt munkafolyamatot, ami lehetővé teszi, hogy át lehessen kelni a teljes hídon a Duna egyik partjáról a másikra.
Az elmúlt hetekben a jobb parton is jelentős munkák zajlottak: a jobb ártéri hídon elkészült a szigetelést védő öntöttaszfalt kivitelezése, illetve a B3-as jelű keretműtárgyon befejeződtek a pályaszigetelési munkák.
Nyolc éve dolgozik a KÉSZ Építő Zrt. legnagyobb projektjein a Székelyföldről származó Dombi László belsőépítészeti projektvezető. Munkája bár ritkán kerül reflektorfénybe, egy egész beruházás minőségét és megítélését határozhatja meg. Az áprilisi Hónap Mérnökével izgalmas életútjáról és változatos feladatairól is beszélgetünk.
Döntöttek az egri elkerülő keleti útvonaláról