A Biztonságosan az iskolába elnevezésű rendezvénysorozat a június 15-ig tartó roadshow a főváros után Sárváron, Debrecenben, Békéscsabán, Pécsett, Szolnokon, Makón, Kaposváron, Kecskeméten és Szekszárdon folytatódik.
A gyerekek a közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb szereplői, ezért a közlekedési nevelést minél korábban, már az óvodáskorban el kell kezdeni - mondta Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára kedden Budapesten, a nagycsoportos óvodásoknak indított közlekedésbiztonsági roadshow első állomásán, a Kimbi Óvodában.
A Biztonságosan az iskolába elnevezésű rendezvénysorozat részeként a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet - az ÉKM támogatásával - nagycsoportos óvodások számára közlekedésbiztonsági programot indít, amelynek részeként tízezer, közlekedésbiztonsági eszközöket is tartalmazó ajándékcsomagot osztanak szét.
A június 15-ig tartó roadshow a főváros után Sárváron, Debrecenben, Békéscsabán, Pécsett, Szolnokon, Makón, Kaposváron, Kecskeméten és Szekszárdon folytatódik - hangzott el a keddi sajtótájékoztatón.
Ágh Péter úgy fogalmazott, "nemcsak a politikusokon, hanem a szülőkön is múlik, hogy milyen elméleti és gyakorlati tudásanyagot adnak át az óvodásoknak". Megkerülhetetlennek nevezte a szülők bevonását a programokba, mert a gyerekeknek ők jelentik a mintát.
Mint mondta, az utakon a gyermekek a legvédtelenebbek, hiszen nem ismerik még a közlekedési szabályokat; veszélyérzetük, veszélyfelismerő képességük nem alakult ki vagy nem megfelelő. Ezért a legkisebbek védelme a legfontosabb közlekedésbiztonsági feladatok egyike - hangsúlyozta az államtitkár.
Ágh Péter azt mondta, a kezdeményezés célja, hogy minél korábban és minél szélesebb körben megkezdődjön a óvodából iskolába kerülő gyerekek prevenciója. Az államtitkár rámutatott arra, hogy a kisgyermekkorban kezdett és később egymásra épülő felkészítésnek jótékony társadalomformáló hatása is van.
Kifejtette: a gyerekek önállóan közlekedhetnek a kerékpárjukkal, erre azonban kevés gyereket készítenek fel kellően; ugyanolyan járművezetőnek minősülnek, mint az autósok, de alig vagy egyáltalán nem ismerik a közlekedési szabályokat.
Mint mondta, az ÉKM-ben olyan feladatokon dolgoznak, amelyek minden közlekedésben résztvevő életét érintik: a KRESZ módosítása, közlekedéshatósági ügyek, vagy az elektromosroller-használattal kapcsolatos törvénymódosítás.
Kitért arra, hogy az országos és vármegyebérlet bevezetése hozzájárul a lakosság mobilizációjához és a gazdasági növekedéshez, ugyanakkor mindez akkor ér valamit, ha "megtanítjuk a jövő generációját a biztonságos közlekedésre" - magyarázta.
Ágh Péter beszélt arról is, hogy a KTI adatai szerint országos átlagban évente mintegy 600 hét év alatti gyermeket ér valamilyen közlekedési baleset. "Ezek az adatok egyértelműen azt jelzik, hogy a gyermekek a közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb szereplői" - hangoztatta a politikus.
Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) XII. kerületi polgármester azt mondta, hogy a kerületben az elmúlt tíz év statisztikája szerint évente mintegy 30 gyalogosbaleset történik, ebből 3-4 érinti a gyerekeket. Ezért is fontos, hogy a kisebbek a legalapvetőbb közlekedési szabályokat már óvodáskorban megtanulják - fűzte hozzá.
Arra kérte a szülőket, hogy használják a nyári szünetben és az óvodán kívül is a nagycsoportos óvodásoknak ajándékozott csomagban lévő láthatósági mellényt.
Mayer András, a KTI ügyvezetője szerint nem lehet elég korán elkezdeni a biztonságos közlekedésre való nevelést. Mint mondta, a KTI alapfeladata, hogy a tudományos tevékenységük a gyakorlatban is hasznosuljon.
Felhívta a szülők figyelmét a sárga mellény használatának fontosságára a kerékpározásnál, valamint kérte, hogy az autóban kössék be a biztonsági övet és használjanak gyerekülést.
A KTI ügyvezetője szerint a gyerekeket érő közúti balesetek nagy része annak köszönhető, hogy a szülők nem mindig veszik figyelembe a közlekedési előírásokat, ezért is kell minél korábban elkezdeni a gyerekek erre irányuló nevelését.
Az idén jubiláló Leier Hungária Kft. történetét egy olyan vállalkozó indította el, aki számára minden munkanap szabadsággal ér fel, és akinek legfőbb filozófiája, hogy szívesen tedd, bármit is csinálsz. Michael Leiert a mai napig elképesztő energia és lendület jellemzi, és arra a legbüszkébb, hogy ezt a lelkesedést sikerült átadnia az unokáinak és a cégcsoport munkatársainak. A példaértékű Leier-történet négy kulcsszereplőjével beszélgettünk.
A MEVA könnyű rendszereivel akár 5 cm-es raszterben is telepíthetők 60 x 60 cm-es pillérek.