A Biztonságosan az iskolába elnevezésű rendezvénysorozat a június 15-ig tartó roadshow a főváros után Sárváron, Debrecenben, Békéscsabán, Pécsett, Szolnokon, Makón, Kaposváron, Kecskeméten és Szekszárdon folytatódik.
A gyerekek a közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb szereplői, ezért a közlekedési nevelést minél korábban, már az óvodáskorban el kell kezdeni - mondta Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára kedden Budapesten, a nagycsoportos óvodásoknak indított közlekedésbiztonsági roadshow első állomásán, a Kimbi Óvodában.
A Biztonságosan az iskolába elnevezésű rendezvénysorozat részeként a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet - az ÉKM támogatásával - nagycsoportos óvodások számára közlekedésbiztonsági programot indít, amelynek részeként tízezer, közlekedésbiztonsági eszközöket is tartalmazó ajándékcsomagot osztanak szét.
A június 15-ig tartó roadshow a főváros után Sárváron, Debrecenben, Békéscsabán, Pécsett, Szolnokon, Makón, Kaposváron, Kecskeméten és Szekszárdon folytatódik - hangzott el a keddi sajtótájékoztatón.
Ágh Péter úgy fogalmazott, "nemcsak a politikusokon, hanem a szülőkön is múlik, hogy milyen elméleti és gyakorlati tudásanyagot adnak át az óvodásoknak". Megkerülhetetlennek nevezte a szülők bevonását a programokba, mert a gyerekeknek ők jelentik a mintát.
Mint mondta, az utakon a gyermekek a legvédtelenebbek, hiszen nem ismerik még a közlekedési szabályokat; veszélyérzetük, veszélyfelismerő képességük nem alakult ki vagy nem megfelelő. Ezért a legkisebbek védelme a legfontosabb közlekedésbiztonsági feladatok egyike - hangsúlyozta az államtitkár.
Ágh Péter azt mondta, a kezdeményezés célja, hogy minél korábban és minél szélesebb körben megkezdődjön a óvodából iskolába kerülő gyerekek prevenciója. Az államtitkár rámutatott arra, hogy a kisgyermekkorban kezdett és később egymásra épülő felkészítésnek jótékony társadalomformáló hatása is van.
Kifejtette: a gyerekek önállóan közlekedhetnek a kerékpárjukkal, erre azonban kevés gyereket készítenek fel kellően; ugyanolyan járművezetőnek minősülnek, mint az autósok, de alig vagy egyáltalán nem ismerik a közlekedési szabályokat.
Mint mondta, az ÉKM-ben olyan feladatokon dolgoznak, amelyek minden közlekedésben résztvevő életét érintik: a KRESZ módosítása, közlekedéshatósági ügyek, vagy az elektromosroller-használattal kapcsolatos törvénymódosítás.
Kitért arra, hogy az országos és vármegyebérlet bevezetése hozzájárul a lakosság mobilizációjához és a gazdasági növekedéshez, ugyanakkor mindez akkor ér valamit, ha "megtanítjuk a jövő generációját a biztonságos közlekedésre" - magyarázta.
Ágh Péter beszélt arról is, hogy a KTI adatai szerint országos átlagban évente mintegy 600 hét év alatti gyermeket ér valamilyen közlekedési baleset. "Ezek az adatok egyértelműen azt jelzik, hogy a gyermekek a közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb szereplői" - hangoztatta a politikus.
Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) XII. kerületi polgármester azt mondta, hogy a kerületben az elmúlt tíz év statisztikája szerint évente mintegy 30 gyalogosbaleset történik, ebből 3-4 érinti a gyerekeket. Ezért is fontos, hogy a kisebbek a legalapvetőbb közlekedési szabályokat már óvodáskorban megtanulják - fűzte hozzá.
Arra kérte a szülőket, hogy használják a nyári szünetben és az óvodán kívül is a nagycsoportos óvodásoknak ajándékozott csomagban lévő láthatósági mellényt.
Mayer András, a KTI ügyvezetője szerint nem lehet elég korán elkezdeni a biztonságos közlekedésre való nevelést. Mint mondta, a KTI alapfeladata, hogy a tudományos tevékenységük a gyakorlatban is hasznosuljon.
Felhívta a szülők figyelmét a sárga mellény használatának fontosságára a kerékpározásnál, valamint kérte, hogy az autóban kössék be a biztonsági övet és használjanak gyerekülést.
A KTI ügyvezetője szerint a gyerekeket érő közúti balesetek nagy része annak köszönhető, hogy a szülők nem mindig veszik figyelembe a közlekedési előírásokat, ezért is kell minél korábban elkezdeni a gyerekek erre irányuló nevelését.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.
A három épületben húsz lakást alapítanak ki; a földszinten pedig a közösségi terek, illetve az igényeknek megfelelő szolgáltatóegységek működnek majd.