A kalocsai ártéri hídon már a korlátokat szerelik; a mederhídon gőzerővel építik a főtartókat; a paksi oldalon pedig zajlik a hídszerkezet tolása a Duna Aszfalt által kivitelezett nagyszabású hídépítő projektben.
Ahogy azt korábbi videónkban is jeleztük, helyére került a bal parti ártéri híd mintegy 1600 tonnás felszerkezete a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésével épülő új Duna-hídon. A közel 1 kilométeres építmény két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból jön létre Kalocsa és Paks térségében. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.
A magyarepitok.hu információi szerint a bal parti – vagyis Kalocsa felőli – mederhídon a hídszerkezet sarura helyezése is megtörtént, itt jelenleg már a korlátok és a szegélyek felszerelését végzik.
Szintén a bal parton történt előrelépés, hogy a főpálya alatt az árvízvédelmi gát kezelőútját átvezető vasbeton keretműtárgy szerkezetkész állapotban van. A jó időre tekintettel megkezdődött a műtárgyakhoz csatlakozó főpálya- és háttöltés tovább építése.
A jobb ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése mintegy 85 százalékos készültségű. Jelenleg is zajlik a 286 méteres, 2000 tonnás szerkezet hosszirányú tolása; a művelet eredményeként várhatóan májusban kerül a helyére a műtárgy.
A mederhíd szabadszerelése párhuzamosan történik a kalocsai és paksi hídágon, eddig összesen 22 szerelési egység (zöm) készült el a négy darab zsaluzókocsi segítségével a Duna felett.
Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályaszint felett a négy pilon kivitelezése. A legelőrehaladottabb állapotban lévő pilon az aktuális vízszinthez képest már mintegy 41 méterre magasodik.
2023 tavaszán újabb látványos folyamat veszi kezdetét, a pilonoktól számított 9. zömöktől kezdődően már a ferdekábelek teherviselését is szükséges a helyszíni építési technológiába bevonni.
Ennek oka, hogy ekkorra már 45 méter hosszú hídág fog benyúlni – megtámasztás nélkül – a projekt kivitelezése folyamán folyamatosan fenntartott nemzetközi hajózási útvonal fölé.
Egy további munkafolyamat is zajlik: ennek során a Duna fősodrásának új irányba terelését szolgáló vezetőműveket készíti el a kivitelező. Lapunk úgy értesült, eddig 31 000 tonna vízépítési terméskövet építettek be a mederbe annak érdekében, hogy az így létrejött terelőgátak a megépülő híd számára kedvező irányba tereljék a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését.
A lapunkhoz eljuttatott összegzésben végezetül hangsúlyozták, a kivitelezés során Duna Aszfalt Zrt. nagy hangsúlyt fektet a környezeti értékek megóvására. Ennek köszönhetően a környező Natura 2000 területre 2021-ben a vállalat az illetékes Nemzeti Parkok természetőreinek közreműködésével fabeton denevérodúkat helyezett ki.
Ezeket rendszeresen felkeresik a területen élő fajok, sőt, a jobb parti ártéri erdőben a denevérodúkba egy Magyarországon védett faj, a szoprán törpedenevér (Pipistrellus pygmaeus), valamint az örvös légykapó (Ficedula albicollis) is beköltözött.
Két csoportszobával, mintegy 374 millió forint értékben.
BUILD IT Mérnökiroda Zrt. munkájával építészeti, belsőépítészeti átalakítások valósulnak meg, és az újonnan tervezett gépészeti rendszert ellátó berendezéseket telepítenek.