A kormány Komárom-Székesfehérvár-Dunaújváros-Kecskemét útvonalon részben a meglévő főutak fejlesztésével új gyorsforgalmi út kiépítését tervezi, mely összeköti majd az M1-es, M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, Kecskemétnél csatlakozva az M44-es gyorsforgalmi úthoz.
A kormány korábban sosem látott nagyságrendű fejlesztéseket hajt végre a magyar közúthálózaton - jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden Veszprémben, a 8-as főút Litér és Veszprém közti, kétszer kétsávosra bővített szakaszának átadásán.
Mosóczi László hangsúlyozta: a kormány kiemelt szakpolitikai törekvése minden megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba. A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált kétszer kétsávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is - tette hozzá.
Megjegyezte: a városok gyors, kényelmes és biztonságos elérése mellett fontos igény az is, hogy a települések belterületei a lehető legnagyobb mértékben mentesüljenek az átmenő forgalom alól, csökkentve a zajterhelést, a légszennyezést és a baleseti kockázatokat.
Mosóczi László példaként említette Kaposvárt, Jászberényt vagy Sajószentpétert. Hozzátette: több településnél - Bajánál, Etyeknél, Gyöngyösnél, Győrnél, Hatvannál, Környénél, Siófoknál és Soltvadkertnél - van folyamatban újabb elkerülők előkészítése.
Az államtitkár kiemelte: a 8-as főút több mint 25 milliárd forintos hazai forrásból újul meg a litéri és a balatonfüredi csomópont közötti 7,5 kilométeren. Ennek első, Litér és Veszprém közötti szakaszát keddtől vehetik birtokba az autósok, a balatonfüredi csomópontig tartó szakasz pedig 2023 elejére készül el.
Mosóczi László tájékoztatása szerint a második ütemből nyáron a Balatonalmádi felé vezető külön szintű csomópontot, illetve novemberben egy kerékpáros kerethidat már átadtak, továbbá arról is beszámolt, hogy a minisztérium több helyszínen zajárnyékoló falak építését rendelte el.
Jelezte: várhatóan még az idén benyújtja a tervező a 8-as főút balatonfüredi csomóponttól a csatárhegyi kereszteződésig tartó szakaszának építési engedély kérelmét, a 8-as és 82-es főutak összekötő szakaszának építése pedig jövő év elején kezdődhet meg Veszprémben.
Arról is beszélt: december elején írták alá a 8-as főút Herend-Devecser közti négysávosításának tervezési szerződését.
Kitért rá: a kormány Komárom-Székesfehérvár-Dunaújváros-Kecskemét útvonalon részben a meglévő főutak fejlesztésével új gyorsforgalmi út kiépítését tervezi, mely összeköti majd az M1-es, M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, Kecskemétnél csatlakozva az M44-es gyorsforgalmi úthoz.
Emellett hamarosan megkezdődik az M7-es autópálya székesfehérvár-sárbogárdi csomópontjának átépítése is.
Az ITM azon dolgozik, hogy mielőbb bármely településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út - jelentette ki Mosóczi László. Míg öt éve ez az elvárás a települések fele, és a lakosok háromnegyede esetében teljesült, 2025-re a magyar települések háromnegyede, és tízből kilenc ember lesz legfeljebb 30 percnyire egy négysávos úttól - mondta.
Ovádi Péter, Veszprém térségének országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy az év elején elkezdődhet a Modern városok programban ígért 8-as és 82-es utak összekötése. Felidézte: képviselői programjában a 8-as főút megújítására fókuszált, mert a környéken élők számára turisztikailag és gazdaságilag is fontos a beruházás.
Kontrát Károly, az északkelet-balatoni régió országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ahol út épül, ott fejlődés és biztonság van, az emberek jobban élnek. Hozzátette: a beruházás a Balaton északi partjának elérését is javítja.
Porga Gyula, Veszprém polgármestere köszönetet mondott azért, hogy a közútfejlesztési programnak a bakonyi megyeszékhely is nyertese lehetett. Veszprém 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz, ezért fontos, hogy gyorsan, biztonságosan és korszerű körülmények közt megközelíthető legyen - hangsúlyozta. Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese az elkerülő első ütemét ismertetve elmondta: a litéri kereszteződéstől mintegy két kilométeren kétszer kétsávos út, Veszprém előtt pedig egy dupla körforgalmas csomópont épült.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.