2024.11.21, Csütörtök
Európában egyedülálló szerkezetű híddal épült meg az M44 újabb szakasza
Főkép: Tiszaugi Tisza-híd / magyarepitok.hu

Európában egyedülálló szerkezetű híddal épült meg az M44 újabb szakasza

magyarepitok.hu

2021.12.15. 10:30

Átadták a forgalomnak az M44-es Duna Aszfalt kivitelezésében megszülető Tiszakürt − Lakitelek szakaszát.

Szerdán átadták az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek − Tiszakürt szakaszát. Az átadó helyszíne a szakasz leglátványosabb műtárgya, az új tiszaugi Tisza-híd volt. Legutóbb szeptemberben számoltunk be az út építéséről, amikor forgalomba helyezték a Lakitelek és Tiszakürt közötti utolsó, 3,2 kilométeres részt.

Az M44-es Lakitelek és Tiszakürt közötti, 10 kilométer hosszú, 2 x 2 sávos szakasza a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg nettó 51,3 milliárd forint értékben. A végleges kiviteli terveket a Duna Aszfalt megbízásából az UTIBER Cégcsoport készítette 2018-2021 között. A tervezői feladatokat teljeskörűen az UTIBER Kft. látta el.

A képre kattintva galéria nyílik.

A szakasz újabb jelentős lépés Békéscsaba gyorsforgalmi úthálózatba történő becsatlakozásának, mely erősíti a régió versenyképességét, illetve biztonságosabbá, gyorsabbá teszi Békés, ill. Jász- Nagykun- Szolnok megye déli részének megközelítését. A Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz átadásával Bács-Kiskun megyétől a Viharsarokig már közel 90 kilométer készült el az M44-ből.

A szakaszon található tiszaugi Tisza-híd tervezését az A-Híd Zrt. alvállalkozásában, illetve a Pannon 2010 Zrt. generáltervezésének részeként az UTIBER Kft. megbízásából az UVATERV Zrt. végezte.

A híd hazánk negyedik négysávos közúti Tisza-hídja, teljes hossza 556 méter, ebből a mederhíd hossza 307 méter, középső támaszköze 152 méter. Az ellipszis kapuzat miatt a híd szerkezete Európában egyedülálló.

A projektben több különszintű csomópont is épült

A beruházás részeként több különszintű csomópont létesült. Tiszakürttől Lakitelek irányába haladva az első a 4515. jelű Tiszakürt − Tiszainoka összekötő úti korrekcióval alkotott különszintű csomópont, ezen keresztül biztosított a 44-es főút és az M44 gyorsforgalmi út kapcsolata is. 

A második különszintű csomópont a 4625 jelű útnál található, Lakiteleknél. E csomópont része egy közel 110 méter hosszú négynyílású felüljáró, amely áthidalja a Szolnok − Kiskunfélegyháza vasútvonalat. A csomópontnál új mérnökségi telep is épült.

A projekt részét képezi a 4625. jelű Szolnok − Kiskunfélegyháza összekötő út M44 és 44-es főút közötti 1,5 kilométer hosszú szakaszának megerősítése, párhuzamos kerékpárút kialakításával. Az M44 folytatásának átadásáig itt vezetik vissza az autóút forgalmát a 44-es főútra. A biztonságos közlekedés érdekében a 4625. jelű út és a 44-es főút kereszteződése vasúti közlekedéssel összehangolt jelzőlámpás osztályozós csomóponttá épült át.

 

Az M44 három megyét kapcsol össze

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az átadó eseményen elmondta: a fejlesztéssel az M44-es három megyét kapcsol össze, hiszen Békés és Jász-Nagykun-Szolnok után benyúlik már Bács-Kiskun megyébe is. Hangsúlyozta: a kényelmes, gyors és biztonságos elérés feltételeinek megteremtésén dolgoznak az ország minden részében, így az M44-es megvalósítását teljes egészében hazai forrásból, a magyar költségvetésből finanszírozzák.

A gyorsforgalmi út 125 kilométer hosszúságú főpályáját, és a mintegy 50 kilométernyi kapcsolódó közutat csaknem 400 milliárd forintból építik meg 2025-re

- tette hozzá az államtitkár.

Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, Bács- Kiskun megye 4. sz. választókerület országgyűlési képviselője elmondta: „Az új Tiszaugi- híd igazán szemet gyönyörködtető látvány. A híd avatása egy új korszak nyitánya lesz a környéken élők számára, hiszen közelebb kerül a főváros, élénkül a gazdaság, biztonságosabb lesz a közlekedés, élhetőbbek azok a településeke, melyen korábban áthaladt a forgalom. A híd és az M44 gyorsforgalmi út sok milliárdja egy biztos befektetés a térség jövőjébe.”

 

2023 végére várható a Szentkirály − Lakitelek szakasz átadása

Az M5 autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsabáig tartó több mint 120 kilométeres gyorsforgalmi útból 2019-ben elkészült a Tiszakürt és Kondoros közötti (61 kilométer), 2020-ban pedig a Kondoros és Békéscsaba (17,6 kilométer) közötti szakasz.

A még megvalósítandó Kecskemét és Tiszakürt közötti rész (l. lenti térképen) 3 ütemben épül meg:

  • a Kecskemét − Szentkirály szakasz (32,2 kilométer, térképen szaggatott vonallal), közbeszerzése jelenleg folyamatban van;
  • a Szentkirály − Lakitelek (4,6 kilométer; térképen sötétkék vonallal) szakasz kivitelezése folyamatban van, befejezése a kapcsolódó beruházásokkal (Szentkirály elkerülő, 44-es főút, 4622 és 4623 jelű utak felújítása, kerékpárút építés) 2023 végére tervezett;
  • és a most átadott Lakitelek − Tiszakürt szakasz (10 kilométer; térképen világoskék vonallal).

A most átadott szakasz terveit 2018 és 2021 között készítették

A M44 gyorsforgalmi út Nagykőrös – Szentkirály – Lakitelek − Tiszakürt mintegy 31 kilométer hosszú szakasza az UTIBER cégcsoport generáltervezésében készült el. A társaság az előzetes vizsgálati dokumentációt 2007-ben készítette el, majd 2011-ben elkészült a szakasz környezeti hatástanulmánya. A környezetvédelmi engedély 2018-ban nyerte el végleges tartalmát.

Ezt követően az UTIBER cégcsoport 2017-ben a NIF Zrt. megbízásából elkészítette az M44 autóút Nagykőrös − Tiszakürt szakaszának engedélyezési, kiviteli és tender terveit. A most átadásra került Lakitelek − Tiszakürt szakasz végleges kiviteli terveit a Duna Aszfalt megbízásából az UTIBER Cégcsoport készítette 2018-2021 között. A tervezői feladatokat teljeskörűen az UTIBER Kft. látta el.

 

Galéria

Duna Aszfalt Zrt.MegyeLakitelekTiszakürtNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.M44-esA-Híd Zrt.Uvaterv Zrt.Pannon 2010 Zrt.tiszaugi hídUtiber Kft.