2024.12.08, Vasárnap
A leglátványosabb munkafázis zajlik az M44 tiszaugi hídjánál
Fotók: NIF Zrt.

A leglátványosabb munkafázis zajlik az M44 tiszaugi hídjánál

magyarepitok.hu

2021.04.09. 17:00

A hátralevő feladatok nagy technológiai fegyelmet és odafigyelést követelnek meg a kivitelező csapatoktól annak érdekében, hogy ez az országban egyedülálló hídszerkezet 2021 őszén átadható legyen az utazóközönség számára.

2018 nyara óta zajlik a kivitelezés az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán, jelenleg pedig az egyik leglátványosabb munkafázis, a kábelek feszítése zajlik - derül ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) pénteki közleményéből.

Ahogy azt már korábban megírtuk: Az M44-es út Lakitelek és Tiszakürt közötti 10 kilométeres szakaszának építése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével jön létre netto 51,3 milliárd forint értékben.

Fotók: NIF Zrt.

Az útszakaszon kialakítás alatt álló új Tisza-híd a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában, az A-Híd Zrt. alvállalkozásában és a Pannon 2010 Zrt. generál tervezésének részeként az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg. Az ekhós szekérre emlékeztető új felszerkezet zsaluzatát a PERI termékeiből állították össze.

A beruházás különlegessége az 556 méter hosszú Tisza híd, melynek építése az ütemtervnek megfelelően halad.

Az elmúlt időszakban elkészültek az ártéri hidak és a mederhíd (307 m) alépítményei, helyükre kerültek az ártéri hidak felszerkezetéhez tartozó, előregyártott vasbeton hídgerendák, melyek hossza összesen 5100 méter. Ezeken felül megtörtént a vasbeton pályalemezek megépítése is.

 

A mederhíd szakasz építése is ütemesen zajlik

A 44-es számú főútról jól láthatóak az ekhós szekérre emlékeztető pilonok. Az elmúlt évben a mederhíd acélszerkezeti egységei a két partról egyre közeledtek egymáshoz, mígnem 2020. november hónapban összeért a hídszerkezet a Tisza folyó feletti szakaszon.

A NIF közleményében összegyűjtött az eddig megépült építményről néhány fontosabb adatot, mely szerint:

  • több mint 5800 méter vasbeton cölöp készült 1 és 1,3 méteres átmérővel,
  • 2573 tonna szerkezeti acél épült be a mederhíd 307 méteres szakaszán,
  • valamint több mint 15 000 m3 beton beépítése történt meg, melyből 1600 m3 a pilonszerkezet.

A műtárgy építése mellett az útépítési munkák is a terveknek megfelelően haladnak. A híd környezetében jelenleg az árvízvédelmi töltések korrekciója, valamint a későbbi megközelíthetőségüket biztosító fel- és levezető rámpák kialakítása zajlik.

 

Időközben zajlik az ártéri hidak vasbeton szegélyeinek építése is

Az elmúlt hetekben a hídpályát tartó ferdekábelek építéséhez és feszítéséhez, azaz a legspeciálisabb és egyben a leglátványosabb munkarészéhez érkezett a Tisza-híd megvalósítása, mely az elmélet és a gyakorlat összhangjának igazi próbatétele.

A tiszaugi oldalon megkezdődött a legalsó nyergeket kitöltő feszítőkábelek befűzése, és tervező által megadott értékekre megfeszítése.

A kábelfűzési és feszítési munkák mellett jelenleg az ártéri hidak vasbeton szegélyeinek építése zajlik. A hátralevő feladatok folyamatos munkavégzést, nagy technológiai fegyelmet és odafigyelést követelnek meg a kivitelező csapatoktól annak érdekében, hogy ez az országban egyedülálló hídszerkezet 2021 őszén átadható legyen az utazóközönség számára.

Galéria

MegyeNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.M44-esA-Híd Zrt.hídépítésUvaterv Zrt.TiszaugPeri Kft.Duna Aszfalt Zrt.Pannon 2010 Zrt.tiszaugi híd