A Duna Aszfalt által kivitelezett szaksszal immár 80 kilométeres, egybefüggő gyorsforgalmi úton közlekedhetünk Békéscsabáról a főváros felé.
Pénteken a déli órákban megnyitják a forgalomnak az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba között elkészült szakaszát, amely a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében jött létre 17,6 kilométeren.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint az eredetileg tervezettnél másfél hónappal korábban vehetik használatba az autósok a szakaszt.
A NIF a járványhelyzet miatt nem tartott sajtónyilvános átadó ceremóniát. Lapunk értesülése szerint péntek délután 2-től már teljes mértékben megindulhat a forgalom az új szakaszon, mely kapcsolódik a Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométeres, tavaly októberben átadott szakaszhoz.
A két projekt eredményeként Békéscsabáról indulva már mintegy 80 km hosszú, egybefüggő gyorsforgalmi úton közlekedhetünk Kecskemét és Budapest felé.
Hozzávetőleg 25 perccel csökkentik a menetidőt az új szakaszok, melyek a személygépjárművel közlekedők számára térítésmentesen használhatók.
A 17,6 kilométeren egy bazaltbeton pályaszerkezettel készült turbó körfogalom, egy különszintű csomópont, két vadátjáró és hét híd épült meg. Kétsoprony térségében új pihenőt alakítottak ki, Békéscsabán pedig bővült a mérnökségi telep, amelynek feladata az elkészült szakasz üzemeltetése lesz.
A kivitelező Duna Aszfalt Kft. január végéig, a szerződésben szereplő befejezési határidőig a Kondorosnál lévő ideiglenes csomópont elbontásán, a Fürjesi csomópontban a 44-es számú főút melletti kerékpárút korrekciójának befejezésén, valamint a felvonulási területek rendezésén, rekultivációján dolgozik majd.
A közlemény idézte Nyul Zoltánt, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettesét, aki az M44-es további munkáiról számolt be. A Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével épülő Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszon a főpályán - a műtárgyak kivételével - már végig aszfaltréteg van. A Tisza felett épülő 556 méter hosszú híd alépítményi munkálatai elkészültek, az előregyártott vasbeton hídgerendákat beemelték, a mederhidat tartó pilonok építése a befejezéséhez közeledik. Erről a hídról legutóbb akkor számoltunk be, amikor összeért a hídszerkezet két oldala.
A vezérigazgató-helyettes szavai szerint elindult az előkészítő munka Szentkirály és Lakitelek között is, ahol a Közgép Zrt. a kivitelező. A Kecskemét és Szentkirály közötti szakaszon pedig megkezdődött a területszerzés - olvasható a közleményben. Ez a 33 kilométeres szakasz Szentkirályt az M5-ös autópályával köti majd össze. A NIF októberi közlése szerint a tervei és engedélyei elkészültek, a régészeti munkákra és a területszerzésre a forrás rendelkezésre áll.
Az M44-es gyorsforgalmi út 110 kilométer hosszú lesz, ebből 54,6 kilométernyi fejlesztés Békés megyében valósul meg.
A NIF közleményében Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára hangsúlyozta, 2025-re Magyarország mind a 23 megyei jogú városa kivétel nélkül elérhető lesz négysávos úton. "A hazai települések háromnegyede, azaz az ország lakosságának 90 százaléka 30 perces közelségben lesz egy négysávos úthoz" - tette hozzá.
Herczeg Tamás országgyűlési képviselő szerint az M44-es "konkrét vállalkozói, befektetői érdeklődéseket hozott", ami meghatározó a megye gazdasági fejlődése szempontjából. Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott is azt emelte ki, hogy a fejlődő ipar és mezőgazdaság vonzza a szakképzett munkaerőt, a magasan képzett humán erőforrást, ami Békés megye népességmegtartó erejének záloga.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.