A tiszaugi híd kivitelezése az ütemezésnek megfelelően halad, összeért a szerkezet két oldala. A projekt a Duna Aszfalt generálkivitelezésben valósul meg az M44-es szakasz részeként.
Lapunk utoljára július végén számolt be az M44-es gyorsforgalmi út új, tiszaugi hídjának építéséről. A projekt új szakaszba lépett: a folyó felett már összeért a két hídrész. A 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti útszakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével jön létre.
Az útszakaszon kialakítás alatt álló új Tisza-híd a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában, az A-Híd Zrt. alvállalkozásában és a Pannon 2010 Zrt. generál tervezésének részeként az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg. Az ekhós szekérre emlékeztető új felszerkezet zsaluzatát a PERI biztosítja.
A híd ártéri szakaszain összesen 127 darab hídgerendát használnak fel, a hídpilonok végső magassága több mint 50 méter lesz.
Nem csak Európában, a világon is mindössze néhány olyan szerkezet található, amelyhez hasonló – itthon úttörőnek számító – beruházás épül az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán.
A híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.
A látványt egyedivé varázsoló pilonok deformált ellipszis alakúak, a ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábelelrendezéssel kerül rögzítésre, így a szerkezet összképe ekhós szekérre emlékeztet, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz.
Az elmúlt hónapokban befejeződtek az alépítmény szerkezetépítési munkái, továbbá elhelyezték az ártéri szakasz saruit és sarugerendáit, valamint az ártéri hídszakaszok előregyártott gerendáit is. Ezen kívül folytatták a mederszakasz acélszerkezetének építését, és várhatóan még az idén megtörténik ennek a szerkezetnek a kivitelezése. Emellett a hídfők építésén dolgoztak a szakemberek, és megerősítették az árvízvédelmi töltést is.
Jelenleg a mederhíd acélszerkezeti munkálatai folynak, a pilonok befejező munkáinál tartanak, valamint az aktuális munkálatok között szerepel az ártéri hídszakaszok pályalemez-építése is.
Az elkövetkező időszak a jelenleg folyó munkák befejezéséről, valamint a mederhíd pályalemez építéséről fog szólni. Januártól pedig a ferde kábelek feszítési munkái is elkezdődhetnek.
A híd megvalósítása tehát folyamatos, ám a járványhelyzet miatt az építési ütemek átszervezésére volt szükség, ugyanis a külföldről érkező anyagokat és szerkezeti egységeket később szállították – ez azonban a kivitelezésben nem okozott problémát. De nemcsak a járvány, hanem a Tisza tavalyi és idei árhulláma miatt is módosult az építésszervezés, ezt kapacitásbővítéssel oldották meg.
A munkaterületen dolgozók létszáma 80-120 fő között mozog, az aktuális munkafolyamatoktól függően. Azonban a Tisza-híd projektje nem csak a munkaterületen zajlik, így a dolgozók létszáma a 300-at is elérheti.
A műtárgy kivitelezése az ütemezésnek megfelelően halad, azonban egy ismételt árhullám vagy egy erős tél befolyásolhatja a projektet. A műszaki átadás-átvételt várhatóan 2021. augusztus végén fejezik majd be.
A projekten levő többi műtárgy, valamint az út- és vízépítési munkák az ütemezésnek megfelelően haladnak. A 44. számú út melletti szakaszokon már jól látható, hogy a főpálya aszfaltozása folyamatosan zajlik.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.