A városból az elkerülő úttal vezetik ki azt a nagy átmenő kamion – és egyéb járműforgalmat, amely a városközponti körforgalomnál torlódik föl a leggyakrabban.
Fontos mérföldkőhöz érkezett július 2-án a nagy átmenő forgalom miatt Soltvadkert városfejlesztési elképzelései között régóta szereplő elkerülő út építése. Amint az a Temerini Ferenc polgármester által a Gyöngyház Kulturális Központba összehívott lakossági fórumon körvonalazódott: a városból az elkerülő úttal vezetik ki azt a nagy átmenő kamion – és egyéb járműforgalmat, amely a városközponti körforgalomnál torlódik föl a leggyakrabban. A hallgatóság Font Sándor országgyűlési képviselőtől és Kókai Pétertől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.(NIF) projektvezetőjétől „első kézből” értesült a részletekről.
A fórum résztvevőit Temerini Ferenc polgármester köszöntötte és leszögezte: az elkerülő út megépítése szoros összefüggésben van a Budapest-Belgrád kétpályás vasútvonal, a „kínai vasút” megépítésével. A beruházás áttekintő ismertetésének maghallgatása után Font Sándor szólt a hallgatósághoz.
Az országgyűlési képviselő beszédében kitért azokra a jogi és eljárási kérdésekre, amelyek előfeltételei a megvalósításnak. A képviselő hangsúlyozta: az elkerülő út első és második üteme előkészítésének pénzügyi fedezete rendelkezésre áll, a szükséges pénzügyi forrása szerepel a 2021. évi központi költségvetésben. Font Sándor kitért arra is, hogy az elkerülő út kiviteli tervei idén december végéig elkészülnek. A terveket ezt követően nyújtják be hatósági jóváhagyásra. A NIF Zrt. az engedélyezett kiviteli tervek birtokában teszi közzé a kivitelezési közbeszerzési pályázati felhívást. A döntés, a pályázati eredmény kihirdetése, majd annak jogerőre emelkedése további fél évet vesz igénybe, így a projekt jövő év augusztusában – szeptemberében ér el oda, hogy a kivitelezőnek át lehet adni a munkaterületet.
Mindebből adódik, hogy a kivitelező legkorábban 2021 őszétől kezdheti meg a munkálatokat –hangsúlyozta a képviselő.
Hozzátette, a késő őszi munkakezdés lehetőséget ad a gazdáknak, hogy az útépítéssel érintett területről a termést betakarítsák.
Kókai Péter, a NIF Zrt. projektvezetője a terv ismertetésekor arról számolt be: az elkerülő út megépítése az első ütem megvalósításával kezdődik, melynek kezdőszakasza a Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalom után indul, Soltvadkert irányába. Az íves elkerülő út az 53. számú főútba csatlakozik. Minden olyan kereszteződésben, ahol az elkerülő út másik aszfalt burkolatú úttal találkozik, körforgalmat építenek ki. Az elkerülő út a Selymesi úthoz szintén egy íves útcsatlakozással kapcsolódik majd.
A szakember kifejtette: a második ütembe foglaltakat egyelőre azért nem lehet tényként kezelni, mert a „kínai vasút” nyomvonala a Selymesi részen a biztosítandó legnagyobb sebesség érdekében vasút-forgalomtechnikai okok miatt még változhat. Amint a vasúti nyomvonal véglegessé válik, a vasút és közút találkozásánál felüljáró építését is magába foglaló második ütem megvalósítása is elkezdődhet – mondta Kókai Péter.
Mint elhangzott, a kormány határozattal döntött az elkerülő út előkészítésnek szükségességéről és arról is, hogy a projekt . nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás. Az érintett területek megvásárlására, kisajátítására csak akkor kerül sor, ha a kivitelezésről döntés születik. Ekkor külön eljárásban indul az érintett ingatlanok megvásárlása, kisajátítása, erről valamennyi érintett ingatlantulajdonos értesítést fog kapni - mondta a NIF Zrt. részéről Kókai Péter projektvezető.
Paulini Levente, az elkerülő utat tervező Uvaterv Zrt. mérnöke kifejtette: a Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalom után 776 méter bekötőút épül. Az I. ütemben 8141 méter, a II. ütemben 2100 méter út megépítésével számolnak, a III. ütem, amelynek megvalósítása inkább a távoli jövőbe tehető, 5034 méter hosszú lehet. Az elkerülő út a terepszinttől átlagosan 1,5 méteres kiemeléssel, 12 méter szélességben, két, egyenként 3,5 méter széles forgalmi sávval készül. Az út mellett csapadékvíz-elvezető árok épül, ahol szükséges, átfolyókat építenek. Az út mindösszesen 20-22 méter széles területet foglal el.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.