Az Európában is egyedülálló szerkezetű új Tisza-híddal megépülő szakaszon 40 százalékos műszaki készültségnél tart a Duna Aszfalt.
Pénteken délben munkabejárást tartottak az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán. A tavaly átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Duna Aszfalt Kft. generálkivitelezésével jön létre. Az útvonalon egy 556 méter hosszú új Tisza-hidat is kialakítanak az A-Híd Zrt. alvállalkozásával, az Uvaterv Zrt. tervei alapján, melynek legnagyobb szabadnyílása 152 méteres lesz.
A projekt része a 4625-ös Szolnok-Kiskunfélegyháza összekötő út 1,5 kilométeres szakaszának megerősítése is. A 4625-ös és a 44-es főút csomópontja vasúti közlekedéssel összehangolt, jelzőlámpás csomóponttá alakul át.
A pénteki munkabejáráson kiadott sajtóanyag szerint a szakasz 40 százalékos műszaki készültségnél tart. A szakaszon összesen hét híd épül fel. A szakasz két végpontján egy-egy különszintű csomópont épül Tiszakürtnél, illetve Lakiteleknél. A lakiteleki csomópontnál új mérnökségi telep is épül.
Utóbbinál az épületek alapozási munkái elkészültek, az irodaépület falazási-, a sótároló, a műhelyépület, a hidegraktár szerkezetépítési munkái vannak folyamatban. Készülnek a telepen belüli közművezetékek, valamint térburkolatok töltésépítési munkái.
A beruházás leglátványosabb műtárgya a Tisza folyó felett épülő új közúti híd. Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab, hasonló. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.
A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt, a szerkezetet egy ekhós szekérhez hasonlít. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve.
A hídpilonok végső magassága 41,6 méter lesz.
A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése van folyamatban. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése.
A mederhíd acélszerkezetének gyártása elemenként üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé.
Húsz darab szerelési egység készül, melyek 13,5-16 m hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység készült el és a harmadik összeszerelése folyamatban van.
A tiszakürti különszintű csomópont építéséhez szükséges a 44. sz. főút összesen 3,2 km hosszú korrekciós szakaszának megépítése is. A csomópont és a korrekciós szakasz építése miatt a forgalmat május 19-től a 44 sz. főútról az M44 aszfalt kötőrétegig megépült jobb pályájára terelték át. A tereléssel érintett 2,3 km hosszú szakaszon 60 km/órás sebesség korlátozás és előzési tilalom van érvényben.
A pénteki bejárást Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója vezette. Az eseményen részt vett Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, valamint Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye országgyűlési képviselője is.
Pántya József elmondta, megkezdődtek az M44 Szentkirály és Lakitelek közötti szakaszán is megkezdődtek, itt a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. a kivitelező. Ez a projekt egy bővebb műszaki tartalmat foglal magába:
A nyomvonalon elkezdődött a lőszermentesítés és zajlik a fakivágás.
Nyolc éve dolgozik a KÉSZ Építő Zrt. legnagyobb projektjein a Székelyföldről származó Dombi László belsőépítészeti projektvezető. Munkája bár ritkán kerül reflektorfénybe, egy egész beruházás minőségét és megítélését határozhatja meg. Az áprilisi Hónap Mérnökével izgalmas életútjáról és változatos feladatairól is beszélgetünk.
Döntöttek az egri elkerülő keleti útvonaláról