Az Európában is egyedülálló szerkezetű új Tisza-híddal megépülő szakaszon 40 százalékos műszaki készültségnél tart a Duna Aszfalt.
Pénteken délben munkabejárást tartottak az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán. A tavaly átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Duna Aszfalt Kft. generálkivitelezésével jön létre. Az útvonalon egy 556 méter hosszú új Tisza-hidat is kialakítanak az A-Híd Zrt. alvállalkozásával, az Uvaterv Zrt. tervei alapján, melynek legnagyobb szabadnyílása 152 méteres lesz.
A projekt része a 4625-ös Szolnok-Kiskunfélegyháza összekötő út 1,5 kilométeres szakaszának megerősítése is. A 4625-ös és a 44-es főút csomópontja vasúti közlekedéssel összehangolt, jelzőlámpás csomóponttá alakul át.
A pénteki munkabejáráson kiadott sajtóanyag szerint a szakasz 40 százalékos műszaki készültségnél tart. A szakaszon összesen hét híd épül fel. A szakasz két végpontján egy-egy különszintű csomópont épül Tiszakürtnél, illetve Lakiteleknél. A lakiteleki csomópontnál új mérnökségi telep is épül.
Utóbbinál az épületek alapozási munkái elkészültek, az irodaépület falazási-, a sótároló, a műhelyépület, a hidegraktár szerkezetépítési munkái vannak folyamatban. Készülnek a telepen belüli közművezetékek, valamint térburkolatok töltésépítési munkái.
A beruházás leglátványosabb műtárgya a Tisza folyó felett épülő új közúti híd. Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab, hasonló. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.
A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt, a szerkezetet egy ekhós szekérhez hasonlít. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve.
A hídpilonok végső magassága 41,6 méter lesz.
A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése van folyamatban. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése.
A mederhíd acélszerkezetének gyártása elemenként üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé.
Húsz darab szerelési egység készül, melyek 13,5-16 m hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység készült el és a harmadik összeszerelése folyamatban van.
A tiszakürti különszintű csomópont építéséhez szükséges a 44. sz. főút összesen 3,2 km hosszú korrekciós szakaszának megépítése is. A csomópont és a korrekciós szakasz építése miatt a forgalmat május 19-től a 44 sz. főútról az M44 aszfalt kötőrétegig megépült jobb pályájára terelték át. A tereléssel érintett 2,3 km hosszú szakaszon 60 km/órás sebesség korlátozás és előzési tilalom van érvényben.
A pénteki bejárást Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója vezette. Az eseményen részt vett Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, valamint Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye országgyűlési képviselője is.
Pántya József elmondta, megkezdődtek az M44 Szentkirály és Lakitelek közötti szakaszán is megkezdődtek, itt a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. a kivitelező. Ez a projekt egy bővebb műszaki tartalmat foglal magába:
A nyomvonalon elkezdődött a lőszermentesítés és zajlik a fakivágás.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.