2024.11.21, Csütörtök
Lakiteleken állítják elő az útépítés egyik fontos összetevőjét
Illusztráció: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Lakiteleken állítják elő az útépítés egyik fontos összetevőjét

dunaaszfalt.hu

2019.07.21. 08:17

A bitumenemulzió az útépítéseknél segít abban, hogy a vízzáróságnak köszönhetően a víz ne kerüljön bele a különféle repedésekbe, ami az élettartam növeléséhez járul hozzá

Lakiteleken található a Duna Aszfalt Kft. egyik aszfaltkeverő üzeme, illetve a központi laboratórium és a bitumenemulzió gyártó. Ez utóbbi létesítmény egy óra alatt 6 tonna anyagot tud gyártani, tehát 6-7 óra alatt megtelik a teljes tartály.


Mit érdemes tudni a bitumenről?

A bitumen szabad szemmel nem látható anyag, ellentétben az aszfalttal, de hasonlóképpen nélkülözhetetlen az útépítésekhez, a felújításokhoz vagy a kátyúzáshoz. A Duna Aszfalt a bitumenemulziót aszfaltrétegek ragasztásához, valmint felületi bevonatokhoz és emulziós aszfaltkeverékhez használja. Az útépítéseknél minden rétegre bitumenemulzió kerül.


Miért fontos a bitumenemulzió használata?

Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. innovációs főmérnöke elmondta, hogy a bitumenemulzió használata az olyan utaknál fontos, ahol nincs teherbírási probléma. Az anyaggal az út élettartama jelentősen növelhető annak köszönhetően, hogy a vízzáróság miatt a víz nem kerül be a különböző repedésekbe.

 


Mi a bitumenemulzió receptje?

A bitumen az ásványolaj lepárlásából visszamaradó, fekete színű kötőanyag, amelyből víz hozzáadásával készül el az emulzió. A bitument és a vizet hatalmas tartályokban keverik össze, melyekben 50 tonnát tudnak egyszerre tárolni. Az előállításhoz szükséges még emulgeáló és sósav is.

Az egész szerkezet lelke a kolloidmalom. Ide érkezik be csöveken keresztül a bitumen, ahol nagy sebességgel forog egy tárcsa, ami cseppekre aprítja a bitument. Mindeközben ide érkezik a vizes fázis is, ami még egy fontos anyagot kap – a konyhasót. Így lesz a végén savas kémhatású a bitumenemulzió. Ezek nélkül az anyagok nélkül képtelenség lenne összekeverni a sűrű fekete bitument és a vizet. A hígítás azért szükséges, mert a bitument eredeti sűrűségében nem lehetne mindenhez felhasználni.

Ha a malom végzett, egy csövön keresztül kerül át az anyag egy köztes tartályba, innen pedig némi pihenés után a végleges helyére, a nagy tartályba kerül. A 60 fokos bitumenemulziót tartálykocsikba töltik, és innen kerül az útépítésekre.

MegyeLakitelekDuna Aszfalt Kft.útépítéstechnológiabitumenemulzió