A bitumenemulzió az útépítéseknél segít abban, hogy a vízzáróságnak köszönhetően a víz ne kerüljön bele a különféle repedésekbe, ami az élettartam növeléséhez járul hozzá
Lakiteleken található a Duna Aszfalt Kft. egyik aszfaltkeverő üzeme, illetve a központi laboratórium és a bitumenemulzió gyártó. Ez utóbbi létesítmény egy óra alatt 6 tonna anyagot tud gyártani, tehát 6-7 óra alatt megtelik a teljes tartály.
A bitumen szabad szemmel nem látható anyag, ellentétben az aszfalttal, de hasonlóképpen nélkülözhetetlen az útépítésekhez, a felújításokhoz vagy a kátyúzáshoz. A Duna Aszfalt a bitumenemulziót aszfaltrétegek ragasztásához, valmint felületi bevonatokhoz és emulziós aszfaltkeverékhez használja. Az útépítéseknél minden rétegre bitumenemulzió kerül.
Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. innovációs főmérnöke elmondta, hogy a bitumenemulzió használata az olyan utaknál fontos, ahol nincs teherbírási probléma. Az anyaggal az út élettartama jelentősen növelhető annak köszönhetően, hogy a vízzáróság miatt a víz nem kerül be a különböző repedésekbe.
A bitumen az ásványolaj lepárlásából visszamaradó, fekete színű kötőanyag, amelyből víz hozzáadásával készül el az emulzió. A bitument és a vizet hatalmas tartályokban keverik össze, melyekben 50 tonnát tudnak egyszerre tárolni. Az előállításhoz szükséges még emulgeáló és sósav is.
Az egész szerkezet lelke a kolloidmalom. Ide érkezik be csöveken keresztül a bitumen, ahol nagy sebességgel forog egy tárcsa, ami cseppekre aprítja a bitument. Mindeközben ide érkezik a vizes fázis is, ami még egy fontos anyagot kap – a konyhasót. Így lesz a végén savas kémhatású a bitumenemulzió. Ezek nélkül az anyagok nélkül képtelenség lenne összekeverni a sűrű fekete bitument és a vizet. A hígítás azért szükséges, mert a bitument eredeti sűrűségében nem lehetne mindenhez felhasználni.
Ha a malom végzett, egy csövön keresztül kerül át az anyag egy köztes tartályba, innen pedig némi pihenés után a végleges helyére, a nagy tartályba kerül. A 60 fokos bitumenemulziót tartálykocsikba töltik, és innen kerül az útépítésekre.
Nyolc éve dolgozik a KÉSZ Építő Zrt. legnagyobb projektjein a Székelyföldről származó Dombi László belsőépítészeti projektvezető. Munkája bár ritkán kerül reflektorfénybe, egy egész beruházás minőségét és megítélését határozhatja meg. Az áprilisi Hónap Mérnökével izgalmas életútjáról és változatos feladatairól is beszélgetünk.
Döntöttek az egri elkerülő keleti útvonaláról