A Magyar Vakond és a Kötiviép munkájával hogy jelentősen javulnak az árvízi lefolyási viszonyok, csökkentve a tetőző vízszinteket.
Szerdán Besenyszögön megnyitották a Tisza hullámterében a Tiszapüspöki és Tiszaug közötti szakaszt fejlesztő projektet, mely közvetlenül érinti Besenyszögöt, Szolnokot, Tiszajenőt és Vezsenyt is. Az Európai Unió és a magyar állam közel 15,6 milliárd forinttal finanszírozza a beruházást, amit a a Magyar Vakond Kft. és a Kötiviép’B Kft. kivitelez.
A projektről Kállai Mária, a térség fideszes országgyűlési képviselője számolt be az eseményen. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Közivizig) beruházása a KEHOP keretében valósul meg, a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT) programnak megfelelően.
Célja hogy jelentősen javulnak az árvízi lefolyási viszonyok az eddiginél szabadabb utat engedve a folyónak, csökkentve a tetőző vízszinteket, ezáltal növelve az árvízi biztonságot.
A tervek szerint 2021. december 31-ig fejezik be a munkálatokat.
Az eseményen Balogh Zoltán, Besenyszög polgármestere felidézte, hogy csaknem húsz éve súlyosan érintette az árvíz a települést, és a kitelepítési határozat ellenére több mint hétszáz önkéntes vett részt az árvíz elleni védekezésben. Mint mondta, akkor több mint tízezer, áttételesen több mint harmincezer ember biztonsága volt a tét. Üdvözölte a kezdődő projektet, amely megerősíti az ott élők biztonságát.
Lovas Attila, a Kötivizig igazgatója elmondta, Tiszapüspökivel szemben, Besenyszög-Fokorúpusztánál, a Tisza jobb partján indokolt megszüntetni a hullámtéri szűkületet.
Ezért mintegy négy kilométer hosszan új, aszfaltozott koronájú töltést építenek a folyó medrétől távolabb. Ezzel jelentősen nő a hullámtér területe és javulnak a lefolyási viszonyok.
A Vezsenyi-kanyarulat rendezésének fő célja az árhullámok lefolyásának gyorsítása, ezáltal a vízszintek csökkentése. Ennek érdekében egyebek mellett árapasztó vápákat (árvízi levezető sávokat) alakítanak ki a vezsenyi és a tiszajenői nyári gátakon, így biztonságosabbá válik a védett területek használata is.
Miután a tiszaugi Tisza-híd ugyancsak hullámtéri szűkületet képez, ennek felszámolására elbontják a folyó hordalékából képződött úgynevezett övzátonyokat, szintén árapasztó vápát alakítanak ki és kitisztítják az árvízi levezető sávot. Ezzel a híd környezetében is számottevően nő a nagyvízi meder vízlevezető képessége, így az árvízi biztonság.
A projektmegnyitó szerda délután a Bács-Kiskun megyei Tiszaugon folytatódik, ahol többek között Lezsák Sándor, az Országgyűlés fideszes alelnöke mond beszédet.
Újabb öt műtárgy próbaterhelését végezte el a Hódút az M44-es gyorsforgalmi út új szakaszán.
A Hollóháza és Pálháza térségét fejlesztő beruházás kiemelt részét képezi két híd felújítása és egy híd átépítése, továbbá a közvilágítási hálózat fejlesztése.