Húsz bivaly érkezett Baksra, hogy segítsenek a faluba is benyúló, egyre terjeszkedő nádas visszaszorításában.
Bakson a Máriatelepen található holtág szinte teljesen benádasodott az elmúlt években. Ez több problémát is felvetett, legfontosabb, hogy tűzvédelmi szempontból aggályos, továbbá kiváló rejtekhelyet jelentett az esetlegesen garázdálkodó rókáknak.
A problémák megoldására a Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság a tél végén lezúzatta a nádas nagy részét, kivéve ott, ahová a mélyebb víz miatt a gép nem tudott bejutni. Ez azonban még nem jelentett végleges megoldást.
A KNPI arra jutott, hogy a legcélszerűbb az lenne, ha bivalyok végeznék a megmaradt nádas felnyitását és a már lezúzott részen növekvő újulat visszaszorítását, mint ahogy erre már sikeres példák vannak..
„Baks Önkormányzata fontosnak érezte, hogy a nemzeti parkkal együtt hosszútávon is fenntartható megoldást találjon, úgy, hogy közben a természeti értékeink sem sérülnek. A bivalyoknak karámot építünk, a nemzeti parktól kapott villanypásztort kihelyezzük és az állatok őrzésére, ellátására egy fő gulyást is biztosítunk” – nyilatkozta Búza Zsolt, Baks polgármestere.
„A húsz bivalytinó nemcsak a nádas gyérítését és folyamatos karbantartását végzi majd el, de gyakorlatilag vizes élőhely helyreállítást is végeznek a 20 hektáros területen. A holtág partját rövid füvű legelővé, a nádas egy részét nyílt vizes területté teszik. Utóbbi miatt várható az egykori madárvilág részbeni visszatelepülése is” – magyarázta Tajti László, a Kiskunsági Nemzeti Park területkezelési igazgatóhelyettese.
A bivalyok a nemzeti park Kígyósháti Állattartó Telepéről érkeztek. A legeltetett területet villanypásztorral körbekerítették, így csak messziről lehet megszemlélni a kissé marcona kinézetű, húszfős bivalycsordát.
A Kiskunsági Nemzeti Park több helyen is folytat élőhelykezelést bivallyal. A pusztaszeri Vesszős-székre 2004-ben kerültek ilyen állatok. Ott egy teljesen benádasodott szikes tavat sikerült helyreállítaniuk, és nyílt vizű, madarakban gazdag élőhellyé alakítaniuk. Ez a területkezelés mintaként szolgált több élőhely-rekonstrukciós projektnek.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.