Mederkotrás, partrendezés, tanösvények építése, madármegfigyelő állomás, kilátóhely és csónaktúra-ösvény is szerepel a tervek között.
A Tiszakécskei Holt-Tisza sorsa évtizedek óta fontos a tiszakécskeiek számára. Tiszakécske Város Önkormányzata több mint 100 millió forint saját forrást költött már az elmúlt évtizedben a tulajdonában álló Tiszakécskei Holt-Tisza revitalizációjára, de pályázati forrásból is jelentős összegeket költöttek már korábban is a vízutánpótlás helyreállítására és mederkotrásra. Az önkormányzat forrása azonban a teljes holtág rehabilitációjához nem elegendő.
Így került sor arra, hogy a Környezet- és Energiahatékonysági Operatív Program (KEOP) éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló kormányhatározatban nevesítették a Tiszakécskei Holt-Tisza rehabilitációját, melyre a Kormány 1,2 milliárd forint fedezetet biztosított.
A Tiszakécskei Holt-Tisza és környezete természetvédelmi szempontú rehabilitációja konzorciumi formában valósulhat meg, a támogatás címzettje, illetve a konzorcium vezetője a Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság. Tiszakécske Város Önkormányzata, mint a terület tulajdonosa konzorciumi tagként vesz részt a beruházás megvalósításában.
- Ez a beruházás nem csak Tiszakécskének, hanem az egész megyének fontos – mondta Kovács Ernő kormánymegbízott a projektet ismertető sajtótájékoztatón. A Kiskunsági Nemzeti Park utasításait betartva látványosan megújul majd ez a terület, Tiszakécske ezzel még inkább a napfény és a vizek városa lesz – tette hozzá.
- A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatósága október 17-én beadta pályázatát a szükséges fedezet előteremtése érdekében – ismertette Ugró Sándor, a Kiskunsági Nemzeti Park igazgatója.
A rehabilitáció során az előkészítés fázisában részletes felmérik a holtág és környezete növény- és állatvilágát, a vízminőséget, az özönnövények állományát, és a felmérések alapján elkészülnek a megvalósításhoz szükséges engedélyezési és kiviteli tervdokumentációk, valamint ezek engedélyezése is megtörténik.
A holtág fő természetvédelmi értéke a viszonylagos háborítatlansága, és az, hogy invazív és tájidegen fajoktól alacsony a fertőzöttsége – emelte ki a bácsmegye.hu kérdésére a nemzeti park igazgatója.
A projekt során az alábbi feladatokat végeznék el:
- mederkotrás, partrendezés,
- a holt-ág műtárgyainak felújítása,
- a távcsatorna "jókarba" helyezése,
- a folyamatos vízpótlási lehetőség biztosítása érdekében úszós vízkivételi mű építése,
- a halak ívását segítő lapos, füves partszakaszok kialakítása,
- a víparti sávban hazánkban honos fa- és cserjefajok felhasználásával véderdő telepítése, amely a környező beépített és mezőgazdasági hasznosítás alatt álló területek felől érkező környezetterhelést csökkentené.
A térség természeti értékeinek bemutatására három elemből álló tanösvény-hálózatot hoznának létre:
- egy rövidebb gyalogos bemutató-útvonalat, melynek egy része a víz felett, pallókon vezet;
- a holtág és az élő Tisza menti, természetvédelmi oltalom alatt álló ligeterdők összekötésével egy gyalogosan vagy kerékpárral bejárható bemutató-útvonalat;
- valamint a holtág nádasaiban egy csónaktúra-ösvényt alakítanának ki, labirintusszerű útvonalrendszerrel és a vízen elhelyezett élményelemekkel.
A tanösvényeken kilátó- és madármegfigyelő helyek, interaktív elemek biztosítanák, hogy garantáltan élményben legyen része az ide látogatónak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.