Müpa-koncerttel és sűrű évvel jubilál a kecskeméti Csík Zenekar
A friss Kossuth-díjas
Csík Zenekar számára az egész idei esztendő a 25. születésnap jegyében
telik, a csúcspont azonban a jubileumi koncert lesz a Művészetek
Palotájában (Müpa) május 17-én. A csapat tagjai az MTI-nek
felvillantottak néhány epizódot az elmúlt negyedszázadból.
"A nyolcvanas évek vége felé ismét egy felfelé
ívelő hullámba jutott a népzene Magyarországon, akkoriban került
előtérbe az Ökrös, a Tükrös vagy az Egyszólam zenekar és szerencse, hogy
akkor indultunk mi is" - idézte fel Csík János zenekarvezető, hegedűs. Szabó
Attila (szintén hegedű) megjegyezte, hogy a hetvenes évek elejétől
létező táncház-mozgalom az aczéli kultúrpolitikában az ismert három
T-betűből (tűrt, támogatott, tiltott) a tűrt kategóriába tartozott.
Hozzáfűzte: Bartók és Kodály, a népzenegyűjtés országában túlságosan
veszélyesnek tartották a táncházasokat, miközben ők az utazási
korlátozások miatt leginkább agyonmásolt kazettákon jutottak hozzá az
erdélyi népzenéhez.
"Mint később kiderült, rólam már a nyolcvanas
évek végén aktát vezettek a rendőrségen, amelyben nacionalista,
irredenta elemként voltam számon tartva" - említette meg Csík János.Kitért
arra, hogy későbbi kapcsolataik a budapesti táncházakban alapozódtak
meg, vidéken, például Kecskeméten - ahonnan indultak - a Hegedűs Zoltán
által vezetett Hegedűs együttes kivételével nem volt más táncházi
zenekar. "Az Almássy téri szabadidőközpontban viszont zajlott az élet az
akkoriban a Porteleki László vezette Téka együttessel, a Molnár utcában
a Kalamajka zenekarral, a Somogyi Béla utcában a Métával vagy a
Muzsikással az FMH-ban".
A Csík Zenekar 1991-ben már a
Népművészet Ifjú Mestere címet, egy évre rá a Kiváló Művészeti Együttes
díjat is begyűjtötte és számos népzenei fesztiválon mutatkozott be.A
Csík Zenekar számára az országos ismertséget az autentikus népzene
magyar könnyűzenei feldolgozásokkal történő vegyítése hozta meg. Az
áttörés ebből a szempontból a 2005-ben kiadott Senki nem ért semmit című
album volt a Kispál és a Borz három számának (Ugyanazokat, Dal
teázáshoz, De szeretnék) átgondolásával, de a nyitást már a négy évvel
korábbi, A kor falára című anyag is jelezte: ezen az albumon szerepel az
Én vagyok az, aki nem jó című cimbalmos dal, és a magyarpalatkai lassú
cigánytánc, amely átúszik szvingritmusba.
"Féltünk attól, mit fog
szólni ehhez a blues-os szvinghez a népzenei szakma. Szerencsére egy
táncos csoport azonnal elvitte a zenét a zalai kamaratánc-fesztiválra,
és nagy sikert aratott vele. Közben Lovasi Andrásék, Szabó Attila
barátai is kinéztek maguknak egy számot A kor falára lemezről, és a
szimpátia odáig fajult, hogy 2005-ben Lovi elhívott minket fellépni a
Kispál és a Borz koncertjére a Petőfi Csarnokba" - mondta a
zenekarvezető. Barcza Zsolt cimbalmos szerint arról kezdetben szó
sem volt, hogy ezeket a feldolgozásokat bevegyék a repertoárjukba, de
amikor egyszer-egyszer eljátszották, a dolognak nagyon gyorsan híre ment
és a közönség kezdte kérni.
"Az autentikus népzenét ápoló
emberek közül néhányan vitába keveredtek ezzel. Felvetették, mi is az,
hogy autentikus. Volt, aki úgy vélte, mi rongáljuk az eddigi értékeket,
példaként említve a táncház-mozgalomban etalonnak számító magyarpalatkai
zenekart, amelytől a Quimby-féle Most múlik pontosant kérték egy
erdélyi lakodalomban. Aztán a dolog valahogy árfordult, már inkább arról
beszéltek, miként is élhet tovább a népzene, és talán úgy, hogy a
feldolgozások segítségével a városban szocializálódóknak is lehetőségük
van rátalálni igazi kincsünkre" - fejtette ki Csík János.Majorosi
Marianna énekesnő úgy vélte, hogy a népzenét kedvelő emberek között
létezik egyfajta bezárkózottság, de talán a Csík Zenekarnak a pop-rock
felé nyitásával ők is jobban észreveszik, hogy a folkmuzsikán kívül is
vannak nagyon jó zenék.
"A dolog alapja ma is az, hogy
megmaradjon bennünk a régi vágású népzenész. Sokan nincsenek tisztában a
népzene szabályaival, formai világával és csodálkoznak, ha nem sikerül
nekik a feldolgozás" - tette hozzá Csík János.A Csík Zenekar
május 17-én a Művészetek Palotájában, a Bartók Béla Nemzeti
Hangversenyteremben az elmúlt negyedszázad repertoárjából szemezget, de
új összeállításokkal is jelentkezik.A Müpába azokat a
népzenészeket hívták meg vendégként fellépni, akik munkássága
megalapozta a Csík Zenekar muzsikáját. Ott lesz Halmos Béla, a
táncház-mozgalom egyik alapítója, Balogh Kálmán cimbalomművész, Berecz
András ének- és mesemondó, Hegedűs Zoltán, aki az induláskor Kunos
Tamást és Csík Jánost is tanította, valamint a szintén említett
Porteleki László, aki jelenleg a Muzsikás együttes prímása.
Idén
megjelenik egy könyv is a zenekarról, és terveznek egy vinyl lemezt
legsikeresebb számaikkal. Ősz végére készülhet el egy olyan kiadvány,
amely korábban nem publikált zeneszámokat, feldolgozásokat fog
tartalmazni. A héttagú együttesben Csík János (hegedű, ének),
Majorosi Marianna (ének), Barcza Zsolt (cimbalom), Bartók József
(nagybőgő), Kunos Tamás (brácsa), Makó Péter (fúvósok) és Szabó Attila
(hegedű) szerepel. Közülük Csík János mellett Kunos Tamás volt az
alapítók között, ő néhány év kihagyás után 2001 óta tagja ismét a
zenekarnak, amelynek felállása 2002 óta változatlan.