Egy titkokkal teli erdő, sok apró, zöld ruhás manó és Donizetti gyönyörű muzsikája teremt varázslatos hangulatot A manóvizsga előadásán. A látványos produkció rendezője Cseke Péter, aki mesél egy kicsit a kecskeméti színház új produkciójáról.
Sokakat meglepett a kecskeméti színház meseopera sorozatának sikere az elmúlt években. Rendezőként és ötletgazdaként számított ilyen pozitív fogadtatásra?
- Reméltem, hogy így lesz! Még akkor is, ha az előadások alapötlete negatív élményből fakadt. Ugyanis pár évvel ezelőtt csaknem érdektelenségbe fulladt a Magyar Állami Operaház Gördülő Opera sorozatának kecskeméti előadása. Rá kellett jönnöm, hogy ha nem akarunk lemondani az opera műfajáról - márpedig nem akarunk -, akkor új utakat kell keresnünk a nézőkhöz. Arra gondoltam, hogy ha a gyerekek megismerik és megszeretik ezt a gyönyörű zenét, akkor felnőttként sem fognak idegenkedni az operák világától. Ebből a gondolatból született az operák köré szőtt mesesorozatunk, a Zenél az erkély. Legnagyobb örömünkre olyan nagy volt az érdeklődés, hogy a helyszínt már a második évadban meg kellett változtatni. Így az erkélyről előbb a Kamaraszínházba, majd a nagyszínpadra költöztek a produkciók. A legnagyobb sikernek azt tartom, hogy olyan előadások születtek, amelyeket a kisiskolásoktól a nagy testvéreken át a szülőkig, sőt, nagyszülőkig minden korosztály szívesen néz meg, így zenés meséink igazi családi élménnyé válhattak.
A manóvizsga az elmúlt évek leglátványosabb kecskeméti gyerekelőadása lett. Fontos szempont volt, hogy a díszletek és a jelmezek opera előadást idézően igényesek legyenek?
- Mindig fontos volt a látványvilág, hiszen a varázslat része ez is. Gyarmati Dóra méreteiben és kivitelezésében is különleges díszletet tervezett A manóvizsgához, ami hozzájárul ahhoz, hogy közelebb vihessük a gyerekekhez az operák zenei világát, és megmutathassuk, hogy nem csak a ’tuc-tuc’ zene létezik.
Mozart, Rossini, Donizetti – a személyes kedvencei mentén halad a sorozat?
- Személyes kedvenceim mentén, ugyanakkor követve színházunk zenei vezetőjének, Károly Katinak a tanácsait. Fontos, hogy olyan műveket válasszunk, amelyeket magas színvonalon mutathatunk be, ugyanakkor a gyerekek számára is élményt jelentenek. Óriási eredménynek tartom, hogy olyan társulatunk van Kecskeméten, ahol a Hamlettől Donizetti-ig szinte mindent bemutathatunk.
Az eddigi előadások a gyerekek számára (is) fontos kérdéseket jártak körül. A manóvizsgában mi a központi gondolat?
- A történet egy iskolában játszódik, ahol vizsgára készülnek a manók. Csak annak sikerülhet a vizsga, aki tökéletesen tud mindent. De vajon akad-e olyan manó, vagy akár ember, aki mindenben tökéletes? Vagy éppen ellenkezőleg, erősségeink és gyengeségeink együttesen tesznek bennünket különlegessé?
Hány éves kortól ajánlja az előadást? Akár óvodásoknak is lekötheti a figyelmét a meseopera?
- Abszolút! Németh Virág meséje gyönyörű szép, ahogy Donizetti zenéje is. S miközben a színpadon peregnek az események, a gyerekek opera áriák részleteit hallgathatják meg, a legkisebbek számára is élvezetes módon. Soha nem bánom, ha a gyerekek aktívan követik a színpadi eseményeket: felállnak, énekelnek… Jobban zavar, ha azt látom, hogy túlságosan fegyelmezetten viselkednek! Inkább nevessenek, táncoljanak, érezzék jól magukat a színházban!
Igazgató úr unokái eljönnek megnézni az előadást?
- Már keressük a megfelelő időpontot! Két nagyobb unokám, Dani és Olivér egészen biztosan megnézi, de elképzelhető, hogy a 2 éves Léna is csatlakozik hozzájuk.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.