Magyarországon 2016-ban közel 118 ezren rugaszkodtak neki a KRESZ-vizsgának, 101 ezren közülük sikerrel vették a jogosítványhoz vezető út első akadályát. Ez a szám évről évre emelkedik, de nem mindenki engedheti meg magának az ezzel járó költségeket.
A kormány azt tervezi, hogy – életkortól függetlenül – 2018-tól ingyenessé teszi az első KRESZ- és elsősegélyvizsgát. Sőt, a tervek szerint átvállalná az állam a díját, ha valaki digitális formában, e-learning keretében végzi el a tanfolyamot. A tapasztalatok szerint ugyanis ebben a formában eredményesebb lehet az oktatás és a vizsgák is.
Magyarországon jelenleg 920 képzési szerv oktathat B kategóriás jogosítványhoz szükséges ismereteket. Érdemes körültekintően választani és alaposan átnézni a képzés feltételeit. Arra is van ugyanis bőven példa, hogy az egyes iskolák által nyújtott szolgáltatás messze elmarad az ígéretektől.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt nem ismeretlen ez a jelenség, ezért folyamatosan arra törekszik, hogy a korrekt képzési gyakorlatot erősítse és megfelelő tájékoztatással segítsen választani a megyei kirendeltségein és a honlapján is.
Eközben a szakma egy része a többfázisú jogosítvány bevezetését szorgalmazza, mert szerintük ez jelentősen csökkenthetné a végzetes balesetek számát.
Igaz, a jogosítvány megszerzése drágább lenne. Az egy- vagy kétéves próbajogsinak Európában már vannak mért eredményei. Ausztriában két éven át csak úgy lehet használni a próbajogosítványt, ha az autóban olyasvalaki is ül, akinek már van vezetői engedélye és a papírt csak akkor véglegesítik, ha az ifjú sofőr a két év alatt nem követ el komolyabb közlekedési szabálysértést, emellett vezetéstechnikai tréningen is részt vesz.
Miután az osztrákok bevezették ezt, a fiatalok körében 36 százalékkal csökkent a balesetek száma. Több fázisban lehet megszerezni a jogosítványt Németországban, Svájcban és Szlovéniában is. Norvégiában a kötelező tananyag részeként kell vezetni csúszós úton, Svédországban pedig az ecodriving, vagyis a takarékos autózás begyakorlása is a jogsi megszerzésének feltétele.
Projektvezetőjeként, több évtizedes tapasztalattal a háta mögött irányítja a veszprémi vár VEMÉV-SZER általi munkálatait Csehi Lóránt. A novemberi Hónap Mérnökét pályájáról, motivációiról és arról is kérdeztük, mi kell ahhoz, hogy valaki megtalálja a helyét építőmérnökként.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.