Régen volt, hogy ennyire fájó szívvel váltunk meg egy tesztautótól
A kecskeméti Dakó Kft jóvoltából a múlt héten a városban bemutatott új Mazda 6-al ismerkedhettünk meg a hétvégén. A pénteki átvételnél az autó szép volt, persze teljesen új, és szép, na meg új… szóval a kapcsolat a szokásoknak megfelelően nehezen indult, telis-tele volt régi Mazdásoktól hallott hozsannákkal, amit igazán sosem hittem el, óriási vezetési élményről olvasott posztokkal, amit beülve egyből nem éreztem… szóval, hiszi a piszi! Aztán mégis…
…és az új 6-os csak gyűjtötte a fekete pontokat. Már pénteken az iroda előtt, a percekkel korábban lejárt parkoló cédula kivívta az őrök háláját, mi több a szomszédok és arra járók, hátrafordulva nézték az autót, amit vélhetően én csukott szemmel néztem meg először, hiszen nem láttam meg azt, amit mindenki más. Én egy Mazdát láttam, ők egy „húhát”. Gondoltam tényleg nagyon komoly előítéletekkel küzdök, de hát majd csak túllendülök rajta. Ráadásul az előítéleteim félresöprési szándékával bele sem lapoztam a használati utasításba, amiből sok galiba kerekedett, egyrészt nem is jöttem rá egyből, hogy hogyan lehet állítani a tompított világítás szögén, másrészt végtére is egyfajta IQ tesztként fedeztem fel az autó egyébként jól áttekinthető és egymást segítő rendszereit. (Persze az RDM és az i-ELOOP megfejtetlen rébusz maradt pénteken…)
Felfedezés
Külsőleg Corvette-ket, CLS-ket és még ki tudja, ki mindenkit aláz a prémium kategóriából a 6-os sport változat. Ez, az autót körülrajongó húházó embertömegből mindjárt megállapítható volt. Az orr rész egy afrikai vadállat szigorával egy hosszúra nyúlt íves motorháztetőben folytatódik, majd a korábbi hatosoknál jó tíz centivel hátrább helyezett utastér egy igazán elegáns hátsó részbe csap. Az autónak van eleje, közepe és vége. Kiváló formatervezői munka, ami egyszerre jeleníti meg a múlt századi autógyártás legszebb vonalait az újkorunk életszerűségével. Az autó így mindenki számára vállalható. A havi négymilliót kereső huszonéves tőzsdeügynök ugyanúgy vállalhatja a TT után, mint a hatvanéves kisvállalkozó. Ez a formavilág mindenkinek „az autó”-t fogja jelenteni amíg él. Valami olyasmit, amiről bloggerek írnak száz oldalakat a múlt század autóinak a felújítása kapcsán. Ez a Mazda 6 történelemé fog válni.
Ez a nagyon ütős külső érdekes szemléletben folytatódik
belülről. Hiszen manapság ha egy új autó érkezik keletről, akkor szinte
kötelező a hibryd hajtást emlegetni. Sajnos ez egy divatos dolog, de mintha
senki sem akarná figyelembe venni, hogy ez a technológia egyelőre nem hozza a
várt eredményeket, miközben sok-sok millióval rövidíti meg egyelőre a
felhasználókat. Persze mindenképpen ebbe az irányba kell menni, de a Mazda ezt
jelenleg még nem így gondolhatja. Az új Mazda ugyanis a meglévő motorok
tökéletesítését folytatta, egy teljesen új motortechnológia próbálgatása
helyett.
A Skyactive rendszer egy nagyon átfogó technológiát takar, amit summásan úgy lehet megfogalmazni, hogy nem próbálkoznak, hanem hatékonyságot növelnek. Így lehet, hogy akár 3,9 literes fogyasztást is elérhetnek egy prémium kategóriába sorolt 6,5 milliótól elérhető autó esetében(!). Talán elgondolkodtató a 15 millió körüli konkurenciát megtekintve, hogy egyelőre melyik irány fejleszti valójában az autóipart a világon és melyik a felhasználóit…
Ráadásul az újdonságokkal sem fukarkodik az új Mazda 6. Különdíjas fejlesztésként értékelte a szakma a holtterek védelme elleni RDM technológiát, amely a vezetőnek felhívja a figyelmét, hogy attól, hogy ő nem látja, hogy a mögötte jövő is előzésbe kezdett, attól ő ott van. Továbbá az emlegetett I-ELOOP rendszer egy eddig elpocsékolt energia felhasználása, aminek a lelke egy kondenzátor, amit a lassítások alkalmával - az egyébként a motorfék és a fék által felemésztett mozgási energiát hasznosítva - a generátor tölt fel árammal. A kondenzátor egy áramátalakítón keresztül kapcsolatban áll a 12 voltos akkumulátorral, ezért gyorsításkor lekapcsolható a generátor, és így a motor teljes teljesítménye a sebesség növelésére fordítható.
A Mazda 6-ban más prémium kategóriás autókból is ismert extrák mind felsorakoznak, persze ember nem érti, hogy miért kell még 2013-ban is napfénytető egy autóra, de sebaj. Kishazánkban harminc éve a napfénytető jellemzi leginkább a luxust. Szerencsére az autóban elérhető a sávelhagyást figyelő rendszer, a ráfutó tempomat, a kormányváltó, csak mintha minden egy kicsit jobb lenne, mint más autókban. Például a start/stop funkció kifejezetten példás az új Mazdában.
Mint utóbb megtudtuk tesztautónk a 2183 köbcentijével a kisebb
diesel a palettából a maga 132 kw teljesítményével. Higgyék el, az 1435
kilogramm össztömegű jármű nagyon-nagyon jól autózható. A hatsebességes
automataváltóval az autó nagyon szépen reagál a gázadásra. Már D fokozat is képes
lendületes autózásra, de amíg más márkák inkább kapcsolhatóvá teszik a
sportosságot a Mazda rátette a kormányra ezt a képességet. Számítható, hogy tényleg
gyengéd érzéseket vált majd ki minden autómániásból, amikor kilencvennél a bal kéz biccentésével visszakerül
az autó harmadikba és egy kis gázadással olyan szakítósan odaver a diesel. Az
autó megindul mind a veszedelem és már csak jobb kézzel kell váltogatni felfelé… közben mind a hanghatás, mind a lendület egy
piszkosul pontos futóművel fűszerezve teszi élvezetté még a vasárnapi autózást
is.
A 489 literes csomagtér igazán jól pakolható, bár túl sok különbség nincs a felár nélkül kapható kombi változathoz képest, ezért az gyakorlati kérdés, hogy ki melyik modell közül választ, hiszen a "nagytestvér" is 535 liternyi csomagot képes befogadni. Bár a Mazda 6 kombi változatát csak a szalonban láthattuk, annyit el kell mondani róla, hogy mintha egy új kategória kialakítását tűzte volna ki célul a Mazda, hiszen az átlagos kombikhoz képest nagy autó, mintha be kívánna férkőzni az egyterűek és kombik közé...
Az új 6-os alapján megállapítható, hogy a Mazda úgy tűnik, hogy nem adja meg magát a válságnak. A CX5 óta összehangolt Skyactive rendszer a vállalat hatékonyságát úgy fejleszti, hogy közben a felhasználók számára is mind pénzügyileg, mind szolgáltatásban kiválóan teljesítenek.
Oltyán József
Többek között megújul az út- és járdaburkolat, valamint a közvilágítás is és további infrastruktúra fejlesztésekre is sor kerül.
A legfontosabb projektelemeket maradéktalanul meg tudta valósítani a kivitelező Duna Aszfalt.