2025.02.05, Szerda

Közút helyett vasúton és vízen

2013.02.22. 09:46

A bajai kikötő is részt vesz az Európai Unió által támogatott közlekedési felmérésben. A 4 millió eurós programban tíz országból közel 25 vállalat vesz részt az érintett államok szakminisztériumaival együtt. A Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. 170 ezer euróval gazdálkodhat. Az összeg 85 százaléka uniós támogatás, tizedét a magyar állam adja, míg a kikötő öt százalékos önrészt fektet be.

Már zajlik a munka első lépése, az adatgyűjtés, tudtuk meg Nagy László ügyvezetőtől. – A másik két magyar partner a nagy fuvaroztató Rail Cargo Hungária, valamint az IFKA közalapítvány, mely szintén szállítmányozással, logisztikával foglalkozik. Mi a vízi úttal kapcsolatos logisztikai központot, kikötőt és a szállítmányozást mérjük fel Magyarországon – tudtuk meg a kikötő igazgatójától.

Az összegyűjtött adatokat a program központjában, Görögországban dolgozzák fel. Azt vizsgálják, hogy a közúton szállított árut mi módon lehetne vasúton vagy hajón eljuttatni a célállomásra. Persze úgy, hogy minél kevesebb átrakodásra és teherautóval megtett útra legyen szükség. Szakértők elemzik a költségeket, számításba veszik a jogszabályokat, de még a baleseteket is. A dél-európai és balkáni országok szállítási eljárásait össze fogják hasonlítani az Európai Unió fejlettebb tagállamainak módszereivel, hogy a fuvarozás előnyösebb módjait kialakíthassák. A vizsgálatok alapján jól működő szállítási modellek születhetnek. A két éven át tartó program végső célja, hogy a valóságban is egyre több árut szállítsanak környezetbarát módon, azaz hajón és vasúton.