2025.01.20, Hétfő

Fogyasztói panasz a földgáz számlázásával kapcsolatban

2013.05.13. 15:38

Napjainkban a háztartási költségek jelentős részét az energiadíjak teszik ki. A lakossági fogyasztók jelentős hányadának különösen megterhelő a földgázszámlák rendezése, mivel a főzéshez szükséges energiamennyiségen túlmenően számos otthon téli fűtését is ez az energiahordozó biztosítja. Ebből fakadóan, vitathatatlanul, kiemelt jelentősége van a földgázért fizetendő díj elszámolásának.

A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez érkezett kérelmében a fogyasztó a szolgáltató számlázása ellen nyújtott be panaszt, és beadványához több bizonylat mellett egy 600.000 Ft-ot meghaladó összegű számlát is mellékelt. A lefolyatott eljárás során megállapítást nyert, hogy sem 2010-ben, sem 2011-ben nem került sor a leolvasott mérőállások alapján a tényleges energiafelhasználás elszámolására, illetve 2011. évben egyetlen részszámlát sem állított ki a vállalkozás. 2012 márciusában a földgáz-kereskedő pótolta mulasztását, és kibocsátotta az elmaradt évekre vonatkozó bizonylatot, melynek következtében a fogyasztónak különösen nagymértékű – összességében 900.000 Ft-ot meghaladó összegű – gázdíj tartozása keletkezett. Felügyelőségünk az ügyben jelentős összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, valamint megtiltottuk a jogsértő magatartás további folytatását, továbbá a vállalkozás üzletszabályzatában foglalt kötbér megfizetésére is köteleztük a szolgáltatót. A határozat még nem emelkedett jogerőre.

Mindezek alapján láthatjuk, hogy az éves elszámolási kötelezettség nagyon fontos feladata a szolgáltatónak, melynek elmulasztása komoly jogkövetkezményekkel jár.

A fogyasztók számára a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége tanácsolja, hogy a számlázás elmaradását jelezzék a földgáz-kereskedő felé, mivel a felhasznált földgázmennyiség árát – függetlenül a fogyasztóvédelmi eljárásban megállapított jogsértés miatt kirótt szankciótól - előbb-utóbb ki kell fizetni. A hasonló esetek elkerülése érdekében a hatékony hatósági fellépés mellett igen fontos a tudatos fogyasztói magatartás tanúsítása is, figyelnünk kell arra, hogy a szolgáltató a számlákat kiállítja-e; azokon a megfelelő mérőállások szerepelnek-e. Különösen fontos az éves elszámoló számla kiállítása, tekintettel arra, hogy ezen szolgáltatási területen is évente egyszer történik a mérőállás leolvasása és ez alapján a tényleges fogyasztás elszámolása. Az elszámoló számla nyújt tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a részszámlákban feltüntetett energiamennyiséghez képest mennyi volt a fogyasztásunk. Ezen túlmenően a megállapított felhasználási adatok alapján állítja ki a szolgáltató a következő évben a részszámlákat.

Az ügy jelzésértékű atekintetben is, hogy a részszámlázás elmulasztása is jelentős hátrányt okoz a fogyasztónak, hiszen az éves elszámolási időszakon belül kiállított számlákkal az év során elfogyasztott energiamennyiséget fizetjük meg. A részszámlázás biztosítja azt, hogy - az évente egyszer történő elszámolás mellett - a felhasznált gázmennyiség díja folyamatosan rendezésre kerüljön, és ne halmozódjon fel a fogyasztót terhelő hátralék, vagyis a részszámlák megfizetésével az adott évre meghatározott energiamennyiség árát rendezzük. Ebből következően ebben az esetben a részszámlák kiállításának elmulasztása különösen nehéz gazdasági helyzetet okozott a panaszosnak.

Az ügyben a hatósági eljárás meginduláskor a fogyasztó kérelmére már folyamatban volt a fogyasztásmérő berendezés pontossági vizsgálata. Ezzel kapcsolatban érdemes tudnunk azt, hogy amennyiben a szakértői vizsgálat során megállapítást nyer, hogy a gázmérő az elfogyasztott földgáz-mennyiséget pontatlanul mérte, vagyis a készülék hibás, akkor a szolgáltatónak az elszámolást módosítania kell. Az elszámolás helyesbítése során meg kell állapítani a hibás mérés időtartamát, melynek vonatkozásában a vállalkozás pótelszámolási kötelezettsége fennáll. Ha objektív módon megállapítható a meghibásodás időpontja, akkor ettől az időponttól kezdődően a mérő leszereléséig terjed a pótkalkulációs időszak, ellenkező esetben a fogyasztó és a szolgáltató közös becslése az irányadó, ilyen jellegű megegyezés hiányában egy év tekinthető hibás mérés időszakának. Szeretnénk hangsúlyozni azt, hogy amennyiben a vizsgálat a mérőberendezést megfelelőnek találja, az ellenőrzés költségeit viselnünk kell.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy ebben az ügyben Felügyelőségünk - gondos mérlegelést követően – a jogsértés súlyának megfelelő szankciót alkalmazott, bízva abban, hogy a szolgáltató a jövőben tartózkodik a fogyasztók érdekét súlyosan sértő jogellenes magatartásoktól. Ezen túlmenően azonban érdemes szem előtt tartanunk, hogy tudatos fogyasztói magatartással, az elszámolás nyomon követésével a számlázással kapcsolatos viták egy része megelőzhető, hiszen mindannyiunk közös érdeke, hogy az adott szolgáltatás a fogyasztók érdekét is szolgálja.



Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal