Az új jogszabálynak köszönhetően Magyarországon is életbe lép a megtett
út kilométerszámával arányos útdíj fizetési rendszer (UD). A HU-GO néven
ismertté vált rendszer a vonatkozó miniszteri rendeletben kijelölt
autópályákat, autóutakat és főutakat érinti, és teljes mértékben
megfelel az Európai Unió technológiai követelményeinek, illetve az EETS,
azaz az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás irányelveinek.
Online útdíj kalkulátor
A
HU-GO rendszer kizárólag a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveket
érinti, azonban a fizetendő díj mértékét számos tényező határozza meg.
A HU-GO közelebb visz Európához
A
közúthálózatok folyamatos fejlesztése, illetve a biztonságos működtetés
komoly anyagi terhet jelent, melynek az egyetlen finanszírozási módja a
díjszedés alkalmazása. A hazánkban ez idáig alkalmazott egyetemes
e-matricás rendszer, azaz az időtartamhoz kötött használati díj kivetése
azonban nem képes előteremteni a szükséges finanszírozási hátteret.
Vele
szemben a HU-GO rendszer megnövekedett díjbevételt jelent, ami
biztosítja az úthálózat fejlesztésének, fenntartásának, működésének
finanszírozását. Emellett az új díjfizetési rendszer követi a „használó
és szennyező fizet” elvét, aminek megfelelően mindenki valóban csak
annyit fizet, amilyen mértékben használja a hazai díjköteles
úthálózatot, illetve amennyire szennyezi a környezetet. A megtett úttal
arányos díjszabás növeli a nemzetközi tranzitforgalomból származó
bevételeket is.
A HU-GO rendszer bevezetésével megnövekvő bevétel
pedig célhoz kötött, felhasználása az uniós követelményrendszer
értelmében kizárólag a közúti és közlekedési szektorban lehetséges.
Ennek fényében a HU-GO segíti az európai közlekedési normákhoz való
felzárkózást, miközben kiegyensúlyozottá teszi a költségviselést,
ráadásul kifizetődővé teszi a rövid útszakaszok használatát, és
érdekeltté teszi a vállalkozókat a felelős úthasználatban, a költségek
arányos növelésével.
Mi az elektronikus útdíj?
Az
útdíj az az összeg, melyet az útdíjköteles útszakasz használatáért kell
megfizetni. Az útdíj mértéke egyenesen arányos a díjköteles útszakaszon
megtett távolsággal, és magában foglalja az általános forgalmi adót is.
Ennek megfelelően az elektronikus útdíj a díjköteles szakasz
használatáért elektronikus úton, megállás és lassítás nélkül fizetendő, a
gépjármű díjkategóriájának megfelelően. Az útdíjfizetési kötelezettség
kizárólag a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépkocsikra vonatkozik.
Ez alól kivételt képeznek az élőállatot, valamint a mezőgazdasági
terményeket szállító járművek.
Útdíjköteles útszakasz minden
olyan útszakasz, melyet a miniszter által meghatározott kategóriába
tartozó gépjárművek csak a meghatározott útdíj ellenében jogosultak
használni. Az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS)
irányelveinek, valamint az uniós technológiai követelményeknek
megfelelően kialakított, HU-GO névre keresztelt rendszer július 1-jén
lép életbe hazánkban.
Az útdíjszedői és egyetemes
útdíjszolgáltatói feladatok ellátása az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
(ÁAK) feladatkörébe tartozik majd. A díjköteles szakaszok a magyar
úthálózat összesen 6513 kilométerét érintik, a kijelölt útszakaszok
között szerepelnek autópályák, autóutak és főutak egyaránt. Az
útdíjszedő rendszer korábbi években felvázolt terveihez képest egy
egyszerűsített megoldással fog bevezetésre kerülni. A nyáron életbe lépő
HU-GO rendszerben két módon lesz lehetőség útdíjbevallás megtételére:
fedélzeti eszköz segítségével, valamint előre megváltott viszonylati
jeggyel.
A törvény értelmében az útdíj részét képezi az infrastruktúra, valamint a
külső költség díja. Az infrastruktúra nem más, mint az utak építésének,
üzemeltetésének, bővítésének és fenntartásának költsége, míg a külső
költség díja a zaj-, illetve levegőszennyeződés miatt felmerülő
költségek összessége. A jármű díjkategóriába való besorolása függ a
tengelyszámtól, a gépjármű motorjának környezetvédelmi besorolásától, a
napszaktól, az évszaktól, illetve az út által érintett területtől is.